دوره 29، شماره 2 - ( 6-1402 )                   دوره 29 شماره 2 صفحات 198-184 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Ostani M, Akbari A, Azargoon M. Performance Evaluation of Public Library Managers in Qom by 360-degree Feedback Method. Research on Information Science and Public Libraries 2023; 29 (2) :184-198
URL: http://publij.ir/article-1-2433-fa.html
محمدی استانی مرتضی، اکبری علی، آذرگون مریم. ارزیابی عملکرد مسئولین کتابخانه‌های عمومی شهر قم با استفاده از روش بازخورد 360 درجه. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1402; 29 (2) :184-198

URL: http://publij.ir/article-1-2433-fa.html


، Maryam.azargoon2020@gmail.com
چکیده:   (1470 مشاهده)
هدف: بازخورد 360درجه یکی از روش‌‌های ارزیابی است که به‌دلیل استفاده از چند منبع برای ارزیابی افراد، ارزیابی کامل و دقیقی از مهارت‌ها، توانایی‌‌ها، شایستگی‌‌ها، و عملکرد ارزیابی‌شونده ارائه می‌دهد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهر قم با استفاده از روش بازخورد 360درجه است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که از روش پیمایشی-تحلیلی برای ارزیابی عملکرد مسئولان کتابخانه‏‌ها در هشت شاخص (مهارت‌‌های مدیریتی، تصمیم‌گیری، نوآوری و تغییر، ارتباط و تعامل، رهبری، مهارت‌های تخصصی، مهارت‌های رفتاری و کار تیمی) از روش بازخورد 360درجه استفاده کرده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مسئولان کتابخانه (12 نفر)، کتابداران (42 نفر) و مسئولان مافوق (2 نفر) در کتابخانه‌‌های عمومی شهر قم است. ابزار گردآوری داده‏ها پرسش‌نامۀ براون (با اندکی اصلاحات) در طیف پنج‌درجه‌‌ای لیکرت (از هرگز تا همیشه) با 64 گویه است که روایی صوری آن توسط اساتید متخصص تأیید شد و میزان پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 97/0 به دست آمد. ارزیابی عملکرد مدیران توسط سه گروه خودارزیابی مدیران، کتابداران و مسئولان مافوق مدیران کتابخانه در ادارۀ کل کتابخانه‌های عمومی استان قم صورت گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های ناپارامتریک نرم‌افزار آماری SPSSV.26 استفاده شد.
یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که تمام شاخص‌های عملکرد مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهر قم در وضعیتی مطلوبی قرار دارد و بین خودارزیابی مسئولان کتابخانه و کتابداران و مسئولان مافوق- جز شاخص «رهبری»- تفاوتی معنادار وجود ندارد. شاخصهای «مهارت‌های مدیریتی»، «تعامل و ارتباط»، و «کار تیمی» در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. شاخص «تصمیم‌گیری» نیز با توجه به میانگین رتبۀ آن دارای کمترین اهمیت از دید پاسخ‌دهندگان است و میان شاخص‌های عملکرد مسئولان کتابخانه هم‌بستگی بالا و معناداری وجود دارد. همچنین، میان نظرات پاسخ‌گویان بر مبنای متغیرهای جمعیت‌شناختی سن، جنسیت، میزان تحصیلات، رشتۀ تحصیلی و سابقۀ کار تفاوتی معنادار وجود ندارد.
اصالت/ارزش: تاکنون، پژوهشی دربارۀ ارزیابی عملکرد مسئولان کتابخانه‌های عمومی با این روش صورت نگرفته است. روش بازخورد 360درجه می‌تواند الگویی مناسب برای تصمیم‌گیری دربارۀ عملکرد مسئولان کتابخانه‌های عمومی به‌صورت گروهی و انتخاب آن‌ها باشد. لزوم توجه و تفویض اختیار در شاخص‌هایی نظیر «تشویق و نوآوری»، «رهبری» و «تصمیم‌گیری» با توجه به یافته‌های پژوهش در ارزیابی عملکرد مسئولان از موارد موردتأکید است. همچنین، تدوین و ابلاغ شاخص‌‌های ارزیابی عملکرد به کتابداران و مدیران کتابخانه‌‌های عمومی به‌منظور دستیابی به شناخت بهتر از این شاخص‌‌ها و بهبود کیفیت عملکرد آن‌ها می‌‌تواند مفید واقع شود.
متن کامل [PDF 708 kb]   (480 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1401/8/17 | پذیرش: 1401/11/10 | انتشار: 1402/6/10

فهرست منابع
1. اسماعیلی، سمیرا؛ اسدی، سعید؛ و شرفی، علی (1401). شناسایی مؤلفه‌های انتصاب مدیران کتابخانه‌ها. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 28(1)، 32-49.
2. اسماعیلی، سمیرا؛ اسدی، سعید؛ و نورمحمدی، حمزه‌علی (1397). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر انتصاب مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی براساس فرایند تحلیل شبکه. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 52(2)، 13-32.
3. بیرانوند، علی؛ و نیک‌کار، ملیحه (1391). کتابخانه‌های عمومی و توسعۀ فرهنگی. تهران: چاپار.
4. تاج‌الدینی، اورانوس؛ ایرانمنش، سپیده؛ و سادات موسوی، علی (1395). استفاده از روش بازخورد 360درجه برای ارزیابی عملکرد کتابداران دانشگاهی. مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 3(4)، 21-32.
5. جونز، جان ای. و برلی، ویلیام (1379). بازخورد 360درجه: راهبردها، رهیافت‌ها و شیوه‌هایی برای ارتقای مدیران (اسماعیل اصغرپور و غلامرضا طالقانی، مترجمان). تهران: شرکت ساپکو. (نشر اثر اصلی 1996)
6. خادمی‌زاده، شهناز؛ یاری، صادق؛ و قنادی‌نژاد، فرزانه (1397). ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی به روشِ 360درجه (نمونه‌پژوهی: کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز). مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 29(4)، 157-170.
7. دائی، عذرا؛ ایمانی طیبی، سونا؛ مجیری، شهین؛ موسوی‌فر، سید سعید؛ و سلیمانی، محمدرضا (1400). ارزیابی عملکرد کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روشِ بازخورد 360درجه. مدیریت اطلاعات سلامت، 18(2)، 66-72.
8. درویشی، پروین (1400). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد کارکنان و سرمایۀ اجتماعی با نقش میانجی پویش محیطی در شرکت توزیع نیروی برق استان خوزستان. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(73)، 183-206.
9. فرج‌پهلو، عبدالحسین؛ نوشین‌فرد، فاطمه؛ و حسن‌زاده، مریم (1391). ارزیابی عملکرد کتابداران به روشِ 360 درجه: مطالعۀ موردی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 18(4)، 407-426.
10. گرانت، آدام ام. (1396). نوآفرینی (رضا رایان‌راد و محمدعلی شفیعا، مترجمان). تهران: آریانا قلم. (نشر اثر اصلی 2016)
11. مرکز آمار ایران (1400). نتایج آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار سال 1399. تهران: مرکز آمار ایران، دفتر ریاست روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل.
12. موسوی‌فر، سیدسعید؛ طهماسبی لیمونی، صفیه؛ و دائی، عذرا (1395). ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با استفاده از روش بازخورد 360درجه و ارائۀ الگو. بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 3(6)، 120-140. Alexander, D. M. (2006). How do 360 degree performance reviews affect employee attitudes, effectiveness and performance? Seminar research paper series, paper 8, 1-11.
13. Benson, D. S., & DeSanto, D. L. (2016). The 360 feedback model for library instructors: Observing, teaching, reflecting, adapting. C & RL News, 77(9), 448-451. [DOI:10.5860/crln.77.9.9554]
14. Biranvand, A., & Nikkar, M. (2012). Public libraries and cultural development. Tehran: Chpar Press.
15. Garza, M. C. (2000). 360 performance evaluations: An assessment of the attitudes of human resource directors in the state of Texas [Unpublished master's thesis]. Texas State University- San Marcos.
16. Inayah, N. A., Sulistyo, B., & Yogaswara, B. (2022). Designing employee performance appraisal using 360 degrees feedback and analytical hierarchy process (AHP) methods at DP3P2KB of lebak regency, Banten province. E-Proceedings of Engineering, 9(1), 31-35.
17. Kanaslan, E. K. and Iyem, C. (2016). Is 360 degree feedback appraisal an effective way of performance evaluation? International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(5), 172-182. [DOI:10.6007/IJARBSS/v6-i5/2124]
18. Kofi, Y. C., & Opare-Adzobu, J. A. (2012, July). Performance appraisal for senior staff at the University of Cape Coast library [Paper presentation]. The 8th seminar of CULD on the academic and research librarian in the 21st century, China.
19. Kopsidas, O. (2021). The 360-degree feedback model as a tool of total quality management. Economics world, 9(1), 1-11. [DOI:10.17265/2328-7144/2021.01.001]
20. Lampty, R. B., & Agyen-Gyasi, K. (2012, July). Performance appraisal as an effective management tool in the state-owned university libraries in Ghana. Paper presented at the 8th seminar of GULD on the academic and research librarian in the 21st century, Ghana.
21. Lithakong, K E. (2014). Evaluating the effectiveness of a 360-degree performance appraisal and feedback in a selected steel organization. [Unpublished master's thesis]. North-West University, Potchefstroom, South Africa.
22. Olusadum, N. J., & Leo, M. I. (2021). 360-degree feedback appraisal system and employee productivity of deposit Moneybanks in Imo state, Nigeria. Global Journal of Human Resource Management, 9(2), 60-72.
23. Sureda, E., Chacon-Moscoso, S., Sanduvete-Chaves, S., & Sese, A. (2021). A training intervention through a 360 multisource feedback model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 9137, 1-12. [DOI:10.3390/ijerph18179137] [PMID] []

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb