XML English Abstract Print


، hashematapour@gmail.com
چکیده:   (266 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر قصد دارد به کشف نیازهای اطلاعاتی و انتظارات جامعه آذری ساکن در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان از کتابخانه­‌های عمومی بپردازد.
روش: این پژوهش با رویکرد کمّی و به روش پیمایش با ابزار پرسشنامه محقق­‌ساخته انجام شد. جامعه  پژوهش شامل کتابداران، کاربران و غیرکاربران کتابخانه‌های عمومی در استان‌های آذربایجان­ شرقی، آذربایجان­ غربی، اردبیل و زنجان بوده که به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی ساده و خوشه‌ای انتخاب شدند. روایی محتوایی و صوری پرسش‌نامه از سوی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و علوم اجتماعی تایید شد. برای بررسی پایایی پرسش‌نامه از روش آزمون- بازآزمون استفاده شد.بازه زمانی انجام پژوهش سال 1399-1400 بود. برای تجزیه و تحلیل داده­­‌ها و پاسخ به سوالات پژوهش از آماره­‌های فراوانی، میانگین، آزمون خی دو و کروسکال والیس استفاده شد.   
یافته­ها: نتایج نشان داد که شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات در گروه کاربران و نیز در گروه غیرکاربران استان‌های مورد مطالعه هستند. موضوعات مورد علاقه که شرکت­‌کنندگان انتظار دارند کتابخانه­‌های عمومی منابعی فراهم کنند به ترتیب روانشناسی، مهارت­‌های زندگی و آموزش زبان هستند. شرکت­‌کنندگان ترجیح می­‌دهند که منابع اطلاعاتی غیردرسی و سرگرمی به دو زبان فارسی و ترکی آذری باشد. در زمینه شناسایی نیازهای آموزشی یافته­‌های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های عمومی زندگی مهم‌ترین نیاز آموزشی شناسایی‌شده توسط جامعه مورد مطالعه است. از دیدگاه کاربران، داستان سرایی به زبان ملی؛ از دیدگاه غیر کاربران، ارائه اطلاعات کاریابی؛ و از دیدگاه کتابداران، برگزاری برنامه­‌های فرهنگی- هنری از مهم‌ترین نیازهای فرهنگی- اجتماعی کتابخانه­‌های عمومی استان‌های مورد مطالعه محسوب می­‌شود.
اصالت/ارزش: جامعه مورد مطالعه طیف وسیعی از نیازهای اطلاعاتی، آموزشی، اجتماعی-فرهنگی و خدماتی دارند. آنها بر لزوم توجه بیشتر به منابع مربوط به فرهنگ و زبان جامعه آذری تأکید داشتند.کتابخانه­‌های عمومی باید خدمات و منابع متناسب با نیازها و انتظارات خاص جامعه آذری را طراحی و ارائه کنند. بدین طریق هم به حفظ میراث و فرهنگ اقوام کمک خواهند کرد و موجبات مراجعه و استفاده بیشتر از کتابخانه­‌های عمومی را در استان­‌های مورد مطالعه فراهم خواهند کرد.
های عمومی در استان­های آذربایجان­ شرقی، آذربایجان­ غربی، اردبیل و زنجان بوده که به شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده و خوشه­ای انتخاب شدند. روایی محتوایی و صوری پرسش‌نامه از سوی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و علوم اجتماعی تایید شد. برای بررسی پایایی پرسش‌نامه از روش آزمون- بازآزمون استفاده شد.بازه زمانی انجام پژوهش سال 1399-1400 بود. برای تجزیه و تحلیل داده­­ها و پاسخ به سوالات پژوهش از آماره­های فراوانی، میانگین، آزمون خی دو و کروسکال والیس استفاده شد.   
یافته­ها: نتایج نشان داد که شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات در گروه کاربران و نیز در گروه غیرکاربران استان‌های مورد مطالعه هستند. موضوعات مورد علاقه که شرکت­کنندگان انتظار دارند کتابخانه­های عمومی منابعی فراهم کنند به ترتیب روانشناسی، مهارت­های زندگی و آموزش زبان هستند. شرکت­کنندگان ترجیح می­دهند که منابع اطلاعاتی غیردرسی و سرگرمی به دو زبان فارسی و ترکی آذری باشد. در زمینه شناسایی نیازهای آموزشی یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های عمومی زندگی مهم‌ترین نیاز آموزشی شناسایی‌شده توسط جامعه مورد مطالعه است. از دیدگاه کاربران، داستان سرایی به زبان ملی؛ از دیدگاه غیر کاربران، ارائه اطلاعات کاریابی؛ و از دیدگاه کتابداران، برگزاری برنامه­های فرهنگی- هنری از مهمترین نیازهای فرهنگی- اجتماعی کتابخانه­های عمومی استان های مورد مطالعه محسوب می­شود.
اصالت/ارزش: جامعه مورد مطالعه طیف وسیعی از نیازهای اطلاعاتی، آموزشی، اجتماعی-فرهنگی و خدماتی دارند. آنها بر لزوم توجه بیشتر به منابع مربوط به فرهنگ و زبان جامعه آذری تأکید داشتند.کتابخانه­های عمومی باید خدمات و منابع متناسب با نیازها و انتظارات خاص جامعه آذری را طراحی و ارائه کنند. بدین طریق هم به حفظ میراث و فرهنگ اقوام کمک خواهند کرد و موجبات مراجعه و استفاده بیشتر از کتابخانه­های عمومی را در استان­های مورد مطالعه فراهم خواهند کرد.
متن کامل [PDF 1452 kb]   (277 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: 1402/3/26 | پذیرش: 1402/7/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb