Tghipanahi F, Nowkarizi M, Dayyani M H. Exploring the Success Factors of Content Creation on Instagram: A Qualitative Approach. Research on Information Science and Public Libraries 2019; 25 (3) :431-456
URL:
http://publij.ir/article-1-1998-fa.html
تقی پناهی فاطمه، نوکاریزی محسن، دیانی محمدحسین. شناسایی مؤلفههای موفقیت تولید محتوا در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام: پویش کیفی. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1398; 25 (3) :431-456
URL: http://publij.ir/article-1-1998-fa.html
دانشگاه فردوسی مشهد ، mnowkarizi@um.ac.ir
چکیده: (4008 مشاهده)
هدف: مؤلفههای متعددی در موفقیت تولید محتوا در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام در ارتباط با محتوای تولیدشده و کاربر مؤثر هستند. پژوهش حاضر بر آن است که با استفاده از روش کیفی عوامل موفقیت تولید محتوا و جلبنظر کاربران (شامل مشخصههای محتوا، تولیدکنندۀ موفق آن، و شاخصهای اثربخشی) را در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام شناسایی کند.
روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و رویکرد اکتشافی و با استفاده از نظرات کاربران، بررسی تجربههای موفق، نظرات متخصصان و تجربۀ زیستۀ تولیدکنندگان محتوا انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل تمام صفحات آموزشی اینستاگرام و نمونۀ پژوهش شامل 30 صفحۀ اینستاگرام است که بهصورت هدفمند و بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، مطالعۀ مضامین صفحات اینستاگرام بود که مضامین مزبور از آن استخراج و سپس دستهبندی شد. اعتبار پژوهش با استفاده از روش سهسویهسازی ارزیابی و تأیید شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد عوامل موفقیت پذیرش محتوا از سوی کاربران شامل کیفیت، آگاهیبخشی، اعتبار، ارزش افزوده، تخصصی، انگیزهبخشی، سرگرمکنندگی منحصربه فرد بودن، مرتبط بودن، واقعگرایی، روزآمدی، خلاقانه بودن، قابلیت اجرا و اشتراک، و شخصیسازی است. شاخصهای اثربخشی محتوا شامل تعداد دنبالکننده، بازخوردهای کاربران در پستها، داستانها (استوریها) و نمایۀ شامل میزان متوسط پسند، نظر، ذخیرهکردن پست، بهاشتراکگذاری، میزان درگیرکردن کاربر، میزان بازدیدها، میزان ارسال مطلب بهصورت پیام خصوصی هستند. برخورداری از تعهد، خلاقیت، اعتبار، تخصص، هویت مشخص، مولد بودن و پرهیز از نسخهبرداری، انتقادپذیر بودن، داشتن رفتار هوشمندانه، صبر و بردباری، روحیۀ همکاری و ارتباطات قوی، آشنایی با ابزارهای تحلیلی بستر ارائه و همسو بودن با تحولات و روزآمدسازی نیز از ویژگیهای تولیدکنندۀ موفق محتواست.
اصالت/ارزش: توجه به مجموع مؤلفهها، چه در ارتباط با تحلیل محتوا و چه در ارتباط با تعامل کاربر با اطلاعات، در کنار یکدیگر و بهکارگیری راهکارهای ارائهشده میتواند الگوی مناسبی برای موفقیت در تولید و اشتراک اطلاعات به دست دهد. در این پژوهش، روش جدیدی برای پژوهش دربارۀ محتوای آموزشی رسانۀ اجتماعی اینستاگرام به کار گرفته شده است.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
مطالعات کودک و نوجوان دریافت: 1397/2/30 | پذیرش: 1398/4/10 | انتشار: 1398/10/9