دوره 26، شماره 3 - ( 10-1399 )                   دوره 26 شماره 3 صفحات 520-499 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

باقریان حدیث، زارع امین، گل‌محمدیان محسن. تأثیر قصه‌‌خوانی بر ارتقای حس نوع‌‌دوستی پسران 7 تا 12ساله: مطالعۀ موردی پسران دانش‌آموز دبستانی شهر کرمانشاه. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1399; 26 (3) :520-499

URL: http://publij.ir/article-1-2184-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، aminzare@razi.ac.ir
چکیده:   (653 مشاهده)
هدف: دوران کودکی از مهم‌‌ترین زمان‌‌ها در شکل‌‌گیری شخصیت افراد است که می‌‌توان با انواع روش‌‌های غیرمستقیم در تقویت نقاط مثبت آن که جزء ذاتی وجود هر انسانی است کوشید. در این میان، قصه‌‌خوانی می‌‌تواند یکی از روش‌‌های جذابی باشد که به‌دلیل برانگیختن احساسات و همچنین کنجکاوی کودک بسیار تأثیرگذار باشد و در آموزش انواع مفاهیم از جمله رفتارهای نوع‌‌دوستانه مفید واقع شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر قصه‌‌خوانی بر افزایش احساس و رفتار نوع‌‌دوستانۀ پسران دبستانی شهر کرمانشاه صورت گرفته است.
روش: در چهارچوب روش شبه‌‌تجربی و در قالب یک طرح پیش‌‌آزمون و پس‌‌آزمون با گروه آزمون و کنترل، 20 پسر 7 تا 12ساله با روش نمونه‌گیریِ دردسترس در شهر کرمانشاه انتخاب و در دو گروه 10نفره جای گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسه از مرداد تا شهریور 1398 در کتابخانۀ عمومی امام علی (ع) واقع در شهر کرمانشاه تحت‌تأثیر متغیر قصه‌‌گویی قرار گرفت و هشت قصۀ مرتبط برای آن‌ها خوانده شد. گروه کنترل هیچ مداخله‌‌ای دریافت نکرد. پس از پایان مداخله از هر دو گروه آزمون به عمل آمد تا تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابستۀ نوع‌‌دوستی مشخص شود.
یافته‌‌ها: نتایج نشان داد قصه‌خوانی باعث افزایش نوع‌دوستی کودکان گروه آزمایش شده است، اما در نوع‌دوستی پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر برای نخستین بار به‌شیوه تجربی نشان داد قصه‌‌خوانی باعث افزایش حس نوع‌‌دوستی پسران 7 تا 12ساله می‌شود. این یافته قابلیت کاربرد قصه‌خوانی را در آموزش کودکان و حل مشکلات آن‌ها نشان می‌دهد و پیشنهاد می‌کند از قصه‌خوانی در فضاهای آموزشی و بالینی به‌عنوان یک روش تعلیمی بهینه و در عین حال سرگرم‌کننده استفاده شود.
متن کامل [PDF 631 kb]   (319 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ترويج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در خانواده‌ها، مدرسه و جامعه
دریافت: 1398/10/7 | پذیرش: 1399/10/22 | انتشار: 1399/10/10 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb