XML English Abstract Print


دانشگاه باهنر ، hfaraji@uk.ac.ir
چکیده:   (257 مشاهده)
هدف: پژوهش‌های مختلف حاکی از آن است که انتقال آموزش به محیط کار با مشکلاتی همراه بوده و این پدیده به مرور زمان تضعیف می‌شود. لذا، پژوهش حاضر به بررسی کاربست مهارت‌های سواد رسانه‌‌ای در ارائه خدمات توسط کتابداران از طریق ادغام مدل پنج عامل بزرگ شخصیت در نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده می‌‌پردازد.
روش: در پژوهش حاضر از روش پژوهش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل 191 نفر از کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان کرمان بود که در سال 1402 در دوره آموزشی سواد رسانه‌‌ای شرکت کردند. پرسشنامه به صورت سرشماری میان همه شرکت کنندگان توزیع شد. به منظور گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق‌ساخته نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده و پرسشنامه استاندارد شخصیت استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها، از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار Smart PLS2 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که سه متغیر نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتار ادراک شده کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان بر قصد آنها برای کاربست مهارت‌های سواد رسانه‌‌ای در ارائه خدمت اثر مثبت و معنادار دارند. همچنین، نتایج نشان داد که کنترل رفتار ادراک شده و قصد کتابداران پیش‌بینی‌کننده رفتار واقعی کاربست مهارت‌های سواد رسانه‌‌ای در ارائه خدمت هستند. به علاوه، تحلیل داده‌ها نشان داد که تنها بعد وجدان‌کاری شخصیت اثر تعدیل‌گر معناداری بر رابطه قصد-رفتار کاربست مهارت‌های سواد رسانه‌‌ای دارد.
اصالت/ارزش: مدل پژوهش حاضر توان پیش‌بینی کاربست مهارت‌های سواد رسانه‌‌ای از سوی کتابداران را دارد.
متن کامل [PDF 1471 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: 1403/1/29 | پذیرش: 1403/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb