دوره ۳۰، شماره ۴ - ( ۱۰-۱۴۰۳ )                   دوره ۳۰ شماره ۴ صفحات ۳۹۴-۳۸۰ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delpasand M, Akhshik S S, Mahboub S. The Personal, Knowledge and Skill Characteristics of Iranian Public Library Librarians in Providing Readers’ Advisory. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (4) :380-394
URL: http://publij.ir/article-1-2509-fa.html
دل‌پسند محبوبه، آخشیک سمیه‌سادات، محبوب سیامک. ویژگی‌های فردی، دانشی و مهارتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی ایران برای ارائۀ مشاوره به خوانندگان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. ۱۴۰۳; ۳۰ (۴) :۳۸۰-۳۹۴

URL: http://publij.ir/article-۱-۲۵۰۹-fa.html


دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، akhshik@khu.ac.ir
چکیده:   (۹۸۳ مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی سطح آمادگی کتابداران کتابخانه‌‌‌‌‌‌های عمومی ایران برای تدارک خدمات مشاوره به خوانندگان انجام شده است.
روش: این مطالعه به روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کتابداران شاغل در کتابخانه‌‌‌‌‌‌های عمومی تحت نظارت نهاد کتابخانه‌‌‌‌‌‌های عمومی کشور بود و نمونه‌‌‌‌‌‌ای 365نفری به روش تصادفی در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌‌‌‌‌‌ای محقق‌‌‌‌‌‌ساخته با 80 سؤال بود که شایستگی‌‌‌‌‌‌های مشاوره به خوانندگان را در سه بُعد ویژگی‌‌‌‌‌‌های فردی، دانشی و مهارتی می‌‌‌‌‌‌سنجید. گویه‌‌‌‌‌‌ها در مقیاس پنج‌‌‌‌‌‌درجه‌‌‌‌‌‌ای لیکرت بودند.
یافته‌ها: کتابداران در سطح متوسطی از آمادگی کلی برای ارائۀ خدمات مشاوره به خوانندگان قرار دارند. در بُعد ویژگی‌‌‌‌‌‌های فردی، کتابداران در مؤلفه‌‌‌‌‌‌های تفکر انتقادی، تعهد حرفه‌‌‌‌‌‌ای، تفکر خلاق، خودآگاهی و قضاوت نکردن در سطح بالاتر از حد متوسط قرار داشتند. در بُعد دانشی، مؤلفه‌‌‌‌‌‌های فرهنگی، حقوقی، ارزیابی و توسعه در سطح بالاتر از حد متوسط قرار داشتند؛ اما مؤلفه دانش فرایندی پایین‌‌‌‌‌‌تر از حد متوسط بود. در بُعد مهارتی هم تمامی مؤلفه‌‌‌‌‌‌ها در سطح بالاتر از حد متوسط بودند.
نتیجه‌گیری: کتابداران کتابخانه‌‌‌‌‌‌های عمومی نیازمند ارتقای سطح دانش فرایندی و همچنین توسعه مهارت‌هایشان برای ارائه خدمات مشاوره مؤثرتر به خوانندگان هستند.

متن کامل [PDF 812 kb]   (۷۵۱ دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1402/6/27 | پذیرش: 1402/11/8 | انتشار: 1403/10/5

فهرست منابع
۱. ابوطالبی، پروانه؛ و بیگلو، محمدحسین (۱۳۹۶). صلاحیت‌های مورد نیاز کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران. مدیریت سلامت، ۲۰(۶۸)، ۳۸-۵۲.
۲. جعفری، هادی (۱۳۹۸). تحلیل کشش‌های خواندن مؤثر بر امانت کتاب‌های داستانی عامه‌پسند در کتابخانه‌های عمومی شهر تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران.
۳. درخشان، مژگان؛ و زندی، خلیل (۱۳۹۶). راه‌كارهاي ارتقاي شایستگی‌های مديران گروه هاي آموزشي. آموزش و ارزشيابي، ۱۰(۳۷)، ۱۸۹-۱۶۳.
۴. قاسمپور، سکینه (۱۳۹۸) چرا به دانش مشاوره خوانندگان نیاز داریم؟ مطالعات خواندن، ۱(۱)، ۱۵-۱۶.
۵. قاسمپور، سکینه (۱۳۹۹). بازیابی داستان بر اساس عناصر متنی و پیرامتنی (رساله دکتری). دانشگاه الزهرا، تهران.
۶. محبوب، سیامک (۱۳۹۹). درسنامۀ مشاورۀ خوانندگان. تهران: چاپار، نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور.
۷. وایت، نیل (۱۳۹۶). راهنمای مشاورۀ خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی [ترجمه امیرحسین میر ابوطالبی]. تهران: ترجمان علوم انسانی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور.
۸. هوپر، برد (۱۳۹۶). چگونه مرور کتاب بنویسیم؟ مرور نویسی برای مشاوره خوانندگان. [ترجمه علیرضا شفیعی نسب]. تهران: ترجمان علوم انسانی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور.
9. ALA's Core Competences of Librarianship )2018). Retrieved from https://www.ala.org/sites/default/files/educationcareers/content/careers/corecomp/corecompetences/finalcorecompstat09.pdf (Website)
10. Beolens, R. (2015). Creating and nurturing tween readers through readers' advisory services in a public library. Victoria University of Wellington. Retrieved from https://ir.wgtn.ac.nz/handle/123456789/19370. (Website)
11. Cain, D. J. (2002). Defining characteristics, history, and evolution of humanistic psychotherapies. In D. J. Cain (Ed.), Humanistic Psychotherapies: Handbook of Research and Practice (pp. 3-54). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10439-001 [DOI:10.1037/10439-001.]
12. Dali, K. (2013)."Ask me what I read": readers' advisory and immigrant adaptation. New Library World, 114(11/12), 507-526. [DOI:10.1108/NLW-06-2013-0054]
13. Green.S (1876). Personal relations between librarians and readers. Library Journal, 1, 257-268.
14. Hylton, A. (2008).KM Readiness Assessment is Essential in a KM and Knowledge Audit Initiative. Retrieved from: http://hosteddocs.ittoolbox.com/ah100708.pdf.
15. Lee, J. H., Travis, W. and Hyerim, Ch. (2016). Appeal Factors: Enabling Cross-media Advisory Services. 2015OCLC/ALISE research grant report published electronically by OCLC Research. Retrieved from: https://www.oclc.org/content/dam/research/grants/reports/2015/lee2015.pdf
16. Lee, R (1985). Continuing Education for Adults through the American Public Library, 1833-1964.Journal-article, 25(1), 152. https://eric.ed.gov/?id=ED014667
17. Lindell, L.R. (2009), "So long as I can read": Farm women's reading experiences in Depression-era South Dakota. Agricultural History, 83(4), 503-27. [DOI:10.3098/ah.2009.83.4.503]
18. Malipatil. B. (2021). Role of Public Libraries in Promoting Reading Habits. Library Progress (International), 41(1), 138-143. [DOI:10.5958/2320-317X.2021.00015.5]
19. Moyer, J. (2005). The education of public librarians to serve leisure readers in the United States, Canada and Europe. New Library World, 106 (1208/1209), 67-79. [DOI:10.1108/03074800510575366]
20. Moyer, J. (2006). Readers' Advisory: The Most Important Class for New Librarians. Available at: https://www.ala.org/rt/nmrt/news/footnotes/november2006ab/readersadvisorymostimp06.
21. Saricks, J.G. (2005). Readers' Advisory Service in the Public Library. 3rd ed. Chicago: American Library Association.
22. Schutte, N.S. and Malouff, J.M. (2006), Why We Read and How Reading Transforms Us: The Psychology of Engagement with Text. Edwin Mellen Press, Lewiston, NY.
23. Tischler.R (2015). The 8 Best Reader's Advisory. http://inalj.com/?p=65200.
24. Trenberth, L., and Dewe, P. (2002). The importance of leisure as a means of coping with work related stress: An exploratory study. Counselling Psychology Quarterly, 15(1), 59-72. [DOI:10.1080/09515070110103999]
25. Trott,B (2012). Reference, Readers' Advisory, and Relevance. The Reference Librarian, 53, 60-66. [DOI:10.1080/02763877.2011.596367]
26. Weiner, B. J. (2020). A theory of organizational readiness for change. In: Handbook on Implementation Science (pp. 215-232). Edward Elgar Publishing.‏ [DOI:10.4337/9781788975995.00015]
27. Wiegand, W. (2001). Missing the real story: Where library and information science fails the library profession. In: K. Shearer & R. Burgin (Eds.), The Readers' Advisor's Companion (pp. 7-14). Englewood, C.O.: Libraries Unlimited.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb