XML English Abstract Print


دانشگاه اصفهان ، shabania@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (159 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر کشف دیدگاه مسئولین کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان درباره امکان پیاده‌سازی استاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی ایران(1399) بود.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری مشتمل بر مسئولین کتابخانه‌‌های عمومی استان اصفهان با حداقل سه کارمند (مشتمل بر مدیر و کتابدار) به تعداد 196 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، تعداد 127 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بر مبنای مولفه‌ها و معیارهای استاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی ایران (1399) در سه معیار اصلی برنامه‌ریزی، پشتیبانی، و ارزیابی بود. این پرسشنامه مشتمل بر 54 پرسش بسته پاسخ‌ در مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت (از خیلی کم تا خیلی زیاد) به همراه پرسش‌هایی درباره متغیرهای جمعیت‌شناختی بود. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان مجرب تایید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (967/0) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی و آزمون‌های t، لوین وتحلیل واریانس یک‌راهه (آنووا) در نرم‌افزار آماری SPSS V.26 استفاده شد.
یافته­‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین امکان پیاده‌سازی استاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی ایران (1399) از دیدگاه مسئولین کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، پایین‌تر از حد میانگین (3) بوده و اختلاف میانگین مشاهده‌شده نیز معنادار است. به عبارت دیگر، نظرات مسئولین کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان درباره امکان پیاده‌سازی این استاندارد با یکدیگر اختلاف دارد و نظرات یکسانی ندارند. میانگین مولفه‌های‌ برنامه‌ریزی، ارزیابی، و پشتیبانی نیز همگی پایین‌تر از میانگین فرضی بوده که نشان از وضعیت نامناسب امکان این مولفه‌ها در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان دارد. همچنین بین نظرات مسئولین کتابخانه‌‌های عمومی بر پایه متغیرهای جمعیت‌شناختی جنسیت، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، شهرستان محل خدمت، و سابقه خدمت درباره امکان پیاده‌سازی استاندارد تفاوت معناداری وجود نداشت.
اصالت/ارزش: تا کنون پژوهشی درباره استاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی ایران(1399) صورت نگرفته است. با وجود تدوین استاندارد بازاریابی و روابط عمومی مطابق با بافت بومی ایران، مدیران و مسئولین کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان باید بر اساس این استاندارد، برنامه‌ای مدون و یا توصیه‌نامه‌ای را تدوین کنند. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند دستیابی به وضعیت مطلوب را در حوزه بازاریابی و روابط عمومی به منظور جذب مخاطب و تسهیل روابط با جامعه مخاطب بالفعل و بالقوه محقق سازد. به‌کارگیری فنون بازاریابی و روابط عمومی در کتابخانه‌های عمومی موجب ارائه خدمات کارا و دستیابی به نقشی فعال و اثرگذار در جامعه خواهد شد.
متن کامل [PDF 1616 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: استانداردهاي كتابخانه‌اي
دریافت: 1402/1/26 | پذیرش: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb