XML English Abstract Print


یونسکو / کتابخانه جندی شاپور ایران مال ، mohsenmahmoodi198@gmail.com
چکیده:   (256 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی کتابخانه‌های عمومی جندی‌شاپور در مرکز تجاری ایران‌مال در کشور ایران و مراکز تجاری وایت چاپل و ادمونتون‌گرین در بریتانیا از منظر بررسی خدمات، مزیت‌ها و ویژگی‌های کتابخانه‌ها در مراکز تجاری است.
روش: این پژوهش از حیث هدف کاربردی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش را کتابخانه‌های عمومی موجود در مرکز تجاری ایران‌مال در کشور ایران و مراکز تجاری وایت چاپل و ادمونتون‌گرین در بریتانیا تشکیل می‌دهند. برای انجام تطبیق در ارتباط با خدمات، مزیت‌ها، ویژگی‌ها در زمینه ایجاد، جامعه مراجعه‌کننده، مجموعه‌سازی، ارائه خدمات، ساختمان و تجهیزات و اداره در کتابخانه‌ها در مراکز تجاری، از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته در کتابخانه‌جندی‌شاپور ایران‌مال و از روش تحلیل محتوای گزارش‌های موجود از کتابخانه‌های عمومی در مراکز تجاری وایت چاپل و ادمونتون گرین در بریتانیا انجام شده است. همچنین، مصاحبه‌های صورت گرفته و محتوای گزارش‌های جمع‌آوری شده به روش تحلیل محتوا در سه مرحله: کدگذاری با مطالعه متون، کلمات و مفاهیم مستخرج از مصاحبه، تحلیل، تفکیک، تلفیق و تجمیع آنها انجام شد. همچنین چک لیستی شامل معیارهای سنجش صحت اطلاعات سایت‌های کتابخانه‌های منتخب تهیه و روایایی آن توسط 10 نفر از متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی تایید شد، و برای مقبولیت داده‌ها از چهار معیار گوبا و لینکلن که شامل اعتبار، تاییدپذیری، قابلیت اعتماد و قابلیت انتقال است، استفاده شد. همچنین روایی پرسش‌های مصاحبه که شامل 6 سوال اصلی بود نیز توسط 10 نفر از متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی تایید شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان از آن دارد که حضور کتابخانه‌ها در مراکز تجاری مورد مطالعه مزیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کتابخانه‌ها و مراکز تجاری به همراه دارد و همچنین، کتابخانه‌های مورد مطالعه در زمینه خدمات، ویژگی‌های جامعه مراجعه‌کننده، مجموعه‌سازی، ارائه خدمات و ساختمان و تجهیزات دارای خصوصیات منحصر به فردی نسبت به یکدیگر و سایر کتابخانه‌های عمومی هستند.
نتیجه‌گیری: حضور کتابخانه‌های در مراکز تجاری تاثیرات، و مزایایی را برای کتابخانه و مرکز تجاری به همراه دارد. مهمترین تاثیرات حضور کتابخانه‌های عمومی در مراکز تجاری افزایش پاخور برای مراکز تجاری است. همچنین، این نوع از کتابخانه‌های پتانسیل ارائه خدمات ویژه‌ای بر اساس ویژگی‌های منحصر به فرد خود در راستای اهداف سازمان مادر دارند.
متن کامل [PDF 1578 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1403/9/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb