دوره 15، شماره 4 - ( 11-1388 )                   دوره 15 شماره 4 صفحات 61-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidifar S, Mousavizadeh Z. Evaluating the Quality Level of Services provided in Library of Faculty of Psychology and Education in Allame Tabataba’i University using LibQUAL Model. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2010; 15 (4) :61-80
URL: http://publij.ir/article-1-68-fa.html
امیدی‌فر سیروس، موسوی‌زاده زهرا. سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لایب‌کوال. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1388; 15 (4) :61-80

URL: http://publij.ir/article-1-68-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، siruslee@gmail.com
چکیده:   (10685 مشاهده)
هدف این پژوهش سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و شناسایی مؤلفه‏هایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود هستند. در این پژوهش از لیب‏کوآل تی ام (ویرایش نهایی) استفاده شده است. در این ابزار کیفیت خدمات با ارزیابی شکاف موجود بین سطح حداقل انتظارات با سطح دریافت، و سطح حداکثر انتظارات با سطح دریافت مشخص می‏شود، و بررسی معناداری تفاوت بین سطوح، نقاط ضعف و قوت کتابخانه را نشان می‏دهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. روش نمونه‏گیری، تصادفی طبقه‏ای بوده است و از بین کاربران کتابخانه، 346 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‏اند. ‏نتایج پژوهش نشان می‏دهد که در مؤلفه «اثر خدمت»، کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات کاربران را برآورده کند. در مؤلفه‏های «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانه نتوانسته حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کند. پس از آزمون فرضیه‏ها در تک‏تک مؤلفه‏های لیب‏کوآل، پژوهشگران دریافتند که در هر سه مؤلفه، بین سطح دریافت با سطح حداقل انتظارات، و بین سطح دریافت با سطح حداکثر انتظارات کاربران از کیفیت خدمات، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که به نظر کاربران، مؤلفه کنترل اطلاعات نسبت به سایر مؤلفه‏ها از اهمیت بیش‏تری برخوردار است.
 
متن کامل [PDF 210 kb]   (1579 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: استانداردهاي كتابخانه‌اي
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb