دوره 30، شماره 1 - ( 1-1403 )                   دوره 30 شماره 1 صفحات 98-82 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahjou A, Noruzi A, Keramaty M, Salehi K. Engaging Students: The Power of School Libraries in the Digital Age. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (1) :82-98
URL: http://publij.ir/article-1-2503-fa.html
راه‌جو آمنه، نوروزی علیرضا، کرامتی محمدرضا، صالحی کیوان. درگیرسازی دانش‌آموزان: قدرت کتابخانه‌های آموزشگاهی در عصر دیجیتال. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1403; 30 (1) :82-98

URL: http://publij.ir/article-1-2503-fa.html


گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، noruzi@ut.ac.ir
چکیده:   (3562 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش کتابخانه آموزشگاهی در درگیرسازی دانش‌آموزان در فرایند آموزش مجازی است.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فراترکیب است. جامعه پژوهش، متشکل از 95 مقاله درباره نقش کتابخانه آموزشگاهی در درگیرسازی دانش‌آموزان در فرایند آموزش مجازی بود که بین سال‌های 2000 تا 2023 میلادی در مجلات علمی معتبر منتشر شده بودند. نمونه پژوهش شامل 50 مقاله بود که به صورت هدفمند جمع‌آوری و بر اساس پایش موضوعی داده‌ها انتخاب شد. داده‌های مقاله از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه گردآوری شد.
یافتهها: نقش کتابخانه آموزشگاهی در درگیرسازی دانش‌آموزان در شش مقوله اصلی دسترس‌پذیری محتوا و ابزار، مشاوره اطلاعاتی و خدمات مرجع، آموزش سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای، توسعه حرفه‌ای معلمان، ارتباط و همکاری با معلمان، و ادغام فناوری‌های نوین با راهبردهای آموزشی شناسایی شد که می‌تواند منجر به درگیرسازی دانش‌آموزان شود. مطالعه حاضر نشان داد محتوا/ فناوری، دانش‌آموز، و معلم سه عنصر اصلی آموزش مجازی هستند. کتابخانه‌ آموزشگاهی می‌تواند از طریق آموزش سواد اطلاعاتی، پل ارتباطی ایجاد کند؛ روابط دانش‌آموز با کتابخانه از طریق تکالیف چندرسانه‌ای که یادگیری دانش‌آموزان را تقویت می‌کند، غنی‌تر می‌شود؛ و به مدد فناوری، فرصت‌های بیشتری برای عمیق‌تر شدن درگیری دانش‌آموزان با کتابخانه از طریق تماس‌های بیشتر و معنادارتر با کتابداران ایجاد می‌شود. در تمام نقش‌هایی که کتابخانه آموزشگاهی ایفا می‌کنند، از جمله معلم، مشاور، متخصص اطلاعات، رهبری و ...، نقش اساسی کتابخانه، نقش سازنده رابطه است.
اصالت/ارزش: این پژوهش به طور جامع نقش کتابخانه‌های آموزشگاهی در درگیرسازی دانش‌آموزان در فرایند آموزش مجازی را بررسی کرده است. نتایج این پژوهش می‌تواند راهنمای خوبی برای درک نقش و اهمیت کتابخانه آموزشگاهی در فرایند آموزش مجازی برای مدیران، معلمان و کتابدارن باشد. این پژوهش بر اهمیت حیاتی کتابداران مدارس به عنوان شرکای معلمان در ایجاد محیط‌های یادگیری مجازی جذاب و مؤثر تأکید می‌کند. این مطالعه با ارائه درک عمیقی از راهبرد‌ها و شیوه‌هایی که می‌تواند برای افزایش مشارکت دانش‌آموزان از طریق خدمات کتابخانۀ مدرسه اجرا شود، شکاف دانشی را پر می‌کند و در نهایت، منجر به بهبود نتایج آموزشی می‌شود.
متن کامل [PDF 668 kb]   (4425 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1402/6/3 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1403/1/10

فهرست منابع
1. ابوالمعالی الحسینی، خدیجه (1399). پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانش‌آموزان و راهکارهای مقابله با آنها. روان‌شناسی تربیتی. 16(55)، 157-193.
2. امانی، غفور؛ و آذرنوید، فریده (1380). کتابخانه‌های مدارس و نقش آنها در ایجاد عادت مطالعه در دانش‌آموزان. اردبیل: تراز.
3. حاجی‌زاده، انور؛ عزیزی، قادر؛ و کیهان، جواد (1400). تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پساکرونا. تدریس‌پژوهی. 9(1)، 174- 204.
4. حسن‌زاده، محمد (30 شهریور، 1398). اول مهر، وزارت آموزش و پرورش و کتابخانه مدارس: بخشی از سند تحول بنیادین که مغفول باقی مانده است [یادداشت وبگاه]. بازیابی شده از: http://ipla.ir/?p=1709
5. شولتز‌جونز، بی.، و اوبرگ، دی. (1400). رهنمودهای ایفلا برای کتابخانه‌های آموزشگاهی. تألیف کمیتة دائمی بخش کتابخانه‌های آموزشگاهی ایفلا. ترجمه علی‌حسین قاسمی و رعنا کوثری. فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری.
6. عابدینیان، فخرالسادات؛ احمدیپور، مهدی؛ و سعیدی، حسن (1399). علاقمند کردن دانش‌آموزان به آموزش ریاضی با نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای Multimedia و Moviemaker با شیوع بیماری کرونا. پنجمین کنفرانس ملی رویدادهای نوین در آموزش و پژوهش.
7. کیخا، احمد؛ و محمدی‌مهر، مژگان (1399). مروری نظام‌مند بر تغییرات یادگیری در اثر رشد فناوری‌ها. مجله مطالعات آموزشی نما، 8(1)، 60-74.
8. مجیدی، اکبر (1390). نقش کتابخانه‌‏های دیجیتالی در پشتیبانی از آموزش الکترونیکی. پردازش و مدیریت اطلاعات. 27(2)، 369 - 384.
9. نشاط، نرگس، و حرّی، عباس (1386). کتابخانه‌های آموزشگاهی در مدرسه کتابخانه‌مدار. تهران: چاپار؛ شبکه کتاب‌رسان.
10. Abou-Khalil, V., Helou, S., Khalifé, E., Chen, M. A., Majumdar, R., & Ogata, H. (2021). Emergency online learning in low-resource settings: Effective student engagement strategies. Education Sciences, 11(1), 24. [DOI:10.3390/educsci11010024]
11. Ahshan, R. (2021). A framework of implementing strategies for active student engagement in remote/online teaching and learning during the COVID-19 pandemic. Education Sciences, 11(9), 483. [DOI:10.3390/educsci11090483]
12. Angelino, L. M., & Natvig, D. (2009). A conceptual model for engagement of the online learner. Journal of Educators Online, 6(1), 1-19. [DOI:10.9743/JEO.2009.1.4]
13. Appleton, L. (2020). Academic libraries and student engagement: A literature review. New Review of Academic Librarianship, 26(2-4), 189-213. [DOI:10.1080/13614533.2020.1784762]
14. Arguello, M. (2018). Student engagement: What is the best way to motivate students in the secondary classroom? Honors Projects, 713. https://scholarworks.gvsu.edu/honorsprojects/713
15. Backs, A. (2017). Promoting online learner self-efficacy through instructional strategies and course supports (Doctoral dissertation, Capella University).
16. Baker, A. (2016). Active learning with interactive videos: Creating student-guided learning materials. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 10(3-4), 79-87. [DOI:10.1080/1533290X.2016.1206776]
17. Beck, D. (2015). The online school librarian: roles and responsibilities. TechTrends, 59, 77-84. [DOI:10.1007/s11528-015-0856-8]
18. Blummer, B. A., & Kritskaya, O. (2009). Best practices for creating an online tutorial: A literature review. Journal of Web Librarianship, 3(3), 199-216. [DOI:10.1080/19322900903050799]
19. Bolliger, D. U., & Martin, F. (2021). Factors underlying the perceived importance of online student engagement strategies. Journal of Applied Research in Higher Education, 13(2), 404-419. [DOI:10.1108/JARHE-02-2020-0045]
20. Boyer, B., & Kelly, R. (2014). K-12 online and blended learning, school libraries, and school librarians. In: R. E. Ferdig & K. Kennedy (Eds.), Handbook of Research on K-12 Online and Blended Learning (pp. 365 - 388). Pittsburgh, PA: ETC Press.
21. Buelow, J. R., Barry, T., & Rich, L. E. (2018). Supporting learning engagement with online students. Online Learning, 22(4), 313-340. [DOI:10.24059/olj.v22i4.1384]
22. Burns, E. (2020). School librarians online: Integrated learning beyond the school walls. Information and Learning Sciences, 121(7/8), 631-644. [DOI:10.1108/ILS-04-2020-0107]
23. Campana, K., Martens, M., Filippi, A., & Clunis, J. (2022). A "library school": Building a collaborative preschool-library partnership to support whole family engagement. Early Childhood Education Journal, 50(1), 71-82. [DOI:10.1007/s10643-020-01127-4]
24. Casimiro, L. T. (2016). Cognitive engagement in online intercultural interactions: Beyond analytics. International Journal of Information and Education Technology, 6(6), 441-447. [DOI:10.7763/IJIET.2016.V6.729]
25. Cassidy, A., Fu, G., Valley, W., Lomas, C., Jovel, E., & Riseman, A. (2016). Flexible learning strategies in first through fourth-year courses. Collected Essays on Learning and Teaching, 9, 83-94. [DOI:10.22329/celt.v9i0.4438]
26. Chakraborty, M., & Muyia Nafukho, F. (2014). Strengthening student engagement: What do students want in online courses? European Journal of Training and Development, 38(9), 782-802. [DOI:10.1108/EJTD-11-2013-0123]
27. Connolly, B., & Golderman, G. M. (2008). Listen up: Discovering the reference and instructional applications of Apple's tunes. Urban Library Journal, 15(1), Article 4.‏ Retrieved from: https://academicworks.cuny.edu/ulj/vol15/iss1/4 [DOI:10.31641/ulj150104]
28. Cuthbertson, W., & Falcone, A. (2014). Elevating engagement and community in online courses. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 8(3-4), 216-224.‏ [DOI:10.1080/1533290X.2014.945839]
29. Czerkawski, B. C., & Lyman, E. W. (2016). An instructional design framework for fostering student engagement in online learning environments. TechTrends, 60, 532-539.‏ [DOI:10.1007/s11528-016-0110-z]
30. De Gagne, J. C., & Walters, K. (2009). Online teaching experience: A qualitative metasynthesis (QMS). MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 5(4), 577-589. https://jolt.merlot.org/vol5no4/degagne_1209.pdf
31. Dixson, M. D. (2010). Creating effective student engagement in online courses: What do students find engaging? Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 1-13.‏ Retrieved from: https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/josotl/article/view/1744
32. Farrell, O., & Brunton, J. (2020). A balancing act: A window into online student engagement experiences. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 25. [DOI:10.1186/s41239-020-00199-x]
33. Glynn, L. (2006). A critical appraisal tool for library and information research. Library Hi Tech, 24(3), 387-399. [DOI:10.1108/07378830610692154]
34. Hay, L., & Todd, R. J. (2010). Research columns one, 2010: School libraries 21C-the conversation begins. Scan, 29(1), 30-42.‏ https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/informit.913978838127883
35. Heo, H., Bonk, C. J., & Doo, M. Y. (2021). Enhancing learning engagement during COVID‐19 pandemic: Self‐efficacy in time management, technology use, and online learning environments. Journal of Computer Assisted Learning, 37(6), 1640-1652. [DOI:10.1111/jcal.12603]
36. Hew, K. F. (2016). Promoting engagement in online courses: What strategies can we learn from three highly rated MOOCS. British Journal of Educational Technology, 47(2), 320-341.‏ [DOI:10.1111/bjet.12235]
37. Hibbard, L., & Franklin, T. (2015). Libraries in online elementary schools: A mixed-methods study. TechTrends, 59, 85-91‏. [DOI:10.1080/04250494.2018.1558030]
38. Kammer, J., King, M., Donahay, A., & Koeberl, H. (2021). Strategies for successful school librarian and teacher collaboration. School Library Research, 24.‏ https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1292862.pdf
39. Khlaif, Z. N., Salha, S., & Kouraichi, B. (2021). Emergency remote learning during COVID-19 crisis: Students' engagement. Education and Information Technologies, 26(6), 7033-7055. https://link.springer.com/article/10.1007/S10639-021-10566-4 [DOI:10.1007/s10639-021-10566-4]
40. Ko, S., & Rossen, S. (2010). Teaching Online: A Practical Guide (3rd ed.). New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203855201]
41. Kuh, G. D., & Gonyea, R. M. (2003). The role of the academic library in promoting student engagement in learning. College & Research Libraries, 64(4), 256-282. ‏ [DOI:10.5860/crl.64.4.256]
42. Kurt, G., Atay, D., & Öztürk, H. A. (2022). Student engagement in K12 online education during the pandemic: The case of Turkey. Journal of Research on Technology in Education, 54(Sup1), S31-S47.‏ [DOI:10.1080/15391523.2021.1920518]
43. Mahmood, S. (2021). Instructional strategies for online teaching in COVID‐19 pandemic. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(1), 199-203. [DOI:10.1002/hbe2.218]
44. Martin, F., & Bolliger, D. U. (2018). Engagement matters: Student perceptions on the importance of engagement strategies in the online learning environment. Online Learning, 22(1), 205-222.‏ [DOI:10.24059/olj.v22i1.1092]
45. Matizirofa, L., Soyizwapi, L., Siwela, A., & Khosie, M. (2021). Maintaining student engagement: The digital shift during the coronavirus pandemic: A case of the library at the University of Pretoria. New Review of Academic Librarianship, 27(3), 364-379.‏ [DOI:10.1080/13614533.2021.1976234]
46. Merga, M. K. (2020). School librarians as literacy educators within a complex role. Journal of Library Administration, 60(8), 889-908. [DOI:10.1080/01930826.2020.1820278]
47. Muir, T., Douglas, T., & Trimble, A. (2020). Facilitation strategies for enhancing the learning and engagement of online students. Journal of University Teaching & Learning Practice, 17(3), 8. [DOI:10.53761/1.17.3.8]
48. Nguyen, T., Netto, C. L., Wilkins, J. F., Bröker, P., Vargas, E. E., Sealfon, C. D., ... & Stein, G. M. (2021). Insights into students' experiences and perceptions of remote learning methods: From the COVID-19 pandemic to best practice for the future. In: Frontiers in Education (Vol. 6, p. 647986) [DOI:10.3389/feduc.2021.647986]
49. Quin, D. (2017). Longitudinal and contextual associations between teacher-student relationships and student engagement: A systematic review. Review of Educational Research, 87(2), 345-387.‏ [DOI:10.1177/0162353213480864]
50. Reeve, J., & Tseng, C. M. (2011). Agency as a fourth aspect of students' engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2011.05.002]
51. Ross, A., & Furno, C. (2011). Active learning in the library instruction environment: An exploratory study. Portal: Libraries and the Academy, 11(4), 953-970.‏ [DOI:10.1353/pla.2011.0039]
52. Ryle, A., & Cumming, K. (2007). Reflections on engagement in online learning communities. International Journal of Pedagogies and Learning, 3(3), 35-46.‏ [DOI:10.5172/ijpl.3.3.35]
53. Salas‐Pilco, S. Z., Yang, Y., & Zhang, Z. (2022). Student engagement in online learning in Latin American higher education during the COVID‐19 pandemic: A systematic review. British Journal of Educational Technology, 53(3), 593-619.‏ [DOI:10.1111/bjet.13190]
54. Santos Green, L., Jones, S. A., & Burke, P. A. (2017). School librarians fully online: preparing the twenty-first century professional. School Library Research, 20. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1150570.pdf
55. Schultz-Jones, B., & Oberg, D. (Eds.). (2022). Global Action for School Libraries: Models of Inquiry (Vol. 182). Walter de Gruyter GmbH & Co KG. [DOI:10.1515/9783110772586]
56. Shannon, D. M. (2009). Principals' perceptions of school librarians. School Libraries Worldwide, 15(2), 1.‏ https://scholarcommons.sc.edu/libsci_facpub/28/
57. Shepherd, S. S., Skinner, D., & Fernekes, R. W. (2007). Library tools for connecting with the curriculum: How to create a professional development workshop for teaching faculty. Georgia Library Quarterly, 44(1), 5.‏ https://digitalcommons.kennesaw.edu/glq/vol44/iss1/5/ [DOI:10.62915/2157-0396.1037]
58. Shoham, S., & Shemer-Shalman, Z. (2008). Web sites and digital services in Israeli school libraries: How is a digital environment changing how school libraries work? School Libraries Worldwide, 14(1), 86-98.‏ [DOI:10.29173/slw6770]
59. Small, R. V., Shanahan, K. A., & Stasak, M. (2010). The impact of New York's school libraries on student achievement and motivation: Phase III. School Library Media Research, 13.‏ https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ888376.pdf
60. Subramainan, L., & Mahmoud, M. A. (2020). A systematic review on students' engagement in classroom: Indicators, challenges and computational techniques. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 11(1), 105-115.‏ [DOI:10.14569/IJACSA.2020.0110113]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb