Mohammadi H, Fahimifar S, Mohammadian A. Identifying Platform-Based Services in Iran’s Public Libraries. Research on Information Science & Public Libraries. 2021; 27 (1) :17-44
URL:
http://publij.ir/article-1-2246-fa.html
محمدی هاجر، فهیمیفر سپیده، محمدیان ایوب. شناسایی خدمات مبتنی بر راهبرد پلتفرمی در کتابخانههای عمومی ایران: بر اساس فراترکیب متون و دیدگاه متخصصان. تحقيقات اطلاعرساني و كتابخانههاي عمومي. 1400; 27 (1) :44-17
URL: http://publij.ir/article-1-2246-fa.html
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، sfahimifar@ut.ac.ir
چکیده: (1299 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی انواع خدمات مبتنی بر راهبرد پلتفرمی بر اساس فراترکیب متون موجود و سنجش اهمیت آنها از نظرِ متخصصان بهمنظور کاربست در کتابخانههای عمومی ایران است.
روش: این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و بهلحاظ چهارچوب پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، خدمات مبتنی بر دیدگاه پلتفرم شناسایی شدند. در فراترکیب پس از مراحل جستوجو و انتخاب منابع مناسب، در نهایت 9 مقاله بهعنوان منابع نهایی مورد بررسی قرار گرفتند. پس از استخراج کدها و دستهبندی مفاهیم، خدمات مبتنی بر دیدگاه پلتفرم در کتابخانههای عمومی شناسایی شد. در بخش دوم، برای تعیین اهمیت خدمات استخراجشده از نظرِ خبرگان و متخصصان کتابخانههای عمومی، از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. اهمیت خدمات شناساییشده بر اساس پاسخهای 38 نفر از خبرگان در نرمافزار اسپیاساس و با استفاده از آزمون توزیع دوجملهای بررسی شد.
یافتهها: در فراترکیب، 28 خدمت مبتنی بر دیدگاه پلتفرمی در کتابخانههای عمومی در سه دسته استخراج شدند خدمات آموزشمحور (11 خدمت)، خدمات دسترسپذیری و اطلاعرسانی (9 خدمت)، و خدمات دستۀ فرهنگی و اوقات فراغت (8 خدمت). از نظرِ متخصصان خدمات فرهنگی و اوقات فراغت اهمیت بیشتری برای ارائه در کتابخانههای عمومی ایران داشتند.
اصالت/ارزش: در راهبرد پلتفرمی، کتابخانههای عمومی ایران علاوه بر اینکه مجرایی برای دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعاتی هستند بایستی رابط بین کاربران و سازمانهای محلی باشند. در کتابخانههای عمومی ایران باید بستری فراهم آید که کاربران محلی، سازمانها، شرکتها و یا هر نوع سازمان دیگری بتواند از فضای فیزیکی کتابخانههای عمومی برای برگزاری مراسم رسمی، جشنوارهها، بازارهای سنتی و نمایشگاهها استفاده کنند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
خدمات كتابخانهها دریافت: 1399/4/24 | پذیرش: 1399/7/16 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10