دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 671-645 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadzadeh Reveshti Z, ghiasi M. A Study of the Impact of Smart Phones on the Employees' Positive Behavioral Outcomes with the Mediating role of Social Capital (Study Case: Staff of Tehran's Public Libraries). Research on Information Science and Public Libraries 2019; 25 (4) :645-671
URL: http://publij.ir/article-1-1911-fa.html
محمدزاده روشتی زیبا، قیاسی میترا. بررسی تأثیر استفاده تلفن‌های هوشمند بر پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان با نقش میانجی سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهر تهران). تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1398; 25 (4) :645-671

URL: http://publij.ir/article-1-1911-fa.html


مسئول پژوهش، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، zibamohammadzadeh53@gmali.com
چکیده:   (4827 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر استفاده از امکانات تلفنهای هوشمند توسط کارکنان بر شکل­‌گیری پیامدهای رفتاری مثبت در آن­ها شامل رضایت شغلی، رضایت ارتباط و عملکرد و همچنین بررسی نقش میانجی سرمایه اجتماعی صورت گرفت.
روش: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش در زمرۀ پژوهش‌های توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تعداد ۳۹۲ نفر است که 200 نفر از آن­ها با توجه به حجم نمونۀ موردنیاز برای مدلیابی معادلات ساختاری به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد پژوهش شیر و رایس (2017) شامل شش گویه برای سنجش میزان استفاده از تلفنهای هوشمند، هشت گویه برای سنجش سرمایه اجتماعی و شش گویه برای سنجش پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان است که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 914/0 محاسبه شد. بهمنظور بررسی کفایت دادهها برای تحلیل عاملی، از آزمون KMO ازطریق نرمافزار SPSS استفاده شد. همچنین، آزمون تحلیل عاملی تأییدی بهمنظور بررسی روایی ابزار انجام شد و درنهایت، بهمنظور آزمون فرضیات از نرمافزار آموس استفاده شد.
یافتهها: بررسی شاخص‌های برازش مدل حاکیاز آن است که مدل ساختاری پژوهش از وضـعیت مناسـبی برخوردار است. همچنین، یافته­‌های پژوهش نشان داد که استفاده از تلفنهای هوشمند بر پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان با ضریب مسیر 45/0 تأثیر معنی‌دار و مثبت دارد. همچنین، نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیر استفاده از تلفنهای هوشمند بر پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان با ضریب مسیر غیرمستقیم 48/0 تأیید شد.
 اصالت/ارزش: پژوهش حاضر برای اولین بار در کشور به بررسی نتایج مثبت استفادۀ کتابداران از تلفن‌های هوشمند و پیامدهای آن در کتابخانه‌های عمومی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی پرداخته است. این پژوهش فواید استفاده از تلفن­‌های هوشمند در سازمان­ها را آشکار می‌­سازد و به توسعه تجربی و نظری این زمینۀ مطالعاتی کمک می‌کند. ازاین‌رو، با توجه به اهمیت و کارایی تلفن‌های هوشمند در ارائۀ خدمات اطلاع‌رسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی پیشنهاد می‌شود تدابیری برای استفاده مناسب در توسعۀ خدمات کتابخانه‌های عمومی با کمک‌ تلفن‌های هوشمند لحاظ شود.
متن کامل [PDF 843 kb]   (1419 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات روان‌شناسي
دریافت: 1396/9/19 | پذیرش: 1398/6/13 | انتشار: 1398/12/24

فهرست منابع
1. بزرگی، اشرف‌السادات و امینی، طاهره (1394). بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر تهران. تعامل انسان و اطلاعات، 2(۳)،13-23.
2. بوردیو، پیر (1384). شـکل‌های سـرمایه، ترجمـه افشـین خاکبـاز و حسـین پویان، تهران: نشر فیروزه.
3. سلیمی فرد، خداکرم و پوردهقان، عادل (1395). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر نگرش نسبت به تبلیغات موبایلی، با استفاده از تحلیل سلسله‌‌مراتبی فازی. مدیریت برند، 3(6)، 160-133.
4. علوی‌فر، بی‌بی سکینه و شریف‌مقدم، هادی (1393). بررسی زمینه‌یابی ارائه خدمات کتابخانه‌ای به‌وسیله تلفن همراه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(2) ، 66-49.
5. کیانی، محمدرضا (1390). خدمات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی با استفاده از فناوری تلفن همراه. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 13(2)، 215-231.
6. وب‌سایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، قابل دسترس در https://farhangsara.ir/
8. Adler, P. S., & Kwon, S. W. (2002). Social Capital: Prospects for a New Concept. The Academy of Management Review, 27(1), 17-40.
9. Agnihotri, R., Kothandaraman, P., Kashyap, R., & Singh, R. (2012). Bringing social into sales: the impact of salespeople's social media use on service behaviors and value creation. Journal of Personal Selling & Sales Management, 32(3), 333-348.
10. Agnihotri, R., Dingus, R., Hu, M.Y., & Krush, M. T. (2015). Social media: Influencing customer satisfaction in B2B sales, Industrial Marketing Management, 539(1), 172-180. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.
11. Balkundi, P., & Kilduff, M. (2006). The ties that lead: A social network approach to leadership. The Leadership Quarterly, 17(4), 419-439.
12. Bolino, M. C., Turnley, W. H., & Bloodgood, J. (2002). Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations. Academy of Management Review, 27(4), 505-522.
13. Campbell, S. W. (2015). Mobile communication and network privatism: A literature review of the implications for diverse, weak, and new ties. Review of Communication Research, 3, 1-21.
14. Campbell, S., & Kwak, N. (2010). Mobile communication and social capital: An analysis of geographically differentiated usage patterns. New Media & Society, 12. 435-451. 10.1177/1461444809343307.
15. Chu, S. C., & Choi, S. M. (2010) Social capital and self-presentation on social networking sites: a comparative study of Chinese and American young generations. Chinese Journal of Communication, 3:4, 402-420, DOI: 10.1080/17544750.2010.516575
16. Cummings, A. M., & Borrelli, S. (2010). “The use of handheld mobile devices: their impact and implications for library services”, Library Hi Tech, 28(1), 22-40. https://doi.org/10.1108/07378831011026670
17. Danchev, A. (2006). “Social capital and sustainable behavior of the firm”. Industrial Management & Data Systems, 106)7(, 953 – 965.
18. Duggan. M.) 2015). Mobile Messaging and Social Media, Pew Research Center: Internet, Science & Tech (Retrieved from http://www.pewinternet.org/ mobile-messaging-and-social-media-2017/, December (19).
19. Ellison, N. B., Gibbs, J. L., & Weber, M. S. (2015). The use of enterprise social network sites for knowledge sharing in distributed organizations: The role of organizational affordances. American Behavioral Scientist, 59(1), 103-123.
20. Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook friends: social capital and college students’ use of online social network sites. J. Comput. Mediated Commun, 12(4), 1143–1168.
21. Enemute, I. B., Oghenero R. J., & Eghwubare, A. (2010). Mobile Phones for Library Services: Prospects for Delta State University Library, Abraka. Library Philosophy and Practice (e-journal). http://www.webpages.uidaho.edu/~mbolin/iwhiwhu-ruteyan-eghwubare.htm (accessed on 15th Jan. 2011). 16.
22. Hadagali, A., & Kenchakkanavar, Y. (2015). Use of WhatsApp among the Research Scholars of Karnatak University, Dharwad: A study. International Research. Journal of Library & Information Science, 5(3), 548-561.
23. Hampton, K. N. (2016). Persistent and pervasive community: New communication technologies and the future of community. American Behavioral Scientist, 60(1), 101-124.
24. Hampton, K. N., Lee, C. J., & Her, E. J. (2011). How new media affords network diversity: Direct and mediated access to social capital through participation in local social settings. new media & society, 13(7), 1031-1049.
25. Hiremath, B., & Kenchakkanavar, A. (2016). SOCIAL NETWORKING SITES IN ACADEMIC LIBRARIES: A REVIEW OF THE LITERATURE. E-Library Science Research Journal. 5(1), 1-6.
26. Hitt, M. A., & Ireland, R. D. (2002). The essence of strategic leadership: Managing human and social capital. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(1), 3–14.
27. Jianhua, Xu., Kang, Qi. Song, Z., & Clarke, Ch. P. (2015). Applications of Mobile Social Media: WeChat among Academic Libraries in China. The, 41(1), 21-30.
28. Karikoski, J., & Kilkki, K. (2013). Building social capital with mobile communication services. International Journal of Electronic Finance, 7(2). 115-131. 10.1504/IJEF.2013.057277.
29. Khalid, M., & Richardson, J. V. (2011). Adoption of Web 2.0 in US Academic Libraries: A Survey of ARL Library Websites. Program, 45(4), 365-375.
30. Kwahk, D., & Park, H. (2016). The effects of network sharing on knowledge-sharing activities and job performance in enterprise social media environments. Computers in Human Behavior, 55(2), 826-839.
31. Leonardi, P. M., Huysman, M., & Steinfield, C. (2013). Enterprise Social Media: Definition, History, and Prospects for the Study of Social Technologies in Organizations. J Comput-Mediat Comm, 19(1), 1–19. doi:10.1111/jcc4.12029.
32. Li, H., Gupta, A., Luo, X., & Warkentin, M. (2011). Exploring the impact of instant messaging on subjective task complexity and user satisfaction. European Journal of Information Systems, 20(2), 139-155.
33. Mahdi, O. R., & Almsafir, K. M. (2014). The Role of Strategic Leadership in Building Sustainable Competitive Advantage in the Academic Environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 129(1), 289–296.
34. Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266
35. Omeluzor, I., & Bamidele, A. (2014). Application of social networking tools for library service delivery: the experience of librarians in Nigeria. Conference Nigeria library association, Enugu stste chapter State, at national library of Nigeria, independence layout enugua. Annual Conference and General Meeting, 14(1), 1-19.
36. Ou, C. X., Pavlou, P. A., & Davison, R. M. (2014). Swift guanxi in online marketplaces: The role of computer-mediated communication technologies. MIS quarterly, 38(1), 209-230.
37. Peslak, A., Ceccucci, W., & Sendall, P. (2010). “An empirical study of instant messaging (IM) behavior using theory of reasoned action, Inst. Behav”. Appl. Manage. 11(3), 263-278
38. Pi, S. M., Liu, Y. C., Chen, T. Y., & Li, S. H. (2008, January). The influence of instant messaging usage behavior on organizational communication satisfaction. In Proceedings of the 41st Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2008) (pp. 449-449). IEEE.
39. Putnam, R. D. (1995). ‘Bowling Alone: America’s Declining Social Capital’. Journal of Democracy, 6(1), 65–78.
40. Prusak, L., & Cohen, D. (2001). How to invest in social capital. Harvard business review, 79(6), 86-93, 147.
41. Rojas, H., Shah, D. V., & Friedland, L. A. (2011). A communicative approach to social capital. Journal of Communication, 61(4), 689-712.
42. Sabbir Rahman, M. (2012). Dynamics of Consumers, Perception, demographic Characteristics and consumers’ behavior towards selection of a restaurant: an exploratory study on Dhaka city consumers. Business Strategy Series, 13(2), 75-88.
43. Sheer, R., & Rice, E (2017) “Mobile instant messaging use and social capital: Direct and indirect associations with employee outcomes”. In Information & Management, 54(1), 90-102, https://doi.org/10.1016/j.im.2016.04.001.
44. Sheer, S (2012). “Use of influence tactics for extra-role tasks: perceptions by ingroup versus outgroup members in organizations in Hong Kong, South”. Commun. J. 77(2), 143–162
45. Stelzner, M.A (2012). 2012 social media marketing industry report, Social Media Examiner, available at: http://www.socialmediaexaminer.com/SocialMediaMarketingIndustry Report2012.pdf (accessed 15 December 2017).
46. Suliman, A. M. T. (2007). Links between Justice, Satisfaction and Performance in the Workplace: A Survey in the UAE and Arabic Context. Journal of Management Development, 26, 294-311.
49. Vannet, B.V (2015). Orthodontic treatment monitoring using smart phone. 91 congress of orthodontic society. European Orthodontic Conference EOS, At Venice, 11-13.
50. Vilanova, E. P., & Josa, R. T. (2003). Social Capital as a Managerial Phenomenon. Tampere: Tampere University of Technology.
51. Yang, Y., Lu, S., & Gupta, S. (2013) An empirical investigation of mobile services’ cross-category promotions, Int. J. Mob. Commun. 11(6), 580–596.
52. Website Cultural and Art Organization of Municipality of Tehran, with accessibility https://farhangsara.ir/

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb