دوره 18، شماره 3 - ( 8-1391 )                   دوره 18 شماره 3 صفحات 427-447 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asemi A, Zamani B E, Mirzaei A. Factors Affecting the High School Users’ Information Needs in the Public Libraries of Mashhad City . Research on Information Science & Public Libraries. 2012; 18 (3) :427-447
URL: http://publij.ir/article-1-255-fa.html
عاصمی عاصفه، زمانی بی‌بی عشرت، میرزایی امین. عوامل مؤثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران دبیرستانی کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1391; 18 (3) :427-447

URL: http://publij.ir/article-1-255-fa.html


دانشگاه اصفهان ، bzamani@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (8352 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران دبیرستانی کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد براساس چهار مؤلفه فردی، اجتماعی- اقتصادی، آموزشی و مذهبی است.
روش: روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه کاربران دبیرستانی کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد است. براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود که روایی و پایایی آن با استفاده از روش تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. سپس داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، میانه و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون‌های t تک متغیره و آزمون‌های تحلیل واریانس چند متغیره مانوا استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی و آموزشی بیشترین تأثیر را بر نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان از کتابخانه‌ها دارند. عوامل اجتماعی- اقتصادی در رتبه‌های بعدی این تأثیر قرار می‌گیرند و کمترین تأثیر مربوط به عوامل مذهبی است.
اصالت/ارزش: در صورتی که نیازهای اطلاعاتی دانش‌آموزان تشخیص داده شود، می‌توان منابع لازم و مفید را در اختیار آنها قرار داد و علاقه آنها را به محیط‌های کتابخانه‌ای دو چندان نمود. نتایج این پژوهش که به تعیین  نقش هر یک از عوامل تأثیرگذار فردی، اجتماعی- اقتصادی، آموزشی و مذهبی در نیازهای اطلاعاتی جوانان و دانش‌آموزان پرداخته است می‌تواند برای برنامه‌ریزی و تجهیز کتابخانه‌ها و سایر مراکز یادگیری مفید باشد.
 
متن کامل [PDF 341 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/11/21 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27 | انتشار الکترونیک: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb