دوره 27، شماره 1 - ( 3-1400 )                   دوره 27 شماره 1 صفحات 44-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi H, Fahimifar S, Mohammadian A. Identifying Platform-Based Services in Iran’s Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (1) :17-44
URL: http://publij.ir/article-1-2246-fa.html
محمدی هاجر، فهیمی‌فر سپیده، محمدیان ایوب. شناسایی خدمات مبتنی بر راهبرد پلتفرمی در کتابخانه‌های عمومی ایران: بر اساس فراترکیب متون و دیدگاه متخصصان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1400; 27 (1) :17-44

URL: http://publij.ir/article-1-2246-fa.html


استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، sfahimifar@ut.ac.ir
چکیده:   (2049 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی انواع خدمات مبتنی بر راهبرد پلتفرمی بر اساس فراترکیب متون موجود و سنجش اهمیت آن‌ها از نظرِ متخصصان بهمنظور کاربست در کتابخانه‌های عمومی ایران است.
روش: این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و بهلحاظ چهارچوب پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، خدمات مبتنی بر دیدگاه پلتفرم شناسایی شدند. در فراترکیب پس از مراحل جستوجو و انتخاب منابع مناسب، در نهایت 9 مقاله بهعنوان منابع نهایی مورد بررسی قرار گرفتند. پس از استخراج کدها و دسته‌بندی مفاهیم، خدمات مبتنی بر دیدگاه پلتفرم در کتابخانه‌های عمومی شناسایی شد. در بخش دوم، برای تعیین اهمیت خدمات استخراج‌شده از نظرِ خبرگان و متخصصان کتابخانه‌های عمومی، از پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته استفاده شد. اهمیت خدمات شناسایی‌شده بر اساس پاسخ‌های 38 نفر از خبرگان در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و با استفاده از آزمون‌ توزیع دوجمله‌ای بررسی شد.
یافته‌ها: در فراترکیب، 28 خدمت مبتنی بر دیدگاه پلتفرمی در کتابخانه‌های عمومی در سه دسته استخراج شدند خدمات آموزشمحور (11 خدمت)، خدمات دسترس‌پذیری و اطلاع‌رسانی (9 خدمت)، و خدمات دستۀ فرهنگی و اوقات فراغت (8 خدمت). از نظرِ متخصصان خدمات فرهنگی و اوقات فراغت اهمیت بیشتری برای ارائه در کتابخانه‌های عمومی ایران داشتند.
اصالت/ارزش: در راهبرد پلتفرمی، کتابخانه‌های عمومی ایران علاوه بر اینکه مجرایی برای دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعاتی هستند بایستی رابط بین کاربران و سازمان‌های محلی باشند. در کتابخانه‌های عمومی ایران باید بستری فراهم آید که کاربران محلی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و یا هر نوع سازمان دیگری بتواند از فضای فیزیکی کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری مراسم رسمی، جشنواره‌ها، بازارهای سنتی و نمایشگاه‌ها استفاده کنند.
متن کامل [PDF 1102 kb]   (883 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1399/4/24 | پذیرش: 1399/7/16 | انتشار: 1400/3/10

فهرست منابع
1. منابع
2. اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ و صابری، محمدکریم (1393). مقایسۀ وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان همدان با سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در افق ایران 1404. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 20(4)، 660-643.
3. اکبری، سیروس (1396). بررسی درک و انتظار کاربران از خدمات کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه رازی، کرمانشاه.
4. جلیلی، پرستو (1391). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب پلتفرم فناوری در تولید نان صنعتی [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
5. حاجیان سه‌پله، مرضیه؛ و همکاران (1398). سالنامۀ آماری فرهنگ و هنر سال 1397. مؤسسه فرهنگی هنری پویه مهر اشراق.
6. خراسانچی، مهرناز؛ فتاحی ، رحمت‌الله؛ باب‌الحوائجی، فهیمه؛ حریری، نجلا؛ و نوشین‌فرد، فاطمه (1400). مقوله‌ها، مؤلفه‌ها، و گویه‌های تفکر پلتفرمی برای توسعه و اثربخشی خدمات کتابخانۀ عمومی. فصلنامۀ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 32(1)، 76-96.
7. رحمانی، مهدی؛ و فهیم‌نیا، فاطمه (1398). مطالعۀ مخاطره‌های پیشِ روی خدمات کتابخانه‌های تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 25(3)، 375-403.
8. زرندی، سید؛ عساکره، سجاد؛ و افشارپور، محسن (1394). مطالعۀ تطبیقی مدل‌های کسب‌وکار پلتفرم‌های برتر تأمین مالی جمعی در جهان. فصلنامۀ مدیریت توسعۀ فناوری، 3(3)، 127-150.
9. قدیری نژادیان، محسن؛ و کریمی، فائزه (1395، 13-14 دی). چشم انداز بانکداری به مثابه پلتفرم baap و الزامات استقرار آن در بانک‌ها پیشنهاد برای ایران: بازتعریف نقشۀ راه بانک‌های داخلی در ایجاد و بسط مفهوم openness [ارائۀ مقاله]. ششمین همایش ملی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، تهران، ایران.
10. https://www.civilica.com/Paper-CEBPS06-CEBPS06_010.html
11. کیال، کاظم؛ و البدوی، امیر (1398). پیاده‌سازی رویکرد نوآوری باز در توسعۀ نوآوری: چالش‌ها، ملاحظات و راهکارها؛ مورد مطالعه صنایع بانکی و پرداخت. پژوهش‌های مدیریت ایران، 23(2)، 200-225.
12. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (1399). استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران. مؤسسۀ انتشارات کتاب نشر.
13. یارمحمدی،‌ مریم؛ رضوانی، مهران؛ و البرزی، محمود (1396). واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست‌بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم‌افزار: شرکت‌های کوچک مستقر در تهران. فصلنامۀ علمی مدیریت نوآوری، 6(2)، 65-86.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb