دوره ۳۰، شماره ۳ - ( ۷-۱۴۰۳ )                   دوره ۳۰ شماره ۳ صفحات ۲۹۳-۲۷۴ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaee M, Asra Zare-Ramashti A, Azizan K. Decrease in the Rate of Non-curricular Reading among Students: Causes, Consequences and Solutions. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (3) :274-293
URL: http://publij.ir/article-1-2462-fa.html
بابائی مظهر، زارع رمشتی اسرا، عزیزیان کوثر. کاهش میزان مطالعه بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان: علل، پیامدها و راهکارها. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. ۱۴۰۳; ۳۰ (۳) :۲۷۴-۲۹۳

URL: http://publij.ir/article-۱-۲۴۶۲-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، m.babaie@cfu.ac.ir
چکیده:   (۲۴۱۱ مشاهده)
هدف: هدف پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش میزان مطالعه بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، بیان پیامدها و ارائه راهکارهایی برای خروج از آن است.
روش: در این پژوهش، از پارادایم تفسیرگرایی با رویکرد کیفی و راهبُرد تحلیل محتوا از نوع توصیفی متن نوشتاری و توصیفی - تحلیلی با قالب متنی بهره گرفته شد. مشارکت‌‌کنندگان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400 با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس بودند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته محقق‌‌ساخته بود که مصاحبه به صورت مجازی و در فضای نظام مدیریت یادگیری برای 60 نفر ارسال شد. داده‌ها به روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها در سه بخش علل، پیامدها و راهکارها بررسی شدند. علل کاهش مطالعه در 9 مقوله و 111 مفهوم شامل فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، فردی و شخصی، فضای مجازی و رسانه، کتاب، کتابداران و کتابخانه، بخش دولتی، دوستان و خانواده، مدرسه و دانشگاه و نویسنده، ناشر و مترجم بودند. در بخش پیامدها، 3 مقوله شامل فقر ذهنیتی و شناختی، اخلاقی و فقر فرهنگی و اجتماعی در 132 مفهوم بررسی شد و در بخش راهکار‌ها، 7 مقوله شامل راهکارهای فرهنگی و اجتماعی، راهکارهای اقتصادی، راهکارهای منظر فردی، راهکارهای حوزه کتابداران، کتابخانه‌‌ها، ناشران و مترجمان کتاب، راهکارهای بخش دولتی، راهکارهای خانواده و دوستان و راهکارهای دانشگاه در 127 مفهوم شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضرتوانسته است علل و پیامدهای کاهش مطالعه بین دانشجومعلمان را شناسایی و سپس راهکارهایی برای کاهش آنها، شناسایی کند. کتابخانه‌های عمومی می‌توانند ضمن تعامل با دانشجویان از یک سو و دولت از دیگر سو، در کاربست این راهکارها نقش مؤثری داشته باشند.
متن کامل [PDF 723 kb]   (۳۳۷۴ دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: ترويج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در خانواده‌ها، مدرسه و جامعه
دریافت: 1402/5/4 | پذیرش: 1402/11/7 | انتشار: 1403/7/10

فهرست منابع
۱. آذرنگ، عبدالحسین (۱۳۸۷). شمه‌ای از کتاب. تهران: کتابخانه و نشریات.
۲. ابراهیمی، سعیده؛ هنرجویان، زهرا؛ ستاره، فاطمه؛ و خسرویزاده، معصومه (۱۳۹۴). کندوکاوی در فرهنگ مطالعه اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، علم‌سنجی کاسپین، ۲(۲)، ۵۴-۴۶.
۳. امیدعلی، قاسم؛ و نورمحمدی، حمزه‌علی(۱۳۹۵). مدل‌‌ها و الگوهای سنجش و اندازه‌‌گیری سرانه مطالعه در ایران. نظام‌‌ها و خدمات اطلاعاتی، ۶(۱و۲)، ۸۰-۶۷.
۴. اسکروچی، رقیه؛ حاجی زین‌العابدینی، محسن؛ و نوذر، سمانه (۱۳۹۱). بررسی مؤلفههای محاسبه سنجش سرانه مطالعه و ارائه چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانههای عمومی، ۱۸(۱)، ۸۸-۶۷.
۵. بهرامی، سوسن؛ ملا خلیلی، حمیده؛ باغیانی، فائزه؛ اشرفی‌‌ریزی، حسن؛ و مجیری، شهین (۱۳۹۰). رابطه مطالعه غیردرسی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. آموزش در علوم پزشکی، ۱۱(۹)، ۱۲۴۷-۱۲۴۱.
۶. پیشگو، حسین و ملازهی، اسما (۱۳۹۸). بررسی تأثیر راهکارهای آموزش کتاب‌خوانی بر افزایش انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیردرسی دانشآموزان ابتدایی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۵(۴)، ۵۹۷-۶۲۰.
۷. ترکیان تبار، منصور (۱۳۸۴). بررسی میزان گرایش به مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود. پژوهشهای تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، ۲(۴)، ۱-۲۸.
۸. زارعی، عیسی (۱۳۹۲). رسانه‌‌ی ملی و فرهنگ کتابخوانی، قم: مرکز پژوهش‌‌های اسلامی صدا و سیما، چاپ اول.
۹. سیاه منصور، سعادت (۱۳۹۵). موانع و مشکلات موجود در ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی. اجلاس منطقه‌ای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی: آسیب‌شناسی و راهکارها، زنجان.
۱۰. شریفی‌نیا، علی‌اصغر (۱۳۹۵). راهکاری برای بالا بردن سرانه مطالعه در کشور. بازیابی از: https://www. lisna. ir/Away/۲۵۹۳۲ تاریخ دسترسی: ۲۵ آذر ۱۴۰۲
۱۱. علمدار، حسام؛ باختر، مرضیه؛ شیخ فتح‌اللهی، محمود؛ و رضائیان، محسن (۱۳۹۶). بررسی عادت‌های مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۴. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۶(۲)، ۱۶۸-۱۵۵.
۱۲. کمالی آشتیانی، محمدجواد؛ و بابایی، محمد (۱۳۹۲). نقش صنعت چاپ و نشر و کتابخوانی در پیشرفت کشور، همایش پیشگامان پیشرفت، دوره ۳، ۵۶۹-۵۶۳.
۱۳. محمدپور، احمد (۱۳۹۲). روش تحقیق کیفی: ضدروش: مراحل و رویه‌های عملی در روش‌‌شناسی کیفی. تهران: جامعه‌شناسان.
۱۴. مرادمند، علی (۱۳۸۹). عنوان بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۱۶(۲)، ۱۱۴-۹۵.
۱۵. یداللهی، سارا؛ و سیف، علیاکبر (۱۳۸۹). بررسی میزان مطالعه دبیران دوره پیش‌دانشگاهی شهر تهران و تعیین عوامل مؤثر بر آن. تعلیم‌وتربیت، ۲۶(۲)، ۳۱-۴۸.
۱۶. یعقوبی‌‌راد، فرزانه؛ کاوسی، اسماعیل؛ و رشیدپور، علی(۱۳۹۴). بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در میان دانش‌‌آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه ۵ تهران، خانواده و پژوهش، ۲۶، ۱۰۶-۸۷.
17. Sasi, A.S., & Shu-Ting, H. (2020). A survey on the study habits of the Taiwanese university students: Comparison of the four years of undergraduate education. International Journal of Contemporary Education, 3(1), 65-74. [DOI:10.11114/ijce.v3i1.4728]
18. Siahi, E. A., & Maiyo, J. K. (2015). Study of the relationship between study habits and academic achievement of students: A case of Spicer Higher Secondary School, India; International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 7(7), 134-141. [DOI:10.5897/IJEAPS2015.0404]
19. Yip, M. C. (2007). Differences in learning and study strategies between high and low achieving university students: A Hong Kong study. Educational Psychology, 27(5), 597-606. [DOI:10.1080/01443410701309126]
20. Zarei, I. (2012). National Media and Library Culture. Qom: Center for Islamic Research of Radio and Television. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb