XML English Abstract Print


مسئول پژوهش، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، zibamohammadzadeh53@gmali.com
چکیده:   (380 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر هدف تعیین تأثیر استفاده از امکانات تلفنهای هوشمند توسط کارکنان بر شکل­‌گیری پیامدهای رفتاری مثبت در آن­ها شامل رضایت شغلی، رضایت ارتباط و عملکرد صورت گرفت، همچنین نقش میانجی سرمایه اجتماعی نیز بررسی خواهد شد.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره پژوهش‌های توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تعداد ۳۹۲ نفر است که 200 نفر از آن­ها با توجه به حجم نمونه مورد نیاز برای مدلیابی معادلات ساختاری، به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد پژوهش شیر و رایس (2017) شامل 6 گویه جهت سنجش میزان استفاده از تلفنهای هوشمند، 8 گویه جهت سنجش سرمایه اجتماعی و 6 گویه برای سنجش پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان است که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 914/0 محاسبه شد. بهمنظور بررسی کفایت دادهها برای تحلیل عاملی، از آزمون KMO از طریق نرمافزار SPSS استفاده شد. همچنین آزمون تحلیل عاملی تأییدی بهمنظور بررسی روایی ابزار انجام شد و درنهایت، بهمنظور آزمون فرضیات از نرمافزار آموس استفاده شد.
یافتهها: بررسی شاخص‌های برازش مدل حاکی از آن است که مدل ساختاری پژوهش از وضـعیت مناسـبی برخوردار است. همچنین یافته­‌های پژوهش نشان داد که استفاده از تلفنهای هوشمند بر پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان با ضریب مسیر 45/. تأثیر معنی‌دار و مثبت دارد. همچنین نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیر استفاده از تلفنهای هوشمند بر پیامدهای رفتاری مثبت کارکنان با ضریب مسیر غیرمستقیم 48/. تأیید شد.
 اصالت و ارزش: پژوهش حاضر برای اولین بار در کشور به بررسی نتایج مثبت استفاده کتابداران از تلفن‌های هوشمند و پیامدهای آن در کتابخانه‌های عمومی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی پرداخته است. این پژوهش فوائد استفاده از تلفن‌­های هوشمند در سازمان‌­ها را آشکار می­‌سازد و به توسعه تجربی و نظری این زمینه مطالعاتی کمک می‌کند لذا، با توجه به اهمیت و کارایی تلفن های هوشمند در ارائه خدمات اطلاع‌رسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی پیشنهاد می‌شود تدابیری برای استفاده مناسب در توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی با کمک‌ تلفن های هوشمند لحاظ شود.

 
متن کامل [PDF 853 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات روان‌شناسي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb