دوره 30، شماره 2 - ( 4-1403 )                   دوره 30 شماره 2 صفحات 229-212 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farajlou Motlagh B, Moeini H, Mousavi R S. Designing the Future Scenarios of Book Publishing Industry in Iran. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (2) :212-229
URL: http://publij.ir/article-1-2444-fa.html
فرجلو مطلق بهاره، معینی حسین، موسوی ریحانه سادات. طراحی سناریوهای آینده صنعت نشر کتاب ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1403; 30 (2) :212-229

URL: http://publij.ir/article-1-2444-fa.html


گروه مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران (نویسنده مسئول) ، hmoeini@hmu.ac.ir
چکیده:   (1276 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه سناریوهای محتمل و مطلوب برای آینده صنعت نشر کتاب ایران است تا کلیه تلاش‌‌ها برای دوری از جایگاه و سناریوی نامطلوب برای تحقق هرچه بهتر و سریع‌‌تر سناریوی مطلوب و ایده‌‌آل بسیج شود.
روش‌: این تحقیق با رویکرد کیفی (تفسیرگرایی) و به لحاظ نوع تحقیق، کاربردی است و ابزار گردآوری داده‌‌ها، مصاحبه است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان صنعت نشر کتاب هستند. روش نمونه‌‌گیری گلوله برفی است. با پیروی از قاعده اشباع نظری از 10 ناشر مطرح کشوری که عمدتاً در تهران فعال هستند، مصاحبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از روش شبکه جهانی کسب‌وکار که کاربردی‌‌ترین روش سناریونویسی است استفاده شد.
یافته‌‌ها: یافته‌‌های این پژوهش چهار سناریو را برای آینده صنعت نشر کتاب کشور ارائه می‌‌دهد. این چهار سناریو عبارتند از توسعه (سیاست‌‌های تحول‌‌آفرین و فرهنگ‌‌سازی)، اتلاف (سیاست‌‌های تحول‌‌آفرین و عدم فرهنگ‌‌سازی)، بیابان کتاب (سیاست‌‌های گذشته و عدم فرهنگ‌‌سازی)، و بن‌‌بست (سیاست‌‌های گذشته و فرهنگ‌‌سازی). این چهار سناریو بر مبنای نظر خبرگان بودند که برای آینده صنعت نشر کتاب کشور تبیین و تشریح شدند. سناریوی توسعه سناریویی مطلوب است که سیاست‌‌ها در آن تحول‌‌آفرین بوده و فرهنگ‌‌سازی در بالاترین سطح خود انجام شده است و این صنعت در بهترین اوضاع متصور خود قرار دارد و سناریو بیابان کتاب با داشتن بیشترین حالات نامطلوب با عدم فرهنگ‌‌سازی و سیاست‌‌های گذشته، سناریویی بدبینانه است.
اصالت/ ارزش: نتایج این پژوهش می‌‌تواند به مدیران و متولیان حوزه فرهنگ و علم در تصمیم‌‌گیری‌‌های خود کمک کند. بر اساس سناریوی مطلوب (سناریوی توسعه)، پیشنهادهایی برای شکل‌‌گیری این آینده مطلوب در روشن شدن مسیر و تقویت این صنعت در آینده پیش‌‌روی نشر کشورمان مطرح است.
متن کامل [PDF 840 kb]   (1962 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1402/5/31 | پذیرش: 1402/10/17 | انتشار: 1403/4/10

فهرست منابع
1. آذرنگ، عبدالحسین (1388). کتاب و کتابخوانی: تاریخ نشرکتاب در ایران. بخارا، (71)، 193-208.
2. آذرنگ، عبدالحسین (1396). نشر مطلوب، کندوکاوی در راه‌‌های دست یافتن به آن. تهران: خانه کتاب.
3. ابراهیمی، هاجر؛ مطلبی، داریوش؛ باب الحوائجی، فهیمه؛ و حریری، نجلا (۱۴۰۰). مؤلفه‌‌های نشر حرفه‌‌ای و پیامدهای حرفه‌‌ای نبودن نشر ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، ۲۳(۶۰)، 278-261.
4. اصغرنژاد، حسین؛ و فرج‌پهلو، عبدالحسین (۱۳۹۶). تأثیر فناوری‌‌های نوین اطلاعات بر فرآیند نشر کتاب (یک مطالعه پدیدارشناختی). کتابداری و اطلاع‌رسانی، 21 (4)، 91-123.
5. افضلی، علی؛ و ابوجعفری، عبدالله (۱۳۹۷). چالش‌های اقتصادی نشر در ایران؛ پیشنهاد شاخص‌های آمار اقتصادی و نوآوری. پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ۱۸(۹)، 17-1.
6. امیدعلی، قاسم؛ و نورمحمدی، حمزه‌‌علی(۱۳۹۶). مدل‌‌ها و الگوهای سنجش و اندازه‌‌گیری سرانه مطالعه در ایران. نظام‌‌ها و خدمات اطلاعاتی، ۱(۲)، 80-67.
7. برومند، زهرا؛ و شریفی میلانی، هامون (۱۴۰۰). شناسایی پیشران های موثر بر آینده صنعت نشر کتاب در ایران. آینده‌پژوهی مدیریت، (۱۲۴)، 30-18.
8. بشیری، حسین؛ حسینی‌‌مقدم، محمد؛ گودرزی، شروین؛ و ضیائی پور، حمید (1400). فناوری های نوین در آینده‌‌نگری چرخه نشر کتاب ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 32(3)، 141-125.
9. بهرنگ، رامین؛ زنده‌‌دل‌‌جاده‌‌کناری، مرضیه؛ و فرج بخت فومنی، علیرضا (1401). شناسایی مؤلفه‌‌های روانشناسی در رفتار خرید کتاب دانشجویان دانشگاه‌‌های علوم پزشکی در دوران همه‌‌گیری کرونا. مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، 3(1)، 330-341.
10. خدام، معصومه؛ معینی، حسین؛ شراهی، اسماعیل؛ و جهرمی، فرزانه (1401). طراحی سناریوهای آینده آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران، 14(1)، 130-114.
11. رداد، ایرج؛ و ملکوتی نسب، عصمت (۱۳۹۲). بررسی عوامل مؤثر بر وضعیت نشر کتاب در استان کهگیلویه و بویراحمد از دیدگاه ناشران و کتاب‌‌فروشان. پژوهشنامه چاپ و نشر، (۸)، 59-41.
12. روا، محمد؛ و بیگدلی، زهرا (۱۳۹۷). بررسی وضعیت نشر کتاب در استان بوشهر بین سال‌های 1380-1390 و چاپ و چاپخانه. جامعه، فرهنگ، رسانه، ۷(۲۸)، 77-59.
13. شریفی‌‌میلانی، هامون؛ برومند، زهرا؛ و امیرکبیری، علیرضا (1399). عوامل تأثیرگذار بر صنعت نشر کتاب ایران. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 21(50)، 258-241.
14. شوق‌‌پور، داود؛ حریری، نجلا؛ و اباذری، زهرا (۱۴۰۱). بررسی وضعیت نشر کتاب به زبان ترکی آذری از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷. کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۲۵(۳)، 189-213.
15. صفاهیه، هاجر (1400). راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت چاپ و نشر کتاب از دیدگاه ناشران. کتابداری و اطلاع‌‌رسانی، 24(1)، 27-49.
16. طهماسبی، رضا؛ موسوی، محمدمهدی؛ نعمتی‌‌شهاب، علی؛ محبی، حامد؛ صابرنعیمی، المیرا؛ اسکندری‌‌پور، ابراهیم؛ اکبری‌‌تبار، علی‌‌اکبر؛ و شاوردی، میثم. (1391). میزگرد تخصصی: فرصت‌‌ها و چالش‌‌های پیش روی صنعت نشر. کتاب مهر، (7)، 4-15.
17. عربگری، لیلا؛ و صادقی، مرضیه (۱۳۹۴). دیدگاه ناشران ایرانی درباره وضعیت نشر کتاب الکترونیکی. کتاب مهر، (۱۹)، 35-55.
18. فاضلی، عبدالله (1394). بررسی جامعه‌‌شناسی عوامل مؤثر بر مصرف فرهنگی با تأکید بر مطالعه کتاب در شهر اهواز. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌‌های عمومی، 21(2)، 277-295.
19. فرهنگ، سهیلا؛ خاصه، علی‌‌اکبر؛ و فردی امامزاده هاشمی، فلورا (1399). وضعیت متون ادبی در میان زنان خانه‌‌دار شاغل: مطالعه موردی شهر رشت. مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 7(1)، 32-44.
20. محبوب، سیامک؛ منصوریان، یزدان؛ و فاضلی، نعمت‌‌اله (1399). واکاوی بحران مطالعه در ایران با تکیه بر چهارچوب تحلیل انتقادی گفتمان، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌‌های عمومی، 26(3)، 441-465.
21. محسنی، حمید (1394). تولید کتاب از ابتدا تا انتها. نقد کتاب، (7)، 29-40.
22. مسعودی، بی‌‌بی‌‌مرضیه؛ و وارث، مهدی (۱۳۹۹). بررسی تأثیر تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با برنامه درسی بر بهبود سرانه مطالعه. مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، (۳)، 1-17.
23. مطلبی، داریوش(1398). مشکلات صنعت نشر کتاب: مبنی بر مرور متون. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 20(48)، 205-233.
24. مکی‌‌زاده، فاطمه (۱۳۸۲). بررسی وضعیت نشر و ناشران کتاب در استان یزد. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۴(۵۶)، 23-34.
25. کرسول، جان (1391). روش و طرح تحقیق کیفی. مترجم طهمورث حسنقلی‌پور، اشکان الهیاری و مجتبی براری. تهران: نشر نگاه دانش.
26. نامداری، آزاده؛ و فرج‌‌پهلو، عبدالحسین (1400). پیشینه ارتقای القای مطالعه. مدیریت اطلاعات و دانش‌‌شناسی، 7(4)، 61-80.
27. نصیری‌‌ها، فاطمه (1380). گفتگو با عبدالحسین آذرنگ، نویسنده و پژوهشگر مسایل کتاب و نشر. کتاب ماه کلیات، 5-7.
28. نقیب‌‌السادات، رضا (1388). سخنی با خواننده: مخاطب‌‌پژوهی و رویکردهای آن. کتاب ماه علوم اجتماعی، 22، 2-3.
29. نوربخش، زینب سادات؛ شیخ شعاعی، فاطمه؛ مطلبی، داریوش؛ و فضلی، فرزانه (۱۴۰۱). تحلیل وضعیت نشر کتاب‌‌های حوزه‌‌ پزشکی با رویکرد پدیدارشناسی. پیاورد سلامت، ۱۶(۳)، ۲6۵-۲5۵.
30. نوروزی، لیلا؛ و احمدی، امیر (1403). جایگاه و آینده اقتصادی صنعت نشر الکترونیک کتاب در ایران با نگاهی به حقوق ناشران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، ۱۲(4).
31. والی، مینا (1391). بررسی روش‌‌ها و الگوهای بهینه‌‌کاوی (پنچ مارکینگ) در صنعت نشر کتاب. کتاب مهر، (5)، 72-89.
32. هدایت‌‌پناه شالدهی، احمد؛ هدایت‌‌پناه، بدریعه (۱۳۹۵). بررسی سرانه مطالعه معلمان آموزش و پرورش گیلان. ادکا، (۳)، 10-25.
33. هنرمندساری، محمدجواد (1392). اولویت‌‌بندی عناصر الگوی آمیخته بازاریابی در صنعت چاپ و نشر در ایران (حوزه کتاب) بر مبنای الگوی مدیریت منسجم خدمات «لاولاک و لارن». کتاب مهر، (10)، 22-47.
34. Afolabi, A. A., & Zolkepli, I. A. (2023). Leveraging social media word-of-mouth for marketing communications in the Nigerian book publishing industry. Asian Journal of Research in Business and Management, 5(1), 282-294.
35. Chi, Youngsuk. The e-volution of publishing: challenges and opportunities in the digital age. Publishing Research Quarterly, 30(4), 344-351. [DOI:10.1007/s12109-014-9384-1]
36. Dian Effendi, T. (2018). Topics on Chinese indonesian issues in book publication in the post-reform Indonesia. Journal of Asian Research, 2(1), 1-10. [DOI:10.22158/jar.v2n1p1]
37. Greco, A. N. (2023). The impact of disruption on the college textbook publishing industry: 2001-2012. In: The College Textbook Publishing Industry in the US 2000-2022: The Search for Competitive Marketing Strategies (pp. 19-32). Cham: Springer Nature Switzerland. [DOI:10.1007/978-3-031-30415-6_2]
38. Kvaleh, S. (2011). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London. Sage publication, Inc 1994.
39. Letts, C. (2015). Benchmarking: How nonprofits are adopting a business planning tool for enhanced. Performance,1-12.
40. Mark David, R., Macrossan, P., Wright, S., & Adams, M. (2023). Blockchain and publishing: towards a publisher-centred distributed ledger for the book publishing industry. Creative Industries Journal, 16(1), 2-21. [DOI:10.1080/17510694.2021.1939541]
41. Mohsenzadeh, R., & Mostafavirad, M. (2019). Dynamic history of Iranian book publishing in political and social settings. Publishing Research Quarterly, 35, 500-516. [DOI:10.1007/s12109-019-09666-4]
42. Orlikowski, W., & Scott, S. (2023). The digital undertow: How the corollary effects of digital transformation affect industry standards. Information Systems Research, 33(1), 311-336. [DOI:10.1287/isre.2021.1056]
43. Oyeyinka, O., Aganbi, V., & OdukunleAdebyo, A. (2016). Problems of book publishing industry in Nigeria. Journal of Research and Development, 2(10),1-8.
44. Philips, B. (2012) Rethinking competitive strategies in the American trade-book industry. International Business Journal, 10(2), 65-79. [DOI:10.1108/eb046400]
45. Reimers, I. (2019). Copyright and generic entry in book publishing. American Economic Journal: Microeconomics, 11(3), 257-284. [DOI:10.1257/mic.20170100]
46. Roberts, M., Deza, J. I., Ihshaish, H., & Zhu, Y. (2022). Estimating defection in subscription-type markets: Empirical analysis from the scholarly publishing industry. arXiv Preprint. 2211.09970.
47. Rosa, S., Jennes, R., Broeck, W., Dam, T., Cardenas, P., & Nicolai, A. (2022). The role of prosumer in reshaping the publishing industry: Preliminary findings from the Mobius Project. Publishing Research Quarterly, 38, 18-27. [DOI:10.1007/s12109-022-09861-w]
48. Toufani, S. & Montazer, G. (2011). E-publishing readiness assessment in Iranian publishing companies. The Electronic Library, 29(4), 470-487. [DOI:10.1108/02640471111156740]
49. Wei, L., & Yang, H. (2019). What determine the international competitiveness of Chinese publishing industry? American Journal of Industrial and Business Management, 9(04), 789-799. [DOI:10.4236/ajibm.2019.94052]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb