محمدبیگی فاطمه، حسن زاده محمد. ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لیبکوال. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1388; 15 (1) :7-29
URL: http://publij.ir/article-1-42-fa.html
دانشگاه تربیت مدرس ، f_mohamadbeigi@yahoo.com
چکیده: (12135 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهر قزوین با استفاده از ابزار لیبکوآل انجام گرفته است. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه لیبکوآل استفاده شده است. این پرسشنامه ابزاری استاندارد است که به ارزیابی کیفیت خدمات از دید کاربران میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح خدمات دریافتی کاربران در برخی گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد، اما حداکثر سطح انتظارات آنها را برآورده نکرده است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که این کتابخانهها در بعد تأثیرگذاری خدمات نسبت به سایر ابعاد ضعیفتر میباشند، بطوری که منابع آنها حداقل سطح انتظارات کاربران را نیز برآورده نساخته است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی، پنج عامل را که در ارزیابی کیفیت خدمات توسط کاربران بیشترین تأثیر را داشتهاند شناسایی کرده است که تمایل وعلاقه کارمندان به ارائه خدمت و وجود منابع و دسترس پذیر بودن آنها، از عواملی است که پاسخگویی کاربران را در ارزیابی این نوع کتابخانهها تحت تأثیر قرار داده است. در نهایت با استفاده از یافتههای بدست آمده و به منظور ارتقاء سطح کیفیت خدمات در این نوع از کتابخانهها راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
استانداردهاي كتابخانهاي دریافت: 1391/5/11 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29