دوره 16، شماره 2 - ( 5-1389 )                   دوره 16 شماره 2 صفحات 94-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M J, Karimi R. Assessment of the Proportionality of Religious Books Publication with People’s Expectations in Qom . Research on Information Science & Public Libraries. 2010; 16 (2) :71-94
URL: http://publij.ir/article-1-86-fa.html
نجفی محمدجواد، کریمی رضا. بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی با انتظارات افراد در سطح شهر قم . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1389; 16 (2) :94-71

URL: http://publij.ir/article-1-86-fa.html


دانشگاه قم ، karimi@qom.ac.ir
چکیده:   (10035 مشاهده)
 هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی  با انتظارات افراد در سطح جامعه است.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی است. جهت گردآوری داده‌ها  با استفاده از پرسشنامه، دیدگاه‌های 807  نفر از مراجعان به کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها جمع‌آوری شده است.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که اولویت اول انتخاب 5/55  درصد از پاسخگویان، کتاب‌هایی با موضوع عقیدتی و دینی بوده است. 7/48 درصد از جامعه پژوهش بیش از نصف مطالعات خود را در حوزه کتاب‌های دینی و عقیدتی ابراز کردند. بیشترین مکان‌های دسترسی افراد به کتب دینی کتابفروشی با 4/50 درصد و کتابخانه با 1/32 درصد بود. میزان استفاده از اینترنت در تمامی‏ سطوح تحصیلات پایین، و میزان استفاده از کتابفروشیها در تمامی سطوح تحصیلات بالا بود. اکثریت پاسخ‌دهندگان با 6/87 درصد تأکید کردندکه مهمترین مشخصه ظاهری کتاب، عنوان کتاب است. 8/90 درصد از جامعه آماری نام نویسنده و مترجم را مهمترین عامل نشر کتاب‌های دینی دانستند. همچنین کتاب‌های استاد مرتضی مطهری، شخصیت‌های مذهبی، ائمه، مسائل اعتقادی، حدیثی و ادعیه جزء اثرگذارترین موضوعات معرفی شدند. از نظر مخاطبان تکراری بودن، مستند نبودن، واژه‏های ثقیل عربی و متناسب نبودن با نیاز کاربر مهمترین دلایل ضعف کتاب‌های دینی است. از دیدگاه پاسخگویان مهمترین راهکارهای تبلیغ کتب  دینی، تبلیغ از طریق رسانه، کاهش قیمت، متناسب‌سازی با نیاز روز و افزایش کتابخانه‌های عمومی ‏و رایگان می‏باشد. مهمترین انتظارات پاسخگویان از کتاب‏های دینی آشنایی با سرگذشت بزرگان دین، آشنایی با مهمترین موضوعات دین اسلام، مفاهیم ارزشمند نهج البلاغه و نهضت کربلا بود. مهمترین انتظارات پاسخگویان از کتب دینی پاسخگویی به سؤالات مخاطب، آشنایی با مسائل ظریف دینی، بر شمردن شرایط انسان کامل در جهان امروز، توانایی زدودن ابهامات دینی برای نوجوانان و جوانان اظهار شد.
اصالت/ارزش: با توجه به اینکه کتاب‌های دینی و عقیدتی جزو بیشترین انتشارات در سطح کشور هستند، لازم است با شناخت کافی برنامه‌ریزی دقیق نسبت به مخاطب کتاب‌های دینی و نیازهای آن‌ها ‏ داشته باشیم. پژوهش حاضر با بررسی نظرات پاسخ‌گویان، می‌تواند به دست‏اندرکاران نشر کتب مذهبی در برنامه‌ریزی بهتر مولفه‌های نشر کمک کند.
 
متن کامل [PDF 434 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات كيفي
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25 | انتشار الکترونیک: 1396/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb