Seifi L, Ayati M. The Effect of Mobile Social Networking on the Reading Habit of the Student Teachers of Frahangian University in South Khorasan Province. Research on Information Science and Public Libraries 2020; 26 (4) :697-721
URL:
http://publij.ir/article-1-2076-fa.html
سیفی لیلی، آیتی محسن. تأثیر استفاده از شبکههای پیامرسان تلفن همراه بر عادت مطالعه بر اساس نظریۀ راجرز: مطالعۀ موردی دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1399; 26 (4) :697-721
URL: http://publij.ir/article-1-2076-fa.html
دانشگاه بیرجند ، leili.seifi@birjand.ac.ir
چکیده: (4062 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر استفاده از شبکۀ پیامرسان تلگرام بر عادت مطالعۀ دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نظرِ هدف کاربردی و بر اساس نحوۀ گردآوری اطلاعات در زمرۀ پژوهشهای شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی است که در سال تحصیلی 1396-1397 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. بهمنظور سنجش عادت مطالعۀ آزمودنیها از مقیاس عادتهای مطالعۀ پالسانی و شارما (1989) استفاده شد. برای اجرای مداخلۀ متغیر مستقل، پروتکلی مبتنی بر مبانی نظریۀ راجرز طراحی، و به گروه آزمایش آموزشهای لازم ارائه شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد تفاوت معناداری بین میانگین عادات مطالعه در گروه آزمایش و گروه کنترل وجود ندارد. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از شبکۀ پیامرسان تلگرام تأثیر معناداری بر عادات مطالعۀ دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نداشته است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که دانشجویان در عمل، خواندن از طریق شبکههای پیامرسان را دشوار میبینند، و احتمال تأثیرگذاری شبکۀ پیامرسان تلگرام میتواند از طریق ارتقای سطح دانش و مهارت دانشجویان در استفاده از این شبکهها افزایش یابد.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر تأثیر معناداری استفادۀ از شبکۀ پیامرسان تلگرام مبتنی بر تلفن همراه را بر عادت مطالعۀ دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان بررسی کرده است. این پژوهش با توجه به اینکه برای رسیدن به نتیجه از روش شبهآزمایشی بر مبنای نظریۀ راجرز استفاده کرده است دارای نوآوری روششناختی و بافتی است.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1399/1/19 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/12/9