دوره 25، شماره 3 - ( 9-1398 )                   دوره 25 شماره 3 صفحات 456-431 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tghipanahi F, Nowkarizi M, Dayyani M H. Exploring the Success Factors of Content Creation on Instagram: A Qualitative Approach. Research on Information Science and Public Libraries 2019; 25 (3) :431-456
URL: http://publij.ir/article-1-1998-fa.html
تقی پناهی فاطمه، نوکاریزی محسن، دیانی محمدحسین. شناسایی مؤلفه‌های موفقیت تولید محتوا در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام: پویش کیفی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1398; 25 (3) :431-456

URL: http://publij.ir/article-1-1998-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد ، mnowkarizi@um.ac.ir
چکیده:   (4421 مشاهده)
هدف: مؤلفه­‌های متعددی در موفقیت تولید محتوا در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام در ارتباط با محتوای تولیدشده و کاربر مؤثر هستند. پژوهش حاضر بر آن است که با استفاده از روش کیفی عوامل موفقیت تولید محتوا و جلب‌نظر کاربران (شامل مشخصه‌های محتوا، تولیدکنندۀ موفق آن، و شاخص‌های اثربخشی) را در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام شناسایی کند.
روش‌: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و رویکرد اکتشافی و با استفاده از نظرات کاربران، بررسی تجربه‌های موفق، نظرات متخصصان و تجربۀ زیستۀ تولیدکنندگان محتوا انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل تمام صفحات آموزشی اینستاگرام و نمونۀ پژوهش شامل 30 صفحۀ اینستاگرام است که به‌صورت هدفمند و بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی انتخاب شده­اند. ابزار پژوهش، مطالعۀ مضامین صفحات اینستاگرام بود که مضامین مزبور از آن استخراج و سپس دسته‌بندی شد. اعتبار پژوهش با استفاده از روش سه­‌سویه‌­سازی ارزیابی و تأیید شده است.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد عوامل موفقیت پذیرش محتوا از سوی کاربران شامل کیفیت، آگاهی‌بخشی، اعتبار، ارزش افزوده، تخصصی، انگیزه‌بخشی، سرگرم‌کنندگی منحصربه فرد بودن، مرتبط بودن، واقع‌گرایی، روزآمدی، خلاقانه بودن، قابلیت اجرا و اشتراک، و شخصی‌سازی است. شاخص‌های اثربخشی محتوا شامل تعداد دنبال‌کننده، بازخورد‌های کاربران در پست‌ها، داستان‌ها (استوری‌ها) و نمایۀ شامل میزان متوسط پسند، نظر، ذخیره‌کردن پست، به‌اشتراک‌گذاری، میزان درگیرکردن کاربر، میزان بازدیدها، میزان ارسال مطلب به‌صورت پیام خصوصی هستند. برخورداری از تعهد، خلاقیت، اعتبار، تخصص، هویت مشخص، مولد بودن و پرهیز از نسخه‌برداری، انتقادپذیر بودن، داشتن رفتار هوشمندانه، صبر و بردباری، روحیۀ همکاری و ارتباطات قوی، آشنایی با ابزارهای تحلیلی بستر ارائه و همسو بودن با تحولات و روزآمدسازی‌ نیز از ویژگی‌های تولیدکنندۀ موفق محتواست.
اصالت/ارزش: توجه به مجموع مؤلفه­‌ها، چه در ارتباط با تحلیل محتوا و چه در ارتباط با تعامل کاربر با اطلاعات، در کنار یکدیگر و به‌کارگیری راهکارهای ارائه‌شده می­‌تواند الگوی مناسبی برای موفقیت در تولید و اشتراک اطلاعات به دست دهد. در این پژوهش، روش جدیدی برای پژوهش دربارۀ محتوای آموزشی رسانۀ اجتماعی اینستاگرام به کار گرفته شده است.
 
متن کامل [PDF 1075 kb]   (2220 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1397/2/30 | پذیرش: 1398/4/10 | انتشار: 1398/10/9

فهرست منابع
1. بتلی، سو (1394). معماری اطلاعات برای حرفه‌مندان اطلاع‌رسانی (محسن نوکاریزی و الهام یوسفی نجدی‌تبریز، مترجمان). تهران: چاپار.
2. تقی‌پناهی، فاطمه؛ نوکاریزی، محسن؛ و دیانی، محمدحسین (1398). تحلیل موفقیت کنش اشتیاق کاربر در شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به محتوا از منظر مشخصه‌های تصویر. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34(3)، 1320-1299. بازیابی شده در تاریخ 06/06/1397 از https://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3912-fa.html
3. زارعیان، داود (1382). مبانی کلی ارتباط جمعی. تهران: کارگزار روابط عمومی.
4. سرنوویتز، اندی (1394). بازاریابی دهان به دهان (نوشا صفاهانی و مهرداد فروزنده، مترجمان). اصفهان: آموخته.
5. طباطبایی، امیر؛ حسنی، پرخیده؛ مرتضوی، حامد؛ و طباطبایی‌چهر، محبوبه (1392). راهبردهایی برای ارتقای دقت علمی در تحقیقات کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 5(3)، 670-663.
6. کشاورز، حمید؛ فهیم‌نیا، فاطمه؛ نوروزی، علیرضا؛ و اسمعیلی‌گیوی، محمدرضا (1395). طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی ارزیابی باورپذیری اطلاعات در محیط وب. تعامل انسان و اطلاعات، 3(3)، 16-1.
7. ناصری، زهرا؛ نوروزی، علیرضا؛ فهیم‌نیا، فاطمه؛ و مانیان، امیر(1396). بازاریابی محتوایی: شناسایی مؤلفه‌ها و ابعاد اساسی به منظور ارائه مدل مفهومی. پژوهش‌های نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی، 7(1)، 303-280.
8. Anand, B. (2016). The content trap: A strategist's guide to digital change. Haryana: Random House Group.
9. Aughtmon, Scott. (2015). 51 Content Marketing Hacks: Extraordinary Lessons on Creating Content That Will Help You Sell More and Gain More Customers. Redwood: Ramp.
10. Baltes, L. P. (2015). Content marketing-the fundamental tool of digital marketing. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Economic Sciences, Series V, 8(2), 111-118.
11. Dennis, C., Merrilees, B., Jayawardhena, C. & Tiu Wright, L. (2009). E-consumer behaviour. European journal of Marketing, 43(9/10), 1121-1139.
12. Djamasbi, S., Siegel, M. & Tullis, T. (2010). Generation Y, web design, and eye tracking. International journal of human-computer studies, 68(5), 307-323.
13. Du Plessis, C. (2015, July). An exploratory analysis of essential elements of content marketing. In Proceedings of the Second European Conference on Social Media (122-129). Retrieved Nov. 12, 2016 from: http://hdl.handle.net/10500/18910.
14. Faraday, P. (2000). Visually critiquing web pages. In Multimedia’99 (155-166). Berlin: Springer, Vienna.
15. Fournier, S. & Avery, J. (2011). The uninvited brand. Business horizons, 54(3), 193-207.
16. Glaser, B. & A. Strauss (1997). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago, IL, Aldine.
17. Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P. & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251.
18. Lieb, R. (2011). Content marketing: think like a publisher-how to use content to market online and in social media. Indiana: Que Publishing.
19. Metzger, M. J. (2007). Making sense of credibility on the Web: Models for evaluating online information and recommendations for future research. Journal of the Association for Information Science and Technology, 58(13), 2078-2091.
20. Michaelidou, N., Siamagka, N. T. & Christodoulides, G. (2011). Usage, barriers and measurement of social media marketing: An exploratory investigation of small and medium B2B brands. Industrial marketing management, 40(7), 1153-1159.
21. Morville, P. & L. Rosenfeld (2006). Information architecture for the World Wide Web. Third edition. Sebastopol, Calif.: O’Reilly.
22. Patton, M (1980). Qualitative research and evaluation method (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
23. Perelman, J. (2014). Content and distribution are the keys to brand building on the social web. Journal of Digital & Social Media Marketing, 2(1), 12-18.
24. Pulizzi, J. & Barrett, N. (2009). Get content, get customers: Turn prospects into buyers with content marketing. New York: McGraw-Hill.
25. Rahim, K. & Clemens, B. (2012). Organizational goals and performance measurement criteria for content marketing. Journal of Communication and Computer, 9(8), 896-904.
26. Rancati, E. & Gordini, N. (2014). Content marketing metrics: Theoretical aspects and empirical evidence. European Scientific Journal, ESJ, 10(34), 92-104.
27. Rioux, K. S. (2004). Information acquiring-and-sharing in Internet-based environments: An exploratory study of individual user behaviors. Doctoral dissertation. University of Texas at Austin.
28. Weiler, A. (2005). Information-seeking behavior in generation Y students: Motivation, critical thinking, and learning theory. The journal of academic librarianship, 31(1), 46-53.
29. Wymbs, C. (2011). Digital marketing: The time for a new “academic major” has arrived. Journal of Marketing Education, 33(1), 93-106.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb