Omidifar S, Mousavizadeh Z. Evaluating the Quality Level of Services provided in Library of Faculty of Psychology and Education in Allame Tabataba’i University using LibQUAL Model. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 15 (4) :61-80
URL:
http://publij.ir/article-1-68-fa.html
امیدیفر سیروس، موسویزاده زهرا. سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لایبکوال. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1388; 15 (4) :61-80
URL: http://publij.ir/article-1-68-fa.html
دانشگاه علامه طباطبایی ، siruslee@gmail.com
چکیده: (14781 مشاهده)
هدف این پژوهش سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و شناسایی مؤلفههایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود هستند. در این پژوهش از لیبکوآل تی ام (ویرایش نهایی) استفاده شده است. در این ابزار کیفیت خدمات با ارزیابی شکاف موجود بین سطح حداقل انتظارات با سطح دریافت، و سطح حداکثر انتظارات با سطح دریافت مشخص میشود، و بررسی معناداری تفاوت بین سطوح، نقاط ضعف و قوت کتابخانه را نشان میدهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای بوده است و از بین کاربران کتابخانه، 346 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در مؤلفه «اثر خدمت»، کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات کاربران را برآورده کند. در مؤلفههای «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانه نتوانسته حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کند. پس از آزمون فرضیهها در تکتک مؤلفههای لیبکوآل، پژوهشگران دریافتند که در هر سه مؤلفه، بین سطح دریافت با سطح حداقل انتظارات، و بین سطح دریافت با سطح حداکثر انتظارات کاربران از کیفیت خدمات، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که به نظر کاربران، مؤلفه کنترل اطلاعات نسبت به سایر مؤلفهها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
استانداردهاي كتابخانهاي دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29