دوره 30، شماره 3 - ( 7-1403 )                   دوره 30 شماره 3 صفحات 273-258 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiee Felavarjani A, Shabani A, Mohammadi Ostani M. Feasibility of Implementing the Standard of Marketing and Public Relations in the Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (3) :258-273
URL: http://publij.ir/article-1-2461-fa.html
شفیعی فلاورجانی عباس، شعبانی احمد، محمدی استانی مرتضی. امکان‌سنجی پیاده‌سازی استاندارد بازاریابی و روابط عمومی در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1403; 30 (3) :258-273

URL: http://publij.ir/article-1-2461-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، shabania@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1287 مشاهده)
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی و روابط عمومی در کتابخانه‌ها و فقدان جایگاه رسمی از یک سو و تدوین استاندارد جدید کتابخانه‌های عمومی ایران، هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان درباره امکان پیاده‌سازی استاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی ایران بود.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری مشتمل بر مسئولان کتابخانه‌‌های عمومی استان اصفهان (196 نفر) بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، تعداد 127 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بود و برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها نیز از نرم‌افزار آماری SPSS V.26 استفاده شد.
یافته‌‌ها: میانگین امکان پیاده‌سازی استاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی ایران از دیدگاه مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، پایین‌تر از حد میانگین (3) بود و اختلاف میانگین مشاهده‌شده نیز معنادار است. میانگین مؤلفه‌های‌ برنامه‌ریزی، ارزیابی و پشتیبانی نیز همگی پایین‌تر از میانگین فرضی بود که نشان از وضعیت نامناسب امکان پیاده‌سازی این مؤلفه‌ها در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان دارد. بین نظرات مسئولان کتابخانه‌‌های عمومی بر پایه متغیرهای جمعیت‌شناختی جنسیت، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، شهرستان محل خدمت و سابقه خدمت درباره امکان پیاده‌سازی این استاندارد تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: تاکنون پژوهشی درباره استاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی ایران انجام نشده است. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند دستیابی به وضعیت مطلوب را در حوزه بازاریابی و روابط عمومی به منظور جذب مخاطب و تسهیل روابط با جامعه مخاطب بالفعل و بالقوه محقق کند.
متن کامل [PDF 701 kb]   (3021 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: استانداردهاي كتابخانه‌اي
دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1403/7/10

فهرست منابع
1. ابدالی، مرتضی (1397). بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری در جهت انطباق با استانداردهای ایفلا (پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، قم).
2. استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران (1399). کارفرما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مجری انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران. تهران: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مؤسسه انتشارات کتاب نشر.
3. امیراینانلو، الهه؛ زارعی، عاطفه؛ و حاجی‌زین‌العابدینی، محسن (1400). شناسایی مؤلفه‌های مناسب الگوی آمیخته بازاریابی برای کتابخانه‌های عمومی کشور. دانش‌شناسی، 14(4)، 1-18.
4. بصیریان جهرمی، رضا (1388). بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی. تهران: چاپار.
5. پایی، احمد؛ و قهنویه، حسن (1384). بررسی وضعیت مجموعه کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان و مقایسه تطبیقی آن با استانداردهای ایفلا در سال 1384 ]طرح تحقیقاتی[. به سفارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، معاونت پژوهشی.
6. تفرشی، شکوه؛ و صدیق، مرضیه (1392). مقایسه به‌کارگیری شیوه آمیخته بازاریابی 4P در کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی استان قم. دانش‌شناسی، 6(2)، 1-18.
7. حاجی‌زین‌العابدینی، محسن؛ رحمانی، مهدی؛ و انصاری، مریم (۱۳۹۷). تحلیل برنامه‌های بازاریابی کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا و ارائه الگوی پیشنهادی برنامه بازاریابی خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی ایران. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 21(۱)، ۱۲۳-۱۵۲.
8. حسن‌زاده، محمد؛ صمیعی، میترا؛ و زره‌ساز، محمد (1399). بررسی قابلیت پیاده‌سازی رهنمودهای کیفی ایفلا در کتابخانه‌های عمومی ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 26(4)، 597-628.
9. سیفی، لیلی؛ و کاظمی، راضیه (1397). استفاده از مفاهیم بازاریابی در ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی: مرور نظام‌مند. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 21(3)، 91-124.
10. شاپوری، سودابه (1387). بازاریابی در کتابخانه‌ها. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 11 (1)، 157-184.
11. شعبانی، احمد؛ عمادی، نوشین؛ محمدی استانی، مرتضی؛ و سلیمانی، ناهید (۱۳۹۲). بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل 7P. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47(۴)، ۴۱۵-۴۳۰.
12. شعبانی، احمد؛ مسلمی، اکرم؛ و سعادت، رسول (1391). امکان‌سنجی بکارگیری معیارهای مارشال در روابط عمومی توسط کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک‌ و اصفهان. پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(3)، 701-716.
13. کینن، الف. (1392). فرهنگ فشرده علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی. ترجمه فاطمه اسدی کرگانی. تهران: کتابدار.
14. ملایی، ابراهیم؛ شعبانی، احمد؛ و رضایی دریانی، رقیه (1392). شناسایی راه‌‌های بهبود خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمودهای ایفلا/ یونسکو. نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 2(3 )، 43-54.
15. نوروزی، یعقوب (1386). بازاریابی خدمات اطلاعاتی در مراکز اطلاع رسانی. اطلاع‌شناسی، 4(3و4)، 69-88.
16. هفتادی یام، زهرا (1395، خرداد). عوامل مؤثر بر جذب کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر تبریز با استفاده از مدل بازاریابی4P. مقاله ارائه شده در همایش پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران. تهران، ایران.
17. Aharony, N. (2009). Librarians' attitudes towards marketing library services. Journal of Librarianship and Information Science, 41(1), 39-50. [DOI:10.1177/0961000608096717]
18. Ezat Gharieb, M. (2021). The effect of online marketing through social media platforms on Saudi Public Libraries. Journal of Information Technology Management, 13(Special Issue), 238-262.
19. Kaane, S. (2006). Marketing reference and information service in libraries: A staff competencies framework. Paper presented at the Word Library and Information Congress: 72nd IFLA General Conference and Council 20-24 August 2006. Seoul, Korea.
20. Kim, H., & Park, Y. (2006). Marketing analysis of reference and information services in Korean libraries. Paper presented at the Word Library and Information Congress: 72nd IFLA General Conference and Council 20-24 August 2006. Seoul, Korea.
21. Kwon, N. (2017). An analysis of staffing of public librarians and staffing standards for public libraries. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 51(4), 183-201.
22. Smykla, E. O. (1999). Marketing and public relations in ARL libraries. SPEC Kit 240. SPEC Kit.
23. So, H., & Cha, M. (2021). A study on the public relations of university libraries using Instagram. Journal of the Korean BIBLIA Society for library and Information Science, 32(3), 67-91

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb