Geraei E, Siamaki S. Relationship between Familiarity with Theoretical and Basic Subjects of Discipline and Attitude about it: A Study of library and Information Science Students
. Research on Information Science and Public Libraries 2013; 19 (1) :135-148
URL:
http://publij.ir/article-1-340-fa.html
گرایی احسان، سیامکی صبا. رابطۀ آشنایی با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی و نگرش به آن: مورد پژوهشی دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1392; 19 (1) :135-148
URL: http://publij.ir/article-1-340-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز ، Saba.siamaki@gmail.com
چکیده: (7342 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان آشنایی دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی و نگرش نسبت به آن و بررسی رابطۀ بین این دو انجام شد. روش: این مطالعه به روش پیمایشی انجام شد. دانشجویان کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی در حال تحصیل دانشگاههای تهران، شهید چمران، و فردوسی مشهد در سال تحصیلی 1391- 1390 به عنوان جامعۀ آماری مورد بررسی قرار گرفتند. حجم نمونه 108 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس طیف پنج ارزشی لیکرت بود . دادهها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید و از آزمونهای آماری تی وابسته، تی مستقل، و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان آشنایی دانشجویان سال چهارم با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی نسبت به دانشجویان سال سوم از وضعیت بهتری برخوردار بود. نگرش دانشجویان نسبت به رشتۀ تحصیلیشان مثبت بود. همچنین همبستگی قوی بین میزان آشنایی با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی و نگرش نسب به آن وجود داشت. اصالت/ارزش: یافتههای این پژوهش میتواند به استادان کتابداری و اطلاعرسانی در شناسایی ضعفهای دانشجویان در زمینۀ آشنایی با مباحث پایه و نظری رشته و نگرش مثبت نسبت به آن، و تلاش در جهت ارتقاء آنها کمک کند
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1392/4/5 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27