[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1392 ) ::
دوره 19 شماره 1 صفحات 135-148 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ آشنایی با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی و نگرش به آن: مورد پژوهشی دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی
احسان گرایی، صبا سیامکی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز ، Saba.siamaki@gmail.com
چکیده:   (3162 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان آشنایی دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی و نگرش نسبت به آن و بررسی رابطۀ بین این دو انجام شد. روش‌: این مطالعه به روش پیمایشی انجام شد. دانشجویان کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی در حال تحصیل دانشگاه‌های تهران، شهید چمران، و فردوسی مشهد در سال تحصیلی 1391- 1390 به عنوان جامعۀ آماری مورد بررسی قرار گرفتند. حجم نمونه 108 نفر بود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق ساخته‌ بر اساس طیف پنج ارزشی لیکرت بود . داده‌ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید و از آزمون‌های آماری تی وابسته، تی مستقل، و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد میزان آشنایی دانشجویان سال چهارم با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی نسبت به دانشجویان سال سوم از وضعیت بهتری برخوردار بود. نگرش دانشجویان نسبت به رشتۀ‌ تحصیلی‌شان مثبت بود. هم‌چنین همبستگی قوی بین میزان آشنایی با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی و نگرش نسب به آن وجود داشت. اصالت/ارزش: یافته‌های این پژوهش می‌تواند به استادان کتابداری و اطلاع‌رسانی در شناسایی ضعف‌های دانشجویان در زمینۀ آشنایی با مباحث پایه و نظری رشته و نگرش مثبت نسبت به آن، و تلاش در جهت ارتقاء آن‌ها کمک کند
واژه‌های کلیدی: مبانی نظری، نگرش، کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید چمران
متن کامل [PDF 311 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات نظری در كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Geraei E, Siamaki S. Relationship between Familiarity with Theoretical and Basic Subjects of Discipline and Attitude about it: A Study of library and Information Science Students. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2013; 19 (1) :135-148
URL: http://publij.ir/article-1-340-fa.html
گرایی احسان، سیامکی صبا. رابطۀ آشنایی با مباحث پایه و نظری رشتۀ تحصیلی و نگرش به آن: مورد پژوهشی دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1392; 19 (1) :135-148

URL: http://publij.ir/article-1-340-fa.html

دوره 19، شماره 1 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 807 queries by yektaweb 3463