گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، leili.seifi@birjand.ac.ir
چکیده: (250 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا نقش کتابخانههای عمومی در حفاظت از دانش بومی را بر مبنای متون بینالمللی احصا و استخراج نماید.
روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع کیفی به روش فراترکیب است. با استفاده از روش فراترکیب، نقش کتابخانه های عمومی در حفاظت از دانش بومی شناسایی و الگویی برای حفاظت از دانش بومی در کتابخانههای عمومی ایران ارائه شد. معیارهای شمول پژوهش شامل بازه زمانی 2005 تا 2022، تمرکز موضوعی پژوهش منابعی با محوریت کتابخانه های عمومی است. جامعه پژوهش نیز مقالات و پایاننامههای انگلیسی موجود در پایگاههای علمی معتبر است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. بهمنظور تعیین روایی روش فراترکیب از ابزار ارزیابی حیاتی و برای تعیین پایایی از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شد.
یافتهها: بر اساس کدگذاریهای انجامشده، 5 مقوله، 15 مفهوم و 394 کدباز ایجاد گردید. نتایج نشان داد که کتابخانههای عمومی پنج نقش اساسی و مهم در زمینه حفاظت از دانش بومی از قبیل توسعه پایدار جوامع، فعالیتهای درونسازمانی، تعامل با بومیان، ارتباطات برونسازمانی و چالشهای حفاظت دارند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نقش کتابخانه های عمومی در حفاظت از دانش بومی را با روش فرترکیب استخراج و احصا نمود. دانش احصا شده، نگرش جامعی را در مورد نقش کتابخانههای عمومی در حفاظت از دانش بومی در اختیار حرفهمندان علم اطلاعات، مدیران کتابخانههای عمومی، تصمیمگیران و ذینفعان حوزه مدیریت دانش بومی و کتابخانههای عمومی قرار میدهد. بهطورکلی نتایج این پژوهش میتواند رویکرد حفاظت در بین بومیان جامعه و تصمیمگیران حوزه دانش بومی را تقویت نماید.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1403/2/19 | پذیرش: 1403/5/6