دوره 30، شماره 1 - ( 1-1403 )                   دوره 30 شماره 1 صفحات 20607-20606 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atapour H, Majidi A, Zardari S. The Information Needs and Expectations of the Azeri Community Living in East Azerbaijan, West Azerbaijan, Ardabil and Zanjan Provinces from Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (1) :20606-20607
URL: http://publij.ir/article-1-2482-fa.html
عطاپور هاشم، مجیدی اکبر، زرداری سولماز. نیازهای اطلاعاتی و انتظارات جامعه آذری ساکن در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان از کتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1403; 30 (1) :20606-20607

URL: http://publij.ir/article-1-2482-fa.html


دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، hashematapour@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (1011 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر قصد دارد به کشف نیازهای اطلاعاتی و انتظارات جامعه آذری ساکن در استان‌­های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان از کتابخانه‌­های عمومی بپردازد.
روش: این پژوهش با رویکرد کمّی و به روش پیمایش با ابزار پرسشنامه محقق‌­ساخته انجام شد. جامعه پژوهش شامل کتابداران، کاربران و غیرکاربران کتابخانه‌­های عمومی در استان­‌های آذربایجان­ شرقی، آذربایجان­ غربی، اردبیل و زنجان بود که به شیوه نمونه‌­گیری تصادفی ساده و خوشه­‌ای انتخاب شدند. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه از سوی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و علوم اجتماعی تأیید شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آزمون-بازآزمون استفاده شد. بازه زمانی انجام پژوهش سال­‌های 1399-1400 بود. برای تجزیه و تحلیل داده­‌­ها و پاسخ به سؤالات پژوهش از آماره­‌های فراوانی، میانگین و آزمون کروسکال-والیس استفاده شد.
یافته­‌ها: شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات در گروه کاربران و غیرکاربران استان‌های مورد مطالعه بودند. موضوعات مورد علاقه شرکت‌­کنندگان به ترتیب روان‌شناسی، مهارت­‌های زندگی و آموزش زبان بودند. شرکت‌­کنندگان ترجیح می‌­دهند که منابع اطلاعاتی غیردرسی و سرگرمی به دو زبان فارسی و ترکی آذری باشد. مهم‌ترین نکته در ارتباط با کمیت و کیفیت منابع اطلاعاتی توجه ناکافی به منابع مربوط به فرهنگ و زبان جامعه آذری بود. آنها توجه به منابع اطلاعاتی مربوط به فرهنگ و زبان جامعه آذری را ضروری می‌دانند. در زمینه شناسایی نیازهای آموزشی، آموزش مهارت‌های عمومی زندگی مهم‌ترین نیاز آموزشی شناسایی‌شده توسط جامعه مورد مطالعه بود. از دیدگاه کاربران، داستان‌­سرایی به زبان ملی؛ از دیدگاه غیرکاربران، ارائه اطلاعات کاریابی؛ و از دیدگاه کتابداران، برگزاری برنامه‌­های فرهنگی-هنری از مهم‌ترین نیازهای فرهنگی-اجتماعی کتابخانه­‌های عمومی استان­‌های مورد مطالعه محسوب می‌شود.
اصالت/ارزش: جامعه مورد مطالعه طیف وسیعی از نیازهای اطلاعاتی، آموزشی، اجتماعی-فرهنگی و خدماتی را داشتند. آنها بر لزوم توجه بیشتر به منابع مربوط به فرهنگ و زبان جامعه آذری تأکید داشتند. کتابخانه­‌های عمومی باید خدمات و منابع متناسب با نیازها و انتظارات خاص جامعه آذری را طراحی و ارائه کنند. بدین طریق هم به حفظ میراث و فرهنگ اقوام کمک می­‌کنند و هم موجبات مراجعه و استفاده بیشتر از کتابخانه­‌های عمومی را در استان­‌های مورد مطالعه فراهم می­‌سازند.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: 1402/3/26 | پذیرش: 1402/7/16 | انتشار: 1403/1/10

فهرست منابع
1. بیگدلی، زاهد؛ و فرهادیان، بهزاد (1381). نظر مراجعان کتابخانه‌های عمومی خوزستان درباره تناسب مجموعه‌ها با نیازهای اطلاعاتی آنان. علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز، 2(18)، 204-218. 2. زارع، امین (1391). بررسی فرآیند اطلاع‌یابی در بافت زندگی روزمره با تأکید بر زندگی در چرخه: مطالعه‌ای پیرامون اقوام پرجمعیت ساکن شهرستان اهواز. پایان‌نامه دکتری. گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 3. زنگنه، ثریا؛ زنگنه، فریبا؛ و زارع، امین (1401). بررسی رفتار اطلاع‌یابی در بافت زندگی روزمره ساکنان شهر کرمانشاه: مطالعة قوم کُرد با تأکید بر نظریه زندگی سه‌بُعدی. بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 9(33)، 161-196. 4. ستاری، بهزاد؛ و جواهری، مریم (1385). نیازسنجی منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 17 (1)، 215-238. 5. صالحی ده‌پادکانی، هاجر؛ برادر، رؤیا؛ و رضایی شریف‌آبادی، سعید (1388). بررسی نیازهای اطلاعاتی دانش‌آموزان عشایر کوچنده ایل قشقایی استان فارس، طایفه عمله، تیره صفی خانی: ارائه الگویی جهت تأمین خدمات کتابخانه‌ای. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 20(4)، 53-64. 6. طبرسا، غلامعلی؛ محبوب، سیامك؛ و اسماعیلی¬گیوی، محمدرضا (1389). بررسی تأثیر فرهنگ کارآفرینانه سازمانی بر خلاقیت و نوآوری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور.‎ تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 1(16)، 5-22. 7. نسائی، زهرا (1397). نیازسنجی اطلاعاتی و میزان رضایتمندی کاربران کتابخانه‌های عمومی قوچان از خدمات کتابخانه‌ای. شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 10(38-39)، 1-20. 8. Adkins, D.C. (2000). The Effect of Hispanic Population Proportion on Arizona Public Library Services to the Spanish-speaking. Ph.D. Dissertation. School of Information resources and library science, University of Arizona. 9. Agustín-Lacruz, C. and Saurin-Parra, J. (2020). Library services to diverse communities in Europe: The case of the Roma Community in Spain. International Journal of Information, Diversity & Inclusion, 4, 3(4). 10. Al-Qallaf, C. L., & Mika, J. J. (2009). Library and information services to the Arabic-speaking community: A survey of Michigan public libraries. Public Library Quarterly, 28(2), 127-161. https://doi.org/10.1080/01616840902892390 11. American Library Association. (2007). Guidelines for the Development and Promotion of Multilingual Collections and Services. Available at: http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/rusa/resources/guidelines/guidemultilingual.cfm. 12. Atiso, K., Kammer, J. and Adkins, D. (2018). The information needs of the Ghanaian immigrant. Information and Learning Science, 119) 5/6), 317-329. https://doi.org/10.1108/ILS-02-2018-0013 13. Australian Library and Information Association. (1984). Statement on Libraries and Multiculturalism. Available at: http://www.alia.org.au/policies/multiculturalism.html. 14. Bashir, F. (2020). Ambassador of Lifelong Learning/ Public Libraries in Multicultural Society: The Case of Pakistan. Türk Kütüphaneciliği, 34, 3 (2020), 548-558. https://doi.org/10.24146/tk.772189 15. Berger, Å. (2002). Recent trends in library services for ethnic minorities–the Danish experience. Library Management, 23(1/2), 79-87. https://doi.org/10.1108/01435120210413878 16. Bigdeli, Z. and Farhadian, B. (2002). The opinion of the clients of Khuzestan public libraries about the suitability of the collections with their information needs. Social Sciences and Humanities, Shiraz University, 18(2), 204-218 (in Persian). 17. Birdi, B., Wilson, K. and Mansoor, S. (2012). What we should strive for is Britishness: An attitudinal investigation of ethnic diversity and the public library. Journal of Librarianship and Information Science, 44(2), 118-128. https://doi.org/10.1177/0961000611426299 18. Brophy, P. (2007). The Library in the Twenty-first Century. London: Facet. 19. Canadian Library Association. (1987). Position Statement on Library Services to Linguistic and Ethnic Minorities. Available at: http://www.cla.ca/AM/Template.cfm?Section=Position_Stat metatemplate=/CM/ContentDisplay.cfmandContentID =3051. 20. Chadnova, I. (2012). Library services to multicultural communities: Russian best practice. Slavic & East European Information Resources, 13(4), 239-244. https://doi.org/10.1080/15228886.2012.727159 21. Cosijn, E., Pirkola, A., Bothma, T..J.D. and Jarvelin, K. (2002). Information access in indigenous languages: A case study in Zulu. South African Journal of Libraries and Information Science, 68 (2), 94–103. https://doi.org/10.7553/68-2-744 22. Council for Museums, Libraries and Archives. (2003). Cultural Diversity Statement, Issues and Action Plan. Available at: http://www.resource.gov.uk/documents/culturalstat_v04.pdf. 23. Dilevko, J., and Dali, K. (2011). The challenge of building multilingual collections in Canadian public libraries. Library Resources & Technical Services, 46(4), 116-137. https://doi.org/10.5860/lrts.46n4.116 24. Donghee Shin, G., Jeon, K., and Lee, H. (2022). Public library needs assessment to build a community-based library: Triangulation method with a social media data analysis. Library & Information Science Research,44(1),1-11. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2022.101142 25. Doran, M., AND Preston, J. (2000). The public library service in a divided community, Portadown, Northern Ireland: a case study. Library Management, 21(8), 409-422. https://doi.org/10.1108/01435120010342798 26. Elbeshausen, H., and Skov, P. (2004). Public libraries in a multicultural space: A case study of integration processes in local communities. New Library World, 105 (3/4), 131–141. https://doi.org/10.1108/03074800410526767 27. Gill, P. (2001). The Public Library Service: IFLA/UNESCO Guidelines for Development. Edition 1: IFLA Publications, De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110961959 28. Hancks, J. W. (2014).A Cultural and Educational Link to the Homeland: Ethnic Minority Public Libraries in the Danish-German Border Region. Available at: https://worldlibraries.dom.edu/index.php/worldlib/article/view/525/478. 29. Hansson, J. (2011). Public libraries and the national minorities of Sweden–results of a national survey. New Library World, 112(9/10), 406-415. https://doi.org/10.1108/03074801111182003 30. IFLA (1986). Guidelines for Public Libraries. München: K.G. Saur Verlag. 31. IFLA/UNESCO Public Library Manifesto (1994). Retrieved from https://www.ifla.org/publications/iflaunesco-public-library-manifesto-1994. 32. Koontz, C. and Gubbin, B. (2010). IFLA Public Library Service Guidelines. Volume 147 in the series IFLA Publications. De Gruyter Saur; Revised ed. Available at: https://doi.org/10.1515/9783110232271. https://doi.org/10.1515/9783110232271 33. Lamsa, K. (2003). MCL and Infopankki. Scandinavian Public Library Quarterly, 36 (4). 34. Lin, Wei and Boamah, Eric. (2019). Auckland libraries as a multicultural bridge in New Zealand: Perceptions of new immigrant library users. Global Knowledge, Memory and Communication. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/GKMC-04-2019-0046 35. Lindberg, M. (2003). One in five library users. Scandinavian Public Library Quarterly, 36 (4). 36. Malarvele, I. (2001). Library Provision to the Tamil Community in Singapore. Doctoral dissertation, Nanyang Technological University, School of Computer Engineering. 37. Mansoor, S. (2006). An Investigation into the Provision of Ethnic Minority Library Services in Predominantly White Areas (MA thesis, University of Sheffield, Department of Information Studies). 38. Nauratil, M. J. (1985). Public libraries and nontraditional clienteles: The politics of special services (No. 8). Greenwood Publishing Group. 39. Nes, B. (2015). Bibliotek for alle: Også for rom ogromanifolket? [Library for all: Also, for a large number of the Roma]. Available at: https://www.bokogbibliotek.no/arkiv2/tidligereutgaver/nr-5-2010/bibliotek-for-alle-ogsa-for-rom-og-romanifolket58. 40. Nisaei, Z. (2018). Information needs assessment and the level of satisfaction of Quchan public libraries with library services. Shamseh: Electronic Journal of the Organization of Libraries, Museums and Documentation Center of Astan Quds Razavi, 10 (38-39), 1-20 (in Persian). 41. Noh, Y.-H., and Kim, Y.J. (2020). A study on the activation plan for the communication space of the library according to librarians’ perception survey. Korean Biblia Society for Library and Information Science, 31(4), pp. 5-27, 10.14699/kbiblia.2020.31.4.005. 42. Ocholla, D. N. (2002). Diversity in the library and the information workplace: A South-African perspective. Library Management, 23 (1), 59–67. https://doi.org/10.1108/01435120210413850 43. Pateman, J. and Vincent, J. (2010). Public Libraries and Social Justice, Farnham, Ashgate. 44. Pertiwi, A. R., Prasetyawan, D. Y. Y. (2018). Pengelolaan Koleksi Local Content Sebagai Upaya Pelestarian Kearifan Lokal di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Kota Salatiga. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 241-250. 45. Picco, P. (2008). Are Public Libraries a Useful Tool for Social Integration? the Case of the Public Libraries in Montreal. PhD dissertation, College Universitario de Saint Boniface University of Manitoba. 46. Rekdal, P. (2003). The multicultural society as the norm. Scandinavian Public Library Quarterly, 36 (4). Available at: http://www.splq.info/issues/vol36_4/02.htm. 47. Rodrigues. A.(2006). Serving culturally diverse communities in South African public libraries. Libri, 56 (4), 213–226. https://doi.org/10.1515/LIBR.2006.213 48. Roach, P., and Morrison, M. (1999). Pursuing the wind of change: Public library services in a multicultural Britain. Asian Libraries, 8(4), 112-117. https://doi.org/10.1108/10176749910275876 49. Rosyid, S. F., and Rukiyah, R.(2019). Pengelolaan Koleksi Local Content (Muatan Lokal) Banten Corner Di Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Provinsi Banten, Jurnal Ilmu Perpustakaan, 7(1), 61-70. 50. Salehi, D. P, Baradar, H. R. & Rezaei Sharifabadi, S. (2010). Investigating the information needs of nomadic students of Qashqai tribe, Amaleh Clan, Safikhani Family in Fars Province: a model for providing library services. Librarianship and Informaion Organization Studies, 20(4), 53 (in Persian). 51. Sattari, B., and Javaheri, M. (2006). Needs assessment of information resources in public libraries of Ardabil province. Library and Information Organization Studies, 17(1), 215-238 (in Persian). 52. Scott Brown, J. A. (2020). Developing a needs assessment plan: A practical guide for public libraries. Public Library Quarterly, 40 (6), 557-569. https://doi.org/10.1080/01616846.2020.1854551 53. Siri Kul, P. & Dorner, D. (2016). Thai immigrants’ information seeking behavior and perce1ption of the public library’s role during the settlement process. Library Review, 5(8/9), 535-548. https://doi.org/10.1108/LR-01-2016-0008 54. Stricevic, I. (2009). Knjižnice za djecu u suvremenoj Europi: interkulturalni pristup u multikulturalnom okruženju [Children’s libraries in contemporary Europe: Intercultural approach to multicultural environment]. Knjiznica, 53 (1–2): 197–208. 55. Tabarsa, G., Mahboob, S. and Ismaili-Givi, M. (2010). Investigating the impact of organizational entrepreneurial culture on creativity and innovation in public libraries. Research on Information Science and Public Libraries, 16(1), 5-22 (in Persian). 56. Tanackovic, S. F., Lacovic, D., & Stanarevic, S. (2012). Public libraries and linguistic diversity: A small-scale study on the Slovak ethnic minority in Eastern Croatia. Libri, 62(1), 52-66. https://doi.org/10.1515/libri-2012-0004 57. Tanackovic, S.F., Lacovic, D. and Stanarevic, S. (2011). Small scale study on linguistic diversity and public libraries in Croatia. New Library World, 112(11/12), 513-531. https://doi.org/10.1108/03074801111190400 58. Thorhauge, J. (2003). Danish strategies in public library services to ethnic minorities. IFLA Journal, 29 (4), 308–312. https://doi.org/10.1177/034003520302900407 59. Twork, M. L. (2009). Information Needs of Refugees from Burma Living in Orange County, North Carolina, and How Public Libraries May Address These Information Needs [Master of Science in Library Science]. School of Information and Library Science of the University of North Carolina at Chapel Hill. 60. Usherwood, B. (2007). Equity and Excellence in the Public Library: Why Ignorance Is Not Our Heritage. Aldershot: Ashgate. 61. Vaagan, R. (2003). The multicultural library: Quo vadis? Scandinavian Public Library Quarterly, 36 (4). http://www.splq.info/issues/vol36_4/08.htm. 62. Vårheim, A. (2014). Trust and the role of the public library in the integration of refugees: The case of a Northern Norwegian city. Journal of Librarianship and Information Science, 46(1), 62-69. https://doi.org/10.1177/0961000614523636 63. Vincent, J. (2009). Public library provision for black and minority ethnic communities: Where are we in 2009? Journal of Librarianship and Information Science, 41 (3), 137–147. https://doi.org/10.1177/0961000609337094 64. Wardle, S., Garrison, K., and Bell, K. (2022). Embracing the cultural identity of burgeoning ethnic groups in regional public libraries. In ALIA National Conference 2022. 65. Yoo-Lee, E., Rhodes, T., & Peterson, G. M. (2016). Hispanics and public libraries: Assessing their health information seeking behaviors in the e-health environment. Reference Services Review, 44(2), 85-99. https://doi.org/10.1108/RSR-02-2016-0015 66. Zare, A. (2012). A Survey of Everyday- life Information Seeking Process with Emphasis on Life on the Round: a Study on Populated Tribes in Ahvaz. Doctoral dissertation in Library & Information Science. Ahvaz: School of Education & Psychology, Shahid Chamran University (in Persian). 67. Zhou, L., Cui, C., and Luo, L. (2019). Multicultural services in China’s public libraries for the protection and promotion of ethnic minorities’ cultures: A case study. Libri, 69(1), 27-39. https://doi.org/10.1515/libri-2018-0080 [DOI:10.33137/ijidi.v4i3/4.33516]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb