1. ابراهیمی، رحمان (1398). مطالعه و دستورکار سیاستگذاری ملی کتابخانههای عمومی در ایران [رسالۀ دکتری]. دانشگاه خوارزمی.
2. اوثویت، ویلیام (1386). هابرماس: معرفی انتقادی (لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان، مترجمان). تهران: اختران.
3. ایفلا (1399). رهنمودهای ایفلا: خدمت کتابخانۀ عمومی (فاطمه پازوکی، مریم حسنزاده و سکینه قاسمپور، مترجمان). تهران: چاپار، اساطیر پارسی.
4. بازرگان، عباس (1389). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری (ویرایش دوم). تهران: دیدار.
5. پدرام، مسعود (1388). سپهر عمومی: روایتی دیگر از سیاست: نظریات آرنت و هابرماس. تهران: یادآوران.
6. پولادی، کمال؛ و بوستانی، مهدی (1396). بررسی عناصر تشکیلدهندۀ حوزه عمومی در اندیشۀ هابرماس. فصلنامۀ تخصصی علوم سیاسی، 13(38)، 20-42.
7. خاکی، غلامرضا (1392). روش تحقیق با رویکرد گرانددی در پایاننامهنویسی. تهران: فوژان.
8. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) (1397). کتابخانههای عمومی با ساختار اجتماعی هر کشور گره خورده است. https://www.irna.ir/news/83197203
9. زارع، امین؛ گودینی، یاسر؛ و ریاحی، عارف (1394). مطالعۀ عوامل موثر بر استفاده از کتابخانههای عمومی (مطالعۀ موردی کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه). نظامها و خدمات اطلاعاتی، 4(3 و 4)، 51-62.
10. سبزهای، محمدتقی (1394). تحلیل جامعهشناسی حوزۀ عمومی در ایران پس از انقلاب (1357-1394). فصلنامۀ علوم اجتماعی، 25(71)، 89-48.
11. شری، کوئین؛ و مککالوم، ایان (1394). استانداردها و رهنمودهای کتابخانههای عمومی استرالیا. تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ مؤسسۀ انتشارات کتاب نشر.
12. شقاقی، مهدی (1397). کتابخانههای عمومی: مرکز اجتماع. در: نشستهای هماندیشی و مقالههای سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران. به کوشش: رضا رجبعلی بگلو، با همکاری: فرزانه بهارلو، ویراستار: سمیه سادات آخشیک، شانزدهم و هفدهم آّبان 1396. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور.
13. شکاری، محمدرضا؛ و کوهیرستمی، منصور (1399). شناسایی و تحلیل راهبردی عوامل و موانع کاربست مهارتهای ارتباطی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان. پژوهشنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 10(2)، 271-295.
14. فاضلی، نعمتالله (1398). بازاندیشی در کارویژۀ کتابخانۀ عمومی بر مبنای سیاستهای خوانا و نویسا شدن مردم.
15. http://nppl.ir/wp-content/uploads/session4tehran.pdf
16. فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریۀ بر پایه» (گراندد تئوری (GTM)). تهران: آگاه.
17. فروزانگهر، حمیده؛ بهزادفر، مصطفی؛ حبیب، فرح؛ و فیروزآبادی، احمد (1392). تبارشناسی هنجارهای کیفی طراحی فضاهای شهری با تأکید بر میزان پدیداری آنها در عرصههای عمومی. مدیریت شهری، 32، 57-80.
18. قاضیزاده، حمید؛ مختاری، حیدر؛ و حسینزاده، سولماز (1397). آموزش و ترویج مهارتهای شهروندی از طریق کتابخانههای عمومی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 4(4)، 85-100.
19. قریشی، فردین؛ و ساعی، روحاله (1393). بررسی میزان مشارکت اجتماعی کارکنان و عوامل مؤثر بر آن در بین کتابخانههای شهر تبریز. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 20(4)، 611-626.
20. کرسول، جان (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایتپژوهی، پدیدارشناسی، نظریۀ دادهبنیاد، قومنگاری، مطالعۀ موردی) (حسن داناییفرد و حسین کاظمی، مترجمان). تهران: صفار: اشراقی.
21. کوهیرستمی، منصور (1400). بازاندیشی در کتابخانههای عمومی: مدل فضاییِ کتابخانههای عمومی. در: کارنامۀ ایرانی کتابخانههای عمومی (جلد نخست). به کوشش: احمد شعبانی و قاسم موحدیان. تهران: چاپار.
22. لکی، گلوریا جی؛ و گیون، لیزا ام؛ و بوشمن، جان ئی (1395). نظریۀ انتقادی برای علوم کتابداری و اطلاعرسانی (فتاح محمدی، مترجم). تهران: چاپار: نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
23. مانیان، امیر؛ و رونقی، محمدحسین (1394). ارائۀ چهارچوب جامع پیادهسازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب. مدیریت بازرگانی، 7(4)، 901-920.
24. نوذری، حسینعلی (1381). بازخوانی هابرماس (درآمدی بر آرا، اندیشهها و نظریههای یورگن هابرماس). تهران: نشر چشمه.
25. نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1399). استاندارد کتابخانههای عمومی ایران. مؤسسۀ انتشارات کتاب نشر.
26. نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1400). استاندارد تخصیص فضاهای کتابخانه عمومی. مؤسسۀ انتشارات کتاب نشر.
27. هابرماس، یورگن (1399). دگرگونی ساختاری حوزۀ عمومی: کاوشی در باب جامعۀ بورژوایی. (جمال محمدی، مترجم). تهران: افکار.
28. هولاب، رابرت (1375). یورگن هابرماس: نقد در حوزۀ عمومی (مجادلات فلسفی هابرماس با پوپریها، گادامر، لومان، لیوتار، دریدا و دیگران) (حسین بشیریه، مترجم). تهران: نشر نی.