XML English Abstract Print


دانشگاه بیرجند ، leili.seifi@birjand.ac.ir
چکیده:   (51 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر استفاده از شبکه‌­های پیام‌رسان مبتنی‌بر تلفن همراه بر عادت مطالعه براساس نظریه راجرز در دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های شبه-آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه­ پژوهش، کلیه دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی که در سال تحصیلی 1396-1397 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. جهت سنجش عادت مطالعه آزمودنی‌ها از مقیاس عادت‌های مطالعه پالسانی و شارما (1989) استفاده شد. برای اجرای مداخله متغیر مستقل، پروتکلی مبتنی‌بر مبانی نظریه راجرز طراحی و به گروه آزمایش آموزش‌های لازم ارائه شد.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد تفاوت معناداری بین میانگین عادات مطالعه در گروه آزمایش با گروه کنترل وجود ندارد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از شبکه پیام‌رسان تلگرام، تأثیر معناداری بر عادات مطالعه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان نداشته است. تحلیل یافته‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان در عمل، خواندن از طریق شبکه‌های پیام‌رسان را دشوار می‌بینند احتمال تأثیرگذاری شبکه پیام‌رسان تلگرام می‌تواند از طریق ارتقای سطح دانش و مهارت دانشجویان در استفاده از این شبکه‌ها افزایش یابد.
اصالت/ارزش: با توجه به اینکه پژوهش حاضر با روش شبه-آزمایشی و بر مبنای نظریه راجرز تأثیر استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان تلفن همراه را بر عادت مطالعه دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان بررسی نموده دارای نوآوری روش‌شناختی است.
 
متن کامل [PDF 992 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb