۱. آذرنگ، عبدالحسین (۱۳۸۸). کتاب و کتابخوانی: تاریخ نشرکتاب در ایران. بخارا، (۷۱)، ۱۹۳-۲۰۸.
۲. آذرنگ، عبدالحسین (۱۳۹۶). نشر مطلوب، کندوکاوی در راههای دست یافتن به آن. تهران: خانه کتاب.
۳. ابراهیمی، هاجر؛ مطلبی، داریوش؛ باب الحوائجی، فهیمه؛ و حریری، نجلا (۱۴۰۰). مؤلفههای نشر حرفهای و پیامدهای حرفهای نبودن نشر ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، ۲۳(۶۰)، ۲۷۸-۲۶۱.
۴. اصغرنژاد، حسین؛ و فرجپهلو، عبدالحسین (۱۳۹۶). تأثیر فناوریهای نوین اطلاعات بر فرآیند نشر کتاب (یک مطالعه پدیدارشناختی). کتابداری و اطلاعرسانی، ۲۱ (۴)، ۹۱-۱۲۳.
۵. افضلی، علی؛ و ابوجعفری، عبدالله (۱۳۹۷). چالشهای اقتصادی نشر در ایران؛ پیشنهاد شاخصهای آمار اقتصادی و نوآوری. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، ۱۸(۹)، ۱۷-۱.
۶. امیدعلی، قاسم؛ و نورمحمدی، حمزهعلی(۱۳۹۶). مدلها و الگوهای سنجش و اندازهگیری سرانه مطالعه در ایران. نظامها و خدمات اطلاعاتی، ۱(۲)، ۸۰-۶۷.
۷. برومند، زهرا؛ و شریفی میلانی، هامون (۱۴۰۰). شناسایی پیشران های موثر بر آینده صنعت نشر کتاب در ایران. آیندهپژوهی مدیریت، (۱۲۴)، ۳۰-۱۸.
۸. بشیری، حسین؛ حسینیمقدم، محمد؛ گودرزی، شروین؛ و ضیائی پور، حمید (۱۴۰۰). فناوری های نوین در آیندهنگری چرخه نشر کتاب ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۳۲(۳)، ۱۴۱-۱۲۵.
۹. بهرنگ، رامین؛ زندهدلجادهکناری، مرضیه؛ و فرج بخت فومنی، علیرضا (۱۴۰۱). شناسایی مؤلفههای روانشناسی در رفتار خرید کتاب دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی در دوران همهگیری کرونا. مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، ۳(۱)، ۳۳۰-۳۴۱.
۱۰. خدام، معصومه؛ معینی، حسین؛ شراهی، اسماعیل؛ و جهرمی، فرزانه (۱۴۰۱). طراحی سناریوهای آینده آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران، ۱۴(۱)، ۱۳۰-۱۱۴.
۱۱. رداد، ایرج؛ و ملکوتی نسب، عصمت (۱۳۹۲). بررسی عوامل مؤثر بر وضعیت نشر کتاب در استان کهگیلویه و بویراحمد از دیدگاه ناشران و کتابفروشان. پژوهشنامه چاپ و نشر، (۸)، ۵۹-۴۱.
۱۲. روا، محمد؛ و بیگدلی، زهرا (۱۳۹۷). بررسی وضعیت نشر کتاب در استان بوشهر بین سالهای ۱۳۸۰-۱۳۹۰ و چاپ و چاپخانه. جامعه، فرهنگ، رسانه، ۷(۲۸)، ۷۷-۵۹.
۱۳. شریفیمیلانی، هامون؛ برومند، زهرا؛ و امیرکبیری، علیرضا (۱۳۹۹). عوامل تأثیرگذار بر صنعت نشر کتاب ایران. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، ۲۱(۵۰)، ۲۵۸-۲۴۱.
۱۴. شوقپور، داود؛ حریری، نجلا؛ و اباذری، زهرا (۱۴۰۱). بررسی وضعیت نشر کتاب به زبان ترکی آذری از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷. کتابداری و اطلاعرسانی، ۲۵(۳)، ۱۸۹-۲۱۳.
۱۵. صفاهیه، هاجر (۱۴۰۰). راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت چاپ و نشر کتاب از دیدگاه ناشران. کتابداری و اطلاعرسانی، ۲۴(۱)، ۲۷-۴۹.
۱۶. طهماسبی، رضا؛ موسوی، محمدمهدی؛ نعمتیشهاب، علی؛ محبی، حامد؛ صابرنعیمی، المیرا؛ اسکندریپور، ابراهیم؛ اکبریتبار، علیاکبر؛ و شاوردی، میثم. (۱۳۹۱). میزگرد تخصصی: فرصتها و چالشهای پیش روی صنعت نشر. کتاب مهر، (۷)، ۴-۱۵.
۱۷. عربگری، لیلا؛ و صادقی، مرضیه (۱۳۹۴). دیدگاه ناشران ایرانی درباره وضعیت نشر کتاب الکترونیکی. کتاب مهر، (۱۹)، ۳۵-۵۵.
۱۸. فاضلی، عبدالله (۱۳۹۴). بررسی جامعهشناسی عوامل مؤثر بر مصرف فرهنگی با تأکید بر مطالعه کتاب در شهر اهواز. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۱(۲)، ۲۷۷-۲۹۵.
۱۹. فرهنگ، سهیلا؛ خاصه، علیاکبر؛ و فردی امامزاده هاشمی، فلورا (۱۳۹۹). وضعیت متون ادبی در میان زنان خانهدار شاغل: مطالعه موردی شهر رشت. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، ۷(۱)، ۳۲-۴۴.
۲۰. محبوب، سیامک؛ منصوریان، یزدان؛ و فاضلی، نعمتاله (۱۳۹۹). واکاوی بحران مطالعه در ایران با تکیه بر چهارچوب تحلیل انتقادی گفتمان، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۶(۳)، ۴۴۱-۴۶۵.
۲۱. محسنی، حمید (۱۳۹۴). تولید کتاب از ابتدا تا انتها. نقد کتاب، (۷)، ۲۹-۴۰.
۲۲. مسعودی، بیبیمرضیه؛ و وارث، مهدی (۱۳۹۹). بررسی تأثیر تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با برنامه درسی بر بهبود سرانه مطالعه. مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، (۳)، ۱-۱۷.
۲۳. مطلبی، داریوش(۱۳۹۸). مشکلات صنعت نشر کتاب: مبنی بر مرور متون. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، ۲۰(۴۸)، ۲۰۵-۲۳۳.
۲۴. مکیزاده، فاطمه (۱۳۸۲). بررسی وضعیت نشر و ناشران کتاب در استان یزد. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۴(۵۶)، ۲۳-۳۴.
۲۵. کرسول، جان (۱۳۹۱). روش و طرح تحقیق کیفی. مترجم طهمورث حسنقلیپور، اشکان الهیاری و مجتبی براری. تهران: نشر نگاه دانش.
۲۶. نامداری، آزاده؛ و فرجپهلو، عبدالحسین (۱۴۰۰). پیشینه ارتقای القای مطالعه. مدیریت اطلاعات و دانششناسی، ۷(۴)، ۶۱-۸۰.
۲۷. نصیریها، فاطمه (۱۳۸۰). گفتگو با عبدالحسین آذرنگ، نویسنده و پژوهشگر مسایل کتاب و نشر. کتاب ماه کلیات، ۵-۷.
۲۸. نقیبالسادات، رضا (۱۳۸۸). سخنی با خواننده: مخاطبپژوهی و رویکردهای آن. کتاب ماه علوم اجتماعی، ۲۲، ۲-۳.
۲۹. نوربخش، زینب سادات؛ شیخ شعاعی، فاطمه؛ مطلبی، داریوش؛ و فضلی، فرزانه (۱۴۰۱). تحلیل وضعیت نشر کتابهای حوزه پزشکی با رویکرد پدیدارشناسی. پیاورد سلامت، ۱۶(۳)، ۲۶۵-۲۵۵.
۳۰. نوروزی، لیلا؛ و احمدی، امیر (۱۴۰۳). جایگاه و آینده اقتصادی صنعت نشر الکترونیک کتاب در ایران با نگاهی به حقوق ناشران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، ۱۲(۴).
۳۱. والی، مینا (۱۳۹۱). بررسی روشها و الگوهای بهینهکاوی (پنچ مارکینگ) در صنعت نشر کتاب. کتاب مهر، (۵)، ۷۲-۸۹.
۳۲. هدایتپناه شالدهی، احمد؛ هدایتپناه، بدریعه (۱۳۹۵). بررسی سرانه مطالعه معلمان آموزش و پرورش گیلان. ادکا، (۳)، ۱۰-۲۵.
۳۳. هنرمندساری، محمدجواد (۱۳۹۲). اولویتبندی عناصر الگوی آمیخته بازاریابی در صنعت چاپ و نشر در ایران (حوزه کتاب) بر مبنای الگوی مدیریت منسجم خدمات «لاولاک و لارن». کتاب مهر، (۱۰)، ۲۲-۴۷.
34. Afolabi, A. A., & Zolkepli, I. A. (2023). Leveraging social media word-of-mouth for marketing communications in the Nigerian book publishing industry. Asian Journal of Research in Business and Management, 5(1), 282-294.
35. Chi, Youngsuk. The e-volution of publishing: challenges and opportunities in the digital age. Publishing Research Quarterly, 30(4), 344-351. [
DOI:10.1007/s12109-014-9384-1]
36. Dian Effendi, T. (2018). Topics on Chinese indonesian issues in book publication in the post-reform Indonesia. Journal of Asian Research, 2(1), 1-10. [
DOI:10.22158/jar.v2n1p1]
37. Greco, A. N. (2023). The impact of disruption on the college textbook publishing industry: 2001-2012. In: The College Textbook Publishing Industry in the US 2000-2022: The Search for Competitive Marketing Strategies (pp. 19-32). Cham: Springer Nature Switzerland. [
DOI:10.1007/978-3-031-30415-6_2]
38. Kvaleh, S. (2011). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London. Sage publication, Inc 1994.
39. Letts, C. (2015). Benchmarking: How nonprofits are adopting a business planning tool for enhanced. Performance,1-12.
40. Mark David, R., Macrossan, P., Wright, S., & Adams, M. (2023). Blockchain and publishing: towards a publisher-centred distributed ledger for the book publishing industry. Creative Industries Journal, 16(1), 2-21. [
DOI:10.1080/17510694.2021.1939541]
41. Mohsenzadeh, R., & Mostafavirad, M. (2019). Dynamic history of Iranian book publishing in political and social settings. Publishing Research Quarterly, 35, 500-516. [
DOI:10.1007/s12109-019-09666-4]
42. Orlikowski, W., & Scott, S. (2023). The digital undertow: How the corollary effects of digital transformation affect industry standards. Information Systems Research, 33(1), 311-336. [
DOI:10.1287/isre.2021.1056]
43. Oyeyinka, O., Aganbi, V., & OdukunleAdebyo, A. (2016). Problems of book publishing industry in Nigeria. Journal of Research and Development, 2(10),1-8.
44. Philips, B. (2012) Rethinking competitive strategies in the American trade-book industry. International Business Journal, 10(2), 65-79. [
DOI:10.1108/eb046400]
45. Reimers, I. (2019). Copyright and generic entry in book publishing. American Economic Journal: Microeconomics, 11(3), 257-284. [
DOI:10.1257/mic.20170100]
46. Roberts, M., Deza, J. I., Ihshaish, H., & Zhu, Y. (2022). Estimating defection in subscription-type markets: Empirical analysis from the scholarly publishing industry. arXiv Preprint. 2211.09970.
47. Rosa, S., Jennes, R., Broeck, W., Dam, T., Cardenas, P., & Nicolai, A. (2022). The role of prosumer in reshaping the publishing industry: Preliminary findings from the Mobius Project. Publishing Research Quarterly, 38, 18-27. [
DOI:10.1007/s12109-022-09861-w]
48. Toufani, S. & Montazer, G. (2011). E-publishing readiness assessment in Iranian publishing companies. The Electronic Library, 29(4), 470-487. [
DOI:10.1108/02640471111156740]
49. Wei, L., & Yang, H. (2019). What determine the international competitiveness of Chinese publishing industry? American Journal of Industrial and Business Management, 9(04), 789-799. [
DOI:10.4236/ajibm.2019.94052]