نهاد کتابخانههای عمومی کشور، بیرجند ایران ، mnarmenji63@yahoo.com
چکیده: (213 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی فرصتها، تهدیدها و موانع برگزاری مسابقات کتابخوانی در کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانههای عمومی در استان خراسان جنوبی بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری غیراحتمالاتی (غیرتصادفی) و از نوع نمونهگیری گلوله برفی استفاده، و در مجموع با 16 نفر مصاحبه انجام شد. روش اجرای مصاحبه مورد استفاده از نوع نیمه ساختاریافته بود.
یافتهها: فرصتهای برگزاری مسابقات کتابخوانی در کتابخانههای عمومی در دو مقوله فرهنگی (کتابمحور، کتابخانهمحور و مطالعهمحور) و فردی (انگیزشی و تربیتی) گروهبندی شد. یافتهها حاکی از این بود افزایش مراجعه به کتابخانهها، ایجاد انگیزه مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه از جملههای فرصتهای شناسایی شده بود. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد که تهدیدها و موانع جدی در این زمینه وجود دارد. تهدیدهای مطرح در این زمینه در سه مقوله سیستمی، فردی و فرهنگی دستهبندی شدند. «عدم توجه به موضوعات مورد علاقه کاربران»، «عدم توجه به نیاز منطقهای»، «عدم جذابیت موضوعی» و «آمارسازی» از کدهای اولیه بیشتری در این زمینه برخوردار بودند. موانع موجود در برگزاری مسابقات کتابخوانی نیز در سه گروه «اجرایی»، «فنی» و «مدیریتی» قرار گرفتند که «محدودیت در دسترسی به منابع مسابقات«، «محدودیت بودجه« و «استاندارد نبودن سؤالهای مسابقات« از سوی مصاحبهشوندگان بیشتر مورد توجه قرار گرفته بودند.
ارزش /اصالت: ارزش مسئله این پژوهش در این نکته است که برنامهریزی و مدیریت مناسب در برگزاری مسابقات کتابخوانی از اهمیت زیادی برخوردار است به گونهای که هم به کتابخانهها این امکان را بدهد که از فرصتهای موجود در این زمینه حداکثر بهرهداری را بنمایند و هم تهدیدها و موانع مطرح در این حوزه به حداقل برسد. هر چند که با توجه به اینکه پیشیینه پژوهشی چندانی در این حوزه وجود ندارد انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
مطالعات فرهنگي دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/7/24