Asemi A, Zamani B E, Mirzaei A. Factors Affecting the High School Users’ Information Needs in the Public Libraries of Mashhad City
. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (3) :427-447
URL:
http://publij.ir/article-1-255-fa.html
عاصمی عاصفه، زمانی بیبی عشرت، میرزایی امین. عوامل مؤثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران دبیرستانی کتابخانههای عمومی شهر مشهد. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1391; 18 (3) :427-447
URL: http://publij.ir/article-1-255-fa.html
دانشگاه اصفهان ، bzamani@edu.ui.ac.ir
چکیده: (10066 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران دبیرستانی کتابخانههای عمومی شهر مشهد براساس چهار مؤلفه فردی، اجتماعی- اقتصادی، آموزشی و مذهبی است.
روش: روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه کاربران دبیرستانی کتابخانههای عمومی تحت پوشش اداره کل نهاد کتابخانههای عمومی شهر مشهد است. براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آن با استفاده از روش تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. سپس دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، میانه و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t تک متغیره و آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره مانوا استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی و آموزشی بیشترین تأثیر را بر نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان از کتابخانهها دارند. عوامل اجتماعی- اقتصادی در رتبههای بعدی این تأثیر قرار میگیرند و کمترین تأثیر مربوط به عوامل مذهبی است.
اصالت/ارزش: در صورتی که نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان تشخیص داده شود، میتوان منابع لازم و مفید را در اختیار آنها قرار داد و علاقه آنها را به محیطهای کتابخانهای دو چندان نمود. نتایج این پژوهش که به تعیین نقش هر یک از عوامل تأثیرگذار فردی، اجتماعی- اقتصادی، آموزشی و مذهبی در نیازهای اطلاعاتی جوانان و دانشآموزان پرداخته است میتواند برای برنامهریزی و تجهیز کتابخانهها و سایر مراکز یادگیری مفید باشد.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/11/21 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27