XML English Abstract Print


دانشگاه فردوسی مشهد ، mnowkarizi@um.ac.ir
چکیده:   (299 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی عوامل موفقیت تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام از منظر مشخصه‌های محتوا، تولیدکننده و شاخص‌های اثربخشی پرداخته است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد اکتشافی و با استفاده از تحلیل مضمون و بهره‌گیری از روش تحلیل مضمونِ نظرات کاربران، بررسی تجربه‌های موفق، نظرات متخصصان و تجربه زیسته تولیدکنندگان محتوا انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 30 صفحه اینستاگرام است که به صورت هدفمند و بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی انتخاب شده­اند. اعتبار پژوهش با استفاده از  روش سه­ سویه­‌سازی تامین شده است.

یافته‌ها: نشان داد عوامل موفقیت پذیرش محتوا از سوی کاربران شامل کیفیت، آگاهی‌بخشی، اعتبار، ارزش افزوده، تخصصی، انگیزه‌بخشی، سرگرم‌کنندگی منحصربه فرد بودن، مرتبط ارتباط، واقع‌گرایی، روزآمدی، خلاقانه خلاقیت، قابل قابلیت اجرا و اشتراک، و شخصی‌سازی شده است. شاخص‌های اثربخشی محتوا شامل تعداد دنبال‌کننده، بازخورد‌های کاربران در پست‌ها، داستان‌ها (استوری‌ها) و نمایه شامل میزان متوسط پسند، نظر، ذخیره‌کردن پست، به اشتراک‌گذاری، میزان درگیرکردن کاربر، میزان بازدیدها، میزان ارسال مطلب به صورت پیام خصوصی هستند. برخورداری از تعهد، خلاقیت، اعتبار، تخصص، هویت مشخص، مولد بودن و پرهیز از نسخه‌برداری، انتقادپذیر بودن، داشتن رفتار هوشمندانه، صبر و بردباری، روحیه همکاری و ارتباطات قوی، آشنایی با ابزارهای تحلیلی بستر ارائه و همسو بودن با تحولات و روزآمدسازی‌ کردن نیز از ویژگی‌های تولیدکننده موفق محتواست. 

نتایج: به نظر می‌رسد مؤلفه­ های متعددی در موفقیت تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان بستر ارائه و اشتراک اطلاعات تاثیرگذارند که برخی از آنها به محتوای تولید شده مربوط هستند و برخی دیگر در ارتباط با کاربر معنا می­یابد. از سوی دیگر مشخصه‌های تولیدکنندگان محتوا نیز از مولفه­هایی است که می­تواند بر محتوای تولیدی و کیفیت آن موثر باشد. شاخص­‌های اثربخشی محتوا نیز از موارد دیگری است که در ارزیابی موفقیت تولید محتوا می­تواند مورد توجه قرار گیرد. بنابراین توجه به مجموع مولفه­‌ها چه در ارتباط با محتوا و چه در ارتباط با تعامل کاربر با اطلاعات در کنار یکدیگر و به کار گرفتن راهکارهای ارائه شده می­تواند الگوی مناسبی برای موفقیت در تولید و اشتراک اطلاعات به دست دهد.
 
متن کامل [PDF 1499 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb