دوره 29، شماره 2 - ( 6-1402 )                   دوره 29 شماره 2 صفحات 4-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Ostani M, Akbari A, Azargoon M. Performance Evaluation of Public Library Managers in Qom by 360-degree Feedback Method. Research on Information Science and Public Libraries 2023; 29 (2) :3-4
URL: http://publij.ir/article-1-2433-fa.html
محمدی استانی مرتضی، اکبری علی، آذرگون مریم. ارزیابی عملکرد مسئولین کتابخانه‌های عمومی شهر قم با استفاده از روش بازخورد 360 درجه. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1402; 29 (2) :3-4

URL: http://publij.ir/article-1-2433-fa.html


، mazargoon@scu.ac.ir
چکیده:   (444 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد مسئولین کتابخانه‌های عمومی شهر قم با استفاده از روش بازخورد 360 درجه است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که از روش پیمایشی- تحلیلی برای ارزیابی عملکرد مسئولین کتابخانه‏ها در هشت شاخص (مهارت‌‌های مدیریتی، تصمیم‌گیری، نوآوری و تغییر، ارتباط و تعامل، رهبری، مهارت‌های تخصصی، مهارت‌های رفتاری و کار تیمی) از روش بازخورد 360 درجه استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مسئولین کتابخانه (12 نفر)، کتابداران (42 نفر) و مسئولین مافوق (2 نفر) در کتابخانه­های عمومی شهر قم است. ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه براون (با کمی اصلاحات) در طیف لیکرت است که روایی صوری آن توسط اساتید متخصص تایید شد و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ،  97/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSSV.26 استفاده شده است.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که تمام شاخص‌های عملکرد مسئولین کتابخانه‌های عمومی شهر قم در وضعیت مطلوبی قرارد دارد و میان خودارزیابی مسئولین کتابخانه با کتابداران و مسئولین مافوق- به جز شاخص «رهبری»- تفاوت معناداری وجود ندارد. شاخص‌های «مهارت‌های مدیریتی» و «تصمیم‌گیری» به ترتیب در رتبه اول و آخر قرار دارند و میان شاخص‌های عملکرد مسئولین کتابخانه همبستگی بالا و معناداری وجود دارد. همچنین میان نظرات پاسخگویان بر مبنای متغیرهای جمعیت‌شناختی سن، جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه کار تفاوت معناداری وجود ندارد.
اصالت/ ارزش: تا کنون پژوهشی درباره ارزیابی عملکرد مسئولین کتابخانه‌های عمومی با این روش صورت نگرفته است. روش بازخورد 360 درجه می‌تواند الگویی مناسب جهت تصمیم‌گیری درباره عملکرد مسئولین کتابخانه‌های عمومی به صورت گروهی و انتخاب آنها باشد.  لزوم توجه و تفویق اختیار در شاخص‌هایی نظیر «تشویق و نوآوری»، «رهبری» و «تصمیم‌گیری» با توجه به یافته‌های پژوهش در ارزیابی عملکرد مسئولین از موارد مورد تاکید است.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1401/7/17 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb