دوره 28، شماره 4 - ( 10-1401 )                   دوره 28 شماره 4 صفحات 446-420 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shekari M R, Navah A, Hashemi I. Designing a conceptual model of public libraries as community centers based on the public sphere theory of Jürgen Habermas. Research on Information Science and Public Libraries 2022; 28 (4) :420-446
URL: http://publij.ir/article-1-2417-fa.html
شکاری محمدرضا، خادمی‌زاده شهناز، نواح عبدالرضا، هاشمی اسماعیل، کوهی رستمی منصور. طراحی مدل مفهومی کتابخانه‌های عمومی به‌مثابۀ مراکز اجتماعی بر اساس نظریۀ حوزۀ عمومی یورگن هابرماس. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1401; 28 (4) :420-446

URL: http://publij.ir/article-1-2417-fa.html


، s.khademi@scu.ac.ir.com
چکیده:   (2076 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش دستیابی به مدل مفهومی کتابخانه‌های عمومی ایران به‌مثابۀ مراکز اجتماعی بر اساس نظریۀ حوزۀ عمومی یورگن هابرماس است.

روش: پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف کاربردی، از نظرِ نحوۀ گردآوری داده‌ها پیمایشی، و به‌‌لحاظ ماهیت داده‌ها یک تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی است که با رویکرد نظام‌مندِ نظریۀ ‌زمینه‌ای انجام شد. در بخش کیفی، ابتدا با انجام 33 مصاحبه و 2 گروه کانونی، عوامل مؤثر شناسایی و استخراج شدند. اعتبار این عوامل از طریق شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) و پایایی آن‌ها نیز با آزمون ضریب کاپای فلیس اثبات شد. در بخش کمّی، پایایی ابزار با استفاده از پرسش‌نامه‌ای 117گویه‌ای با میانگین 86/0 تأیید شد. در نهایت، با استفاده از روش آنتروپی شانون، عوامل رتبه‌بندی شدند.
یافته‌ها: هفت عاملِ نیروی انسانی، ساختمان ‌و ‌تجهیزات، اجتماعی، سیاسی، ساختاری، فرهنگی و اقتصادی در مدل کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مراکز اجتماعی اثرگذارند که عامل فرهنگی بیشترین و عامل اقتصادی کمترین تأثیر را دارد. همۀ عوامل دارای روایی محتوایی بیشتر از 33/0 و ضریب کاپای بیشتر از 7/0 بوده و لذا از روایی و پایایی لازم برخوردار بودند. مدل مفهومی پژوهش نیز در شش بخش ترسیم شد.
اصالت/ارزش: نظریۀ حوزۀ عمومی از جمله نظریات جامعه‌شناسی است که علی‌رغم ارتباطش با کتابخانه‌های عمومی، در داخل کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته ‌است. این کتابخانه‌ها می‌توانند از طریق اجزای حوزۀ عمومی، با برقراری ارتباط بین دولت و ملت، مردم را از تصمیمات دولتی آگاه کنند و آن‌ها را به چالش بکشانند. در این ‌حالت، کتابخانه عاملی خواهد شد برای رشد و خودشکوفاییِ روزافزون شهروندان و همچنین عاملی برای ارتقای رفاه عمومی و تثبیت صلح و آرامش.
متن کامل [PDF 908 kb]   (870 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات اجتماعي
دریافت: 1401/4/3 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1401/10/10

فهرست منابع
1. ابراهیمی، رحمان (1398). مطالعه و دستورکار سیاست‌گذاری ملی کتابخانه‌های عمومی در ایران [رسالۀ دکتری]. دانشگاه خوارزمی.
2. اوث‌ویت، ویلیام (1386). هابرماس: معرفی انتقادی (لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان، مترجمان). تهران: اختران.
3. ایفلا (1399). رهنمودهای ایفلا: خدمت کتابخانۀ عمومی (فاطمه پازوکی، مریم حسن‌زاده و سکینه قاسم‌پور، مترجمان). تهران: چاپار، اساطیر پارسی.
4. بازرگان، عباس (1389). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری (ویرایش دوم). تهران: دیدار.
5. پدرام، مسعود (1388). سپهر عمومی: روایتی دیگر از سیاست: نظریات آرنت و هابرماس. تهران: یادآوران.
6. پولادی، کمال؛ و بوستانی، مهدی (1396). بررسی عناصر تشکیل‌دهندۀ حوزه عمومی در اندیشۀ هابرماس. فصلنامۀ تخصصی علوم سیاسی، 13(38)، 20-42.
7. خاکی، غلامرضا (1392). روش تحقیق با رویکرد گرانددی در پایان‌نامه‌نویسی. تهران: فوژان.
8. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) (1397). کتابخانه‌های عمومی با ساختار اجتماعی هر کشور گره خورده است. https://www.irna.ir/news/83197203
9. زارع، امین؛ گودینی، یاسر؛ و ریاحی، عارف (1394). مطالعۀ عوامل موثر بر استفاده از کتابخانه‌های عمومی (مطالعۀ موردی کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه). نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 4(3 و 4)، 51-62.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
10. سبزه‌ای، محمدتقی (1394). تحلیل جامعه‌شناسی حوزۀ عمومی در ایران پس از انقلاب (1357-1394). فصلنامۀ علوم اجتماعی، 25(71)، 89-48.
11. شری، کوئین؛ و مک‌کالوم، ایان (1394). استانداردها و رهنمودهای کتابخانه‌های عمومی استرالیا. تهران: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مؤسسۀ انتشارات کتاب نشر.
12. شقاقی، مهدی (1397). کتابخانه‌های عمومی: مرکز اجتماع. در: نشست‌های هم‌اندیشی و مقاله‌های سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران. به کوشش: رضا رجبعلی بگلو، با همکاری: فرزانه بهارلو، ویراستار: سمیه سادات آخشیک، شانزدهم و هفدهم آّبان 1396. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور.
13. شکاری، محمدرضا؛ و کوهی‌رستمی، منصور (1399). شناسایی و تحلیل راهبردی عوامل و موانع کاربست مهارت‌های ارتباطی در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان. پژوهش‌نامۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی، 10(2)، 271-295.
14. فاضلی، نعمت‌الله (1398). بازاندیشی در کارویژۀ کتابخانۀ عمومی بر مبنای سیاست‌های خوانا و نویسا شدن مردم.
15. http://nppl.ir/wp-content/uploads/session4tehran.pdf
16. فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریۀ بر پایه» (گراندد تئوری (GTM)). تهران: آگاه.
17. فروزانگهر، حمیده؛ بهزادفر، مصطفی؛ حبیب، فرح؛ و فیروزآبادی، احمد (1392). تبارشناسی هنجارهای کیفی طراحی فضاهای شهری با تأکید بر میزان پدیداری آن‌ها در عرصه‌های عمومی. مدیریت شهری، 32، 57-80.
18. قاضی‌زاده، حمید؛ مختاری، حیدر؛ و حسین‌زاده، سولماز (1397). آموزش و ترویج مهارت‌های شهروندی از طریق کتابخانه‌های عمومی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 4(4)، 85-100.
19. قریشی، فردین؛ و ساعی، روح‌اله (1393). بررسی میزان مشارکت اجتماعی کارکنان و عوامل مؤثر بر آن در بین کتابخانه‌های شهر تبریز. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 20(4)، 611-626.
20. کرسول، جان (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت‌پژوهی، پدیدارشناسی، نظریۀ داده‌بنیاد، قوم‌نگاری، مطالعۀ موردی) (حسن دانایی‌فرد و حسین کاظمی، مترجمان). تهران: صفار: اشراقی.
21. کوهی‌رستمی، منصور (1400). بازاندیشی در کتابخانه‌های عمومی: مدل فضاییِ کتابخانه‌های عمومی. در: کارنامۀ ایرانی کتابخانه‌های عمومی (جلد نخست). به کوشش: احمد شعبانی و قاسم موحدیان. تهران: چاپار.
22. لکی، گلوریا جی؛ و گیون، لیزا ام؛ و بوشمن، جان ئی (1395). نظریۀ انتقادی برای علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی (فتاح محمدی، مترجم). تهران: چاپار: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور.
23. مانیان، امیر؛ و رونقی، محمدحسین (1394). ارائۀ چهارچوب جامع پیاده‌سازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب. مدیریت بازرگانی، 7(4)، 901-920.
24. نوذری، حسینعلی (1381). بازخوانی هابرماس (درآمدی بر آرا، اندیشه‌ها و نظریه‌های یورگن هابرماس). تهران: نشر چشمه.
25. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (1399). استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران. مؤسسۀ انتشارات کتاب نشر.
26. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (1400). استاندارد تخصیص فضاهای کتابخانه عمومی. مؤسسۀ انتشارات کتاب نشر.
27. هابرماس، یورگن (1399). دگرگونی ساختاری حوزۀ عمومی: کاوشی در باب جامعۀ بورژوایی. (جمال محمدی، مترجم). تهران: افکار.
28. هولاب، رابرت (1375). یورگن هابرماس: نقد در حوزۀ عمومی (مجادلات فلسفی هابرماس با پوپری‌ها، گادامر، لومان، لیوتار، دریدا و دیگران) (حسین بشیریه، مترجم). تهران: نشر نی.
29. Aabo, S., Audunson, R., & Varheim, A. (2010). How do public libraries function as meetting places? Library & Information Science Research, 32(1), 16-26. https://doi.10.1016/j.lisr.2009.07.008 [DOI:10.1016/j.lisr.2009.07.008]
30. Alexander, J. C. (2006). The Civil Sphere. Oxford University Press, Oxford. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195162509.001.0001]
31. American Library Association (ALA). (2021). What Is Community Engagement? https://www.ala.org/tools/librariestransform/libraries-transforming-communities/ engagement
32. Andersen, J. & Skouvig, L. (2006). Knowledge organization: a sociohistorical analysis and critique, Library Quarterly, 76(3), 300-322. https://doi.10.1086/511139 [DOI:10.1086/511139]
33. Anderson, B. L. (1994). The Library as Community Center. Library Trends, 42(3), 395-403.
34. Ariton-Gealan, C. (2016). Library-a new public space. International Journal of Advanced Statistics and IT&C for Economics and Life Sciences, 6(1).
35. Audunson, R. A., Aabo, S., Blomgren, R., Hobohm, H. C., Jochumsen, H., Khosrowjerdi, M., Varheim, A. V. (2019). Public libraries as public sphere institutions: A comparative study of perceptions of the public library's role in six European countries. Journal of Documentation, 75(6), 1396-1415. [DOI:10.1108/JD-02-2019-0015]
36. Audunson, R., Andresen, H., Fagerlid, C., Henningsen, E., Hobohm, H-C, Jochumsen, H, Larsen, H. (2020). Physical places and virtual spaces. Libraries, archives and museums in a digital age. In R. Audunson, H. Andresen, C. Fagerlid, E. Henningsen, H-C Hobohm, H. Jochum-sen, H. Larsen, & T. Vold (Eds.), Libraries, Archives and Museums as Democratic Spaces in a Digital Age. De Gruyter Saur, Munich. https://doi.10.1515/9783110636628-001 [DOI:10.1515/9783110636628]
37. Barrows, P. K. (2014). Serving the needs of homeless library patrons: Legal issues, ethical concerns, and practical approaches. SLIS Student Research Journal, 4(2), 1-16. [DOI:10.31979/2575-2499.040203]
38. Birdi, B., Wilson, K. & Cocker, J. (2008). The public library, exclusion and empathy: A literature review. Library Review, 57(8), 576-592. [DOI:10.1108/00242530810899568]
39. Black, A. & Muddiman, D. (1997). Understanding Community Librarianship: The Public Library in Post-modern Britain. Aldershot: Avebury.
40. Buschman, J. E. (2005). On libraries and the public sphere. Library Philosophy & Practice, 7(2), 1-8.
41. Chu, M. M. (2013). 13 Signs: The condition of our national library is a reflection of Malaysia's governance.
42. Crespy, A. (2013). Deliberative democracy and the legitimacy of the European :union:: A reappraisal of conflict, Political Studies, 62(1), 81-98. [DOI:10.1111/1467-9248.12058]
43. Evjen, S. (2015). The image of an institution: Politicians and the urban library project. Library & Information Science Research, 37(1), 28-35. https://doi:10.1016/j.lisr.2014.09.004 [DOI:10.1016/j.lisr.2014.09.004]
44. Fazli, N. (2018). Rethinking the special work of the public library based on the policies of people's reading and writing. http://nppl.ir/wp-content/uploads/session4tehran.pdf
45. Featherstone, R. M., Lyon, B. J., & Ruffin, A. B. (2008). Library roles in disaster response: An oral history project by the National Library of Medicine. Journal of the Medical Library association: JMLA, 96(4), 343-350. https://doi.org/10.3163/1536-5050.96.4.009 [DOI:10.3163/1536-5050.96.4.009.] [PMID] []
46. Felicetti, A. (2016). Deliberative democracy and social movements: Transition initiatives in the public sphere, Rowman & Littlefield International, London.
47. Golten, E. (2019). Public Libraries as Place and Space - New Services, New Visibility.
48. Goulding, A. (2009). Engaging with community engagement: Public libraries and citizen involvement. New Library World. 110(1/2), 37-51. https://doi.10.1108/03074800910928577 [DOI:10.1108/03074800910928577]
49. Habermas, J. (1989). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. MIT Press, Cambridge, MA.
50. Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. Contemporary Sociology, 19. https://doi:10.2307/2072652. [DOI:10.2307/2072652]
51. Habermas, J. (1996). Between facts and norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy. Cambridge, MA: MIT Press. [DOI:10.7551/mitpress/1564.001.0001]
52. Habermas, J., Bürger, T., & Lawrence, F. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. Edited by Thomas Burger. Cambridge: MIT Press.
53. Habermas, J., Lennox, S., & Lennox, F. (1974). The Public Sphere: An Encyclopedia Article. JSTOR- New German Critique, 3(3): 49-55. https://doi:10.2307/487737 [DOI:10.2307/487737]
54. Hart, G. (2007). Social capital: A fresh vision for public libraries in South Africa? South African Journal of Libraries and Information Science, 73(1): 14-24. [DOI:10.7553/73-1-1331]
55. Hines, S. S. (2015). Connecting individuals with social services: The library's role. Retrieved May 28, 2021 from http://www.ifla.org/files2016/12/28
56. Hunter, B., Neiger, B., & West, J. (2011). The importance of addressing social determinates of health at the local level: The case for social capital. Health and Social Care in the Community, 19(5), 522.530. https://doi:10.1111/j.1365-2524.2011.00999.x [DOI:10.1111/j.1365-2524.2011.00999.x] [PMID]
57. Ingraham, C. (2015). Libraries and Their Publics: Rhetorics of the Public Library. Rhetoric Review, 34(2), 147-163. https://doi:10.1080/07350198.2015.1008915. [DOI:10.1080/07350198.2015.1008915]
58. Jochumsen, H., Rasmussen, C. H., & Skot-Hansen. D. (2012). The Four Spaces - A New Model for the Public Library. New Library World, 113(11/12), 586-597. https://doi:10.1108/03074801211282948. [DOI:10.1108/03074801211282948]
59. Kelley, A., Riggleman, K., Clara, I., & Navarro, A. E. (2017). Determining the need for social work practice in a public library. Journal of Community Practice, 25(1), 112-125. [DOI:10.1080/10705422.2016.1269380]
60. Koizumi, M., Larsen, H. (2019). Public libraries and democracy in the Nordic model. In Gašo, G., Ranogajec, M. G., Žilić, J., & Lundman, M. (Eds) Information and technology transforming lives: connection, interaction, innovation. Proceedings of the XXVII Bobcatsss Symposium, pp. 452-457, Osijek, Croatia, BOBCATSSS.
61. Kranich, N. (2005). Libraries & Democracy: The Cornerstones of Library. Chicago, IL: American Library Association.
62. Krueger, R. A., & Casey, M. A. (2000). Focus Groups. A Practical Guide for Applied Research (3rd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
63. Lankes, R. D. (2012). Expect More: Demanding Better Libraries for Today's World. CreateSpace Independent Publishing Platform, Lexington, K. Y.
64. Larsen, H. (2018). Archives, libraries and museums in the Nordic model of the public sphere. Journal of Documentation, 74(1), 187-194. https://doi.org/10.1108/JD-12-2016-0148 [DOI:10.1108/JD-12-2016-0148.]
65. Larsen, H. (2020). Theorizing public libraries as public spheres in library and information science. In Sustainable Digital Communities: 15th International Conference, iConference 2020, Boras, Sweden, March 23-26, 2020, Proceedings 15 (pp. 564-570). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43687-2_46 [DOI:10.1007/978-3-030-43687-2_46.]
66. Leckie, G. J. & Buschman, J. E. (2007). Space, place, and libraries: An introduction". In Buschman, J. E. and Leckie, G.J. (Eds), The Library as Place: History, Community, and Culture, Libraries Unlimited, Westport, CT, pp. 3-25.
67. Leckie, G.J. and Hopkins, J. (2002). The public place of central libraries: findings from Toronto and Vancouver. Library Quarterly, 72(3), 326-372. https://doi.10.2307/40039762 [DOI:10.1086/lq.72.3.40039762]
68. McCabe R. B. (2001). Civic Librarianship: Renewing the Social Missions of the Public Library. Lanham, MD: Scarecrow Press.
69. McCook, K. d. l. P. (2004). Introduction to Public Librarianship, Neal-Schuman, New York, NY.
70. Mehra, B., & Srinivasan, R. (2007). The library-community convergence framework for community action: libraries as catalysts of social change, Libri, 57(3), 123-139. [DOI:10.1515/LIBR.2007.123]
71. Morrison, H. (2010). The role of the research library in an emerging global public sphere, LIBER Annual Conference, Aarhus University, Denmark, June 29.
72. Ndinde, S., & Kadodo, W. (2014). The Role of Community-Based Information Centers in Development: Lessons for Rural Zimbabwe. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 2(1), 44-53.
73. Negt, O., & Kluge, A. (1993). Public Sphere and Experience: Toward an Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere (P. labanyi et al, Trans.). Minneapolis: University of Minnesota Press.
74. Newman, J. (2007). Re-mapping the public. Cultural Studies, 21(6), 887-909. [DOI:10.1080/09502380701470916]
75. Nothelle-Wildfeuer, Ursula. (1999). Soziale Gerchtigkeit und Zivilgesellschaft, Rauscher und Lothar Roos (Hg.) Abhandlung zur Sozialpolitik Bd. 42, Paderborn/München: Ferdinand Schöningh Verlag.
76. Nygren, A. (2014). The Public Library as a Community Hub for Connected Learning. IFLA 2014 LYON, 1-16.
77. Oldenburg, R. (1989). The Great Good Place: Cafés, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons, and Other Hangouts at the Heart of a Community. Paragon House, New York.
78. Oyeronke, A. (2012). Information as an economic resource: The role of public libraries in Nigeria. Chinese Librarianship: An International Electronic Journal, 34, 66-75. Retrieved July 2, 2017 from http://www.iclc.us/cliej/cl34oyeronke.pdf
79. Pateman, J. & Vincent, J. (2010) Public Libraries and Social Justice. Farnham: Ashgate.
80. Potnis, D. D., Winberry, J., Finn, B., & Hunt, C. (2020). What is innovative to public libraries in the United States? A perspective of library administrators for classifying innovations. Journal of Librarianship and Information Science, 52(3), 792-805. https://doi:0961000619871991 [DOI:10.1177/0961000619871991]
81. Rasmussen, C. H., & Jochumsen. H. (2003). Strategies for Public Libraries in the 21st Century. International Journal of Cultural Policy, 9(1), 83-93. https://doi:10.1080/1028663032000089840. [DOI:10.1080/1028663032000089840]
82. Richards, P. S., Wiegand, W. A., & Dalbello, M. (2015). A history of modern librarianship: Constructing the heritage of western cultures. Santa Barbara, CA: Libraries Unlimit
83. Rothbauer, P. (2007). Locating the library as place among lesbian, gay, bisexual, and queer patrons", in Buschman, J.E. and Leckie, G.J. (Eds), The Library as Place: History, Community, and Culture, Libraries Unlimited, Westport, CT, 101-115.
84. Scott, R. (2011). The role of public libraries in community building. Public Library Quarterly, 30(3), 191-227. https://doi:10.1080/01616846.2011.599283 [DOI:10.1080/01616846.2011.599283]
85. Smith, P. (2013). "Jürgen Habermas' Concept of the 'Public Sphere.' Bangkok, Thailand: Youtube, Mahidol University, International college. https://youtu.be/QEAWc6FuRsI.
86. Snyder, B. J. (2007). How the public library contributes to community building: a case study (Master's thesis). Theses and Dissertations, Rowan University, https://rdw.rowan.edu/etd/846
87. The IFLA/UNESCO Public Library Manifesto. (1994). http://archive.ifla.org/VII/s8/unesco/eng.htm (accessed 12 Sep. 2021)
88. Vakkari, P., Aabø, S., Audunson, R., Huysmans, F., & Oomes, M. (2014). Perceived outcomes of public libraries in Finland, Norway and the Netherlands. Journal of Documentation, 70(5), 927-944. [DOI:10.1108/JD-06-2013-0072]
89. Van Krieken, R. (2016). Habermas & the Public Sphere. Australia: YouTube, Department of Sociology and Social Policy, The University of Sydney. https://youtu.be/1PzTyNe4tP4.
90. Vincent, J. (2016). Inclusion: training to tackle social exclusion. In Handbook of Library Training Practice and Development (pp. 145-168). Routledge.
91. Watson, L. (2010). The future of library as a place of learning: A personal perspective. New Review of Academic Libraries, 16(1), 45-56. [DOI:10.1080/13614530903574637]
92. Widdersheim, M. M., & Koizumi, M. (2015), Signal architectures of US public libraries: Resolving legitimacy between public & private spheres, Proceedings of the Association for Information Science & Technology, 52(1), 1-13. https://doi:10.1515/libri-2015-0043 [DOI:10.1515/libri-2015-0043]
93. Widdersheim, M. M., & Koizumi, M. (2017). A communication system approach to the problem of public library legitimacy, Library & Information Science Research, 39(1), 23-33. [DOI:10.1016/j.lisr.2017.01.003]
94. Widdersheim, M. M., Koizumi, M., & Larsen, H. (2021). Cultural policy, the public sphere, and public libraries: a comparison of Norwegian, American, and Japanese models. International Journal of Cultural Policy, 27(3), 358-376. https://doi:10.1080/10286632.2020.1751142 [DOI:10.1080/10286632.2020.1751142]
95. Widdersheim, M. M., & Koizumi, M. (2016). Conceptual modelling of the public sphere in public libraries, Journal of Documentation, 72(3), 591 - 610. [DOI:10.1108/JD-06-2015-0079]
96. Williamson, M. J. (2000). Social exclusion and the public library: A Habermasian insight, Journal of Librarianship and Information Science, 32(4), 178-186. [DOI:10.1177/0961000004244785]
97. Zach, L. (2011). What Do I Do in an Emergency? The Role of Public Libraries in Providing Information during Times of Crisis. Science & Technology Libraries, 30(4), 404-413. [DOI:10.1080/0194262X.2011.626341]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb