دوره 28، شماره 4 - ( 10-1401 )                   دوره 28 شماره 4 صفحات 417-400 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pashootanizadeh M, Heidary L. Determining the factors affecting the acceptance of social cataloging application and its adoption rate based on Rogersʼ diffusion of innovation theory at the public libraries of Chaharmahal and Bakhtiari province. Research on Information Science and Public Libraries 2022; 28 (4) :400-417
URL: http://publij.ir/article-1-2399-fa.html
پشوتنی زاده میترا، حیدری لیلا. تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش نرم‌فزارهای «فهرست اجتماعی» و نوع آهنگ آن بر اساس نظریۀ اشاعۀ نوآوری راجرز در کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1401; 28 (4) :400-417

URL: http://publij.ir/article-1-2399-fa.html


دانشگاه اصفهان ، pashootanizade@gmail.com
چکیده:   (1896 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نوع آهنگ و عوامل مؤثر بر پذیرش نرم‌فزارهای فهرست‌نویسی اجتماعی توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری بر اساس نظریۀ اشاعۀ نوآوری راجرز انجام شد.

روش: این پژوهش از نوع توصیفی و کاربردی است. نمونه آماری پژوهش شامل 97 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی بود که به‌روشِ تصادفی-طبقه‌‍ای تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌‌ای محقق‌ساخته‌‌ بر مبنای پژوهش حمدی‌‌پور (1392) بود. روایی آن توسط متخصصان رشته‌های علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی و علوم تربیتی (گرایش تکنولوژی آموزشی) تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 824/0 محاسبه شد. داده‌‌های جمع‌‌آوری‌‌شده توسط نرم‌‌افزارهای Excel، SPSS23 و Amos23 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌‌ها: نتایج پژوهش آهنگ پذیرش نوآوری فهرست اجتماعی نشان داد که اکثریت کتابداران جزء زودپذیران بوده‌‌اند. زنان، افراد ردۀ سنی 31-40 سال، دارندگان مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری و سابقۀ کار 6-10 سال و 11-15 سال غالباً عضو این گروه بودند. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که از میان ویژگی‌های ادراکی تنها «پیچیدگی» و «آزمون‌‌پذیری» بر آهنگ پذیرش تأثیری مثبت و معنادار دارند. آزمون تأثیر انواع تصمیمات نوآوری نیر نشان داد که فقط متغیر «تصمیمات اختیاری» بر آهنگ پذیرش دارای تأثیری معنادار اما منفی است.
اصالت/ارزش: فهرست‌‌های اجتماعی مقوله‌‌ای است که بسیاری از کتابخانه‌‌های دنیا از آن استفاده می‌‌کنند و سنجش شرایط پذیرش آن در کتابداران ایران می‌‌تواند این مسیر پذیرش را هموارتر کند. به‌علاوه، نتایج این پژوهش برای برنامه‌نویسان نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و متولیان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قابل‌توجه است.
متن کامل [PDF 890 kb]   (540 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات در مراكز اطلاع‌رساني
دریافت: 1401/1/14 | پذیرش: 1401/6/14 | انتشار: 1401/10/10

فهرست منابع
1. اکبری، مریم،؛ چشمه سهرابی، مظفر؛ و افشار، ابراهیم (1390). تحلیل وضعیت و روند پذیرش موتورها و ابرموتورهای جست‌وجو توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بر اساس نظریۀ اشاعۀ نوآوری‌های راجرز. پژوهش‌نامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات. ۲۷(۴)، ۹84-۹61.
2. پاشایی‌پور، شهزاد؛ نگارنده، رضا؛ و برومندنیا، نسرین (1394). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاران بر اساس مدل اشاعۀ نوآوری راجرز: رویکرد تحلیل مسیر. حیات، ۲۱(۴)، 103-112.
3. پردل، فاطمه؛ سیفی، لیلی؛ و نوکاریزی، محسن (1394). عوامل تأثیرگذار بر به‌کارگیری پرمیس در کنسرسیوم محتوای ملی بر اساس نظریۀ اشاعۀ نوآوری‌های راجرز. مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 26(3)، 9-22.
4. تاج‌الدینی، اورانوس؛ و موسوی، علی‌سادات (1388). نرم‌فزارهای کتابخانه‌های و فهرست‌نویسی در دنیای 2: نمونه‌ای از یک نرم‌افزار کتابخانه‌های 2. مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 20(3)، 311-320.
5. حسنی، محمدرضا؛ موسوی‌چلک، افشین؛ شریف مقدم هادی؛ و سلامی، مریم (1398). فهرست‌نویسی اجتماعی آری یا نه؟: یک مرور نظام‌مند. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 22(4)، 101-118.
6. حسنی، محمدرضا؛ موسوی‌‌چلک، افشین؛ شریف‌‌مقدم، هادی؛ و سلامی، مریم (1398). نگرش فهرست‌نویسان ایرانی نسبت به فهرست‌نویسی اجتماعی. مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 30(1)، 134-155.
7. حمدی‌‌پور، افشین (1392). تحلیل وضعیت و روند پذیرش منابع الکترونیکی توسط اعضای هیئت‌علمی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌‌های ایران بر اساس نظریۀ اشاعۀ نوآوری راجرز [رسالۀ دکتری]. دانشگاه شهید چمران اهواز.
8. حمدی‌پور، افشین؛ نجاری، تراب؛ و فرمانلولیلاب، اکبر (1397). تحلیل عوامل اثرگذار بر پذیرش رایانش ابری کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه تبریز و علوم پزشکی بر مبنای نظریۀ اشاعۀ نوآوری راجرز. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 52(4)، 39-58.
9. حیاتی، زهیر؛ و جوکار، طاهره (1389). بررسی روند پذیرش منابع مرجع الکترونیکی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌‌های کشور بر مبنای نظریۀ اشاعۀ نوآوری‌‌ها. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 2(1)، 124-95.
10. ضابط، شادی؛ و چشمه‌‌سهرابی، مظفر (1388). تأملی بر نظریه‌‌های جامعه‌‌شناسی استفاده از فناوری‌‌های اطلاعاتی و ارتباطی (اشاعه، نوآوری و تصاحب). پژوهش‌های ارتباطی، 16(60)، 37-61.
11. عبادالهی، نورالله؛ چشمه‌‌سهرابی، مظفر؛ و نوشین‌فرد، فاطمه (1393). تحلیل عوامل فناورانۀ مؤثر بر پذیرش فناوری بر اساس نظریۀ اشاعۀ نوآوری راجرز: مورد پژوهشی نرم‌افزار نمایۀ نشریات. دانش‌شناسی، 7(26) ، 79-92.
12. کشاورز، حبیب (1392). وضعیت ویژگی های ادراکی اعضای هیئت‌علمی در زمینۀ آموزش الکترونیکی و عوامل مؤثر بر آن در قالب مدل قابلیت الکترونیکی [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. Dehghan Salmasi, N., Kazerani, M., Shekofteh, M., & Jambarsang, S. (2021). Acceptance of evidence-based nursing databases by educational nurses using Rogers' model. Journal of Librarianship and Information Science 53(2), 321-327. [DOI:10.1177/0961000620948569]
13. Do, Troman (2008). Rogers' five main attributes of innovation on the adoption rate of online learning. [Master's thesis, Hawaii pacific university, United States].
14. Neo, E., & Calvert, P. J. (2012). Facebook and the diffusion of innovation in New Zealand public libraries. Journal of librarianship and information science, 44(4), 227-237. [DOI:10.1177/0961000611435038]
15. Raynard, M. (2017). Understanding academic e-books through the diffusion of innovations theory as a basis for developing effective marketing and educational strategies. The Journal of Academic Librarianship, 43(1), 82-86. [DOI:10.1016/j.acalib.2016.08.011]
16. Rogers, E. M. (1983). Diffusion of innovations. (3rd ed.) New York: Free Press.
17. Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations (4th ed.). New York: Free press.
18. Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press.
19. Sanni, S. A., Ngah, Z. A., Karim, N. H. A., Abdullah, N., & Waheed, M. (2013). Using the diffusion of innovation concept to explain the factors that contribute to the adoption rate of e-journal publishing. Serials Review, 39(4), 250-257. [DOI:10.1080/00987913.2013.10766406]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb