دوره 26، شماره 2 - ( 6-1399 )                   دوره 26 شماره 2 صفحات 397-369 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekiha M, Shahgholi Z. An Analysis of the Effectiveness of Training Sociodynamic Counseling in Improving the Communication Skills of the Librarians of Khomeini Shahr's Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2020; 26 (2) :369-397
URL: http://publij.ir/article-1-2154-fa.html
ملکیها مرضیه، شاهقلی زهرا. بررسی اثربخشی آموزش پویایی اجتماعی در ارتقای مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان خمینی‌شهر. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1399; 26 (2) :369-397

URL: http://publij.ir/article-1-2154-fa.html


دانشگاه حضرت معصومه(س) ، Dr.M.Malekiha@gmail.com
چکیده:   (3529 مشاهده)
 هدف: در حرفۀ کتابداری کیفیت ارتباط کتابدار نقش مهمی در جذب کاربر به کتابخانه دارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، ارتقای کیفیت مهارت‌های ارتباطی کتابداران بر اساس رویکرد پویایی اجتماعی است.
روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس نحوۀ گردآوری اطلاعات از پژوهش‌های نیمه‌تجربی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان خمینی‌شهر در سال 1398 است که از این جامعه ۳۰ نفر از کتابداران به‌روشِ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام با 15 عضو) قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسش‌نامۀ اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامۀ مهارت‌های ارتباط بین‌فردی کویین دام (2004) استفاده شد. قبل از اجرای مداخله، پرسش‌نامۀ مهارت‌های ارتباط بین‌فردی به‌عنوان پیش‌آزمون در میان افراد گروه‌های آزمایش و کنترل اجرا شد. سپس، پروتکل مهارت‌های ارتباطی بر مبنای رویکرد پویایی اجتماعی به‌عنوان متغیر مستقل در گروه آزمایش به مدت هشت جلسه اجرا شد، اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. در ادامه، مجدداً پس‌آزمون برای گروه‌های آزمایش وکنترل اجرا شد.
 یافته‌ها: نتایج مطالعۀ حاضر نشان می‌دهد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی و ابعاد آن در گروه‌های آزمایش و کنترل وجود دارد. بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش پویایی اجتماعی در ارتقای مهارت‌های ارتباطی کتابداران مؤثر بوده است.
 اصالت/ارزش: ارزش این مطالعه در کاربرد یک مداخله با هدف ارتقای مهارت‌های ارتباطی کتابداران بر اساس رویکردی فرامدرن است. با مرور پژوهشهایی که تاکنون در حوزۀ کتابداری انجام شده است می‌توان به اهمیت متغیر ارتباط در این حرفه پی برد، اما اکثر مطالعات انجامشده در این خصوص از نوع توصیفی بوده است و مطالعه‌ای که به بررسی اثربخشی یک مداخله در خصوص ارتقای کیفیت مهارت ارتباطی کتابداران پرداخته باشد یافت نشد. ازاینرو، این مطالعه به‌لحاظ روش و موضوع دارای ارزش است.
متن کامل [PDF 479 kb]   (1970 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1398/5/30 | پذیرش: 1398/9/23 | انتشار: 1398/9/24

فهرست منابع
1. امرایی، مرتضی؛ اشرفی ریزی، حسن؛ پاپی، احمد؛ بهرامی، سوسن؛ و سموعی، راحله (1390). رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(5)، 672-662.
2. امینی، اکرم (1389). ارزیابی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان (پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد). دانشگاه اصفهان.
3. حسین‌چاری، مسعود؛ و فداکار، محمدمهدی (1384). بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارت‌های ارتباطی بر اساس مقایسۀ دانش‌آموزان و دانشجویان. دانشور رفتار، 12(15)، 32-21.
4. خزائی، آذر؛ و نیلی احمدآبادی، محمدرضا (1394). تأثیر آموزش به سبک محاوره‌ای از طریق چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان کم‌شنوا. فناوری آموزش و یادگیری، 1(2)، 19-1.
5. رجایی خوزانی، زهرا؛ و اورعی، نرگس (1396). بررسی رابطۀ بین مهارت‌های ارتباطی و هوش فرهنگی کتابداران کتابخانه‌های کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3(4)، 120-109.
6. رداد، ایرج؛ و قطب‌زاده اردکانی، مصطفی (1396). بررسی تأثیر مهارت‌های ارتباطی کتابداران برکیفیت ارائۀ خدمات (مطالعۀ موردی: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی). مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9(3)، 91-110.
7. رهنما، ساناز؛ فتاحی، رحمت‌الله؛ و دیانی، محمدحسین (1394). بررسی میزان و عوامل مؤثر بر برخورداری کتابداران از مهارت‌های ارتباطی: مطالعه موردی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(3)، 898-875.
8. زادولی خواجه، لیلا؛ و زندیان، فاطمه (1397). تأثیر مثبت‌اندیشی بر افزایش مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان تبریز. فصلنامۀ مطالعات دانش‌شناسی، 4(15)، 64-47.
9. زارع مهرجردی، فاطمه؛ سمیعی، فاطمه؛ و عابدی، محمدرضا (1397). تأثیر مشاورۀ پویایی اجتماعی بر هویت شغلی دانشجویان. پژوهش‌های مشاوره، 68، 17(4)، 127-101.
10. زارع مهرجردی، فاطمه (1395). بررسی تأثیر مشاورۀ پویایی اجتماعی بر هویت شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان (پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد). دانشگاه اصفهان.
11. سیدحسینی، شهره؛ خسروی، عبدالرسول؛ و بصیریان جهرمی، رسول (1395). بررسی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر بوشهر از دیگاه کتابداران و مراجعه‌کنندگان به کتابخانه: رویکردی مقایسه‌ای. دانش‌شناسی، 9(33)، 61-51.
12. شاهقلی، زهرا (1398). بررسی اثربخشی رویکرد پویایی اجتماعی بر ارتقای مهارت‌های ارتباطی کتابداران و افزایش جذب کاربر به کتابخانه (پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی‌شهر.
13. صیادی سرینی، مهوش؛ حجت‌خواه، سیدمحسن؛ و رشیدی، علیرضا (1395). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر بهزیستی روان‌شناختی و احساس تنهایی زنان سالمند. روان‌شناسی پیری، 2(1)، 71-61.
14. علیمحمدی، علی؛ و شفیع‌زاده، حمید (1394). رابطۀ مهارت مثبت‌اندیشی با مهارت‌های اجتماعی در دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطۀ شهرستان سمنان. فصلنامۀ علمی-پژوهشی خانواده و پژوهش، 12(4)، 92-77.
15. غیرتی، انسیه؛ شعبانی‌فر، آرزو؛ اخلاقی، محبوبه؛ و پیمان، نوشین (1395). رابطۀ مهارت‌های ارتباطی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجلۀ دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 14(3)، 72-61.
16. غیوری، زینب؛ و حسن‌زاده، محمد (1395). راهکارهای مؤثر بر جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی ایران: مطالعه‌ای دلفی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 6(2)، 206-226.
17. کریمی، لعیا؛ بنی‌اقبال، ناهید؛ تفرشی، شکوه؛ و همایی، رضا (1391). میزان و نحوۀ به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی توسط کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(1)، 54-42.
18. کری، جرالد (1397). نظریه و کاربست مشاورۀ گروهی (کیانوش زهراکار، فرشاد محسن‌زاده، احمد حیدرنیا، علیرضا بوستانی‌پور، عباس سامی، مترجمان) (ویراست نهم). تهران: ویرایش (نشر اثر اصلی 2016).
19. محمودی، مسعود؛ و نجفی، فیروز (1391). بررسی اثر آموزش هوش هیجانی بر مهارت‌های ارتباطی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد. روشها و مدل‌های روان‌شناختی، 2(8)، 53-35.
20. مهدوی، سکینه‌خاتون؛ کشاورزیان، سلما؛ و شاپوری، سودابه (1394). رابطۀ بین میزان مهارت‌های ارتباطی و ویژگی‌های فردی کتابداران. نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 4(3 -4)، 22-13.
21. یوسفی، فریده (1385). رابطۀ هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 3(9)، 5-13.
22. یوسفی، فریده؛ و خیر، محمد (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارت‌های اجتماعی ماتسون و مقایسۀ عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. مجلۀ علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز، 18(2)، 158-147.
23. Boyce, P., & Parker, G. (1989). Development of a scale to measure interpersonal sensitivity. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 23(3), 341-351.
24. Di Fabio, A. & Bernaud, J. L. (Eds.). (2014). The Construction of the identity in 21st century: A Festschrift for Jean Guichard. New York: Nova.
25. Hai-lan, S. H. A. N. (2009). Cultivation of ideal personality and personality accomplishment of librarians. Sci-Tech Information Development & Economy, 21, 18-19.
26. Mahmoudi, M., & Najafi, F. (2012). Investigation of the effect of emotional intelligence training on communication skills of university students. Journal of Psychological Methods and Models. 2(8), 35-53.
27. Maree, J. G., & Di Fabio, A. (Eds.). (2015). Exploring new horizons in career counselling: Turning challenge into opportunities. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
28. Maree, K. (Ed.). (2017). Psychology of career adaptability, employability and resilience. Springer.
29. Miranda-Murillo, D. (2004). The Value of Service in the Library and Information Science Curriculum (Master's thesis). University of Texas, Austin.
30. Patton, W., & McMahon, M. (2006). Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice (Vol. 1). Sense Publishers.
31. Peavy, R. V., & Hoskins, M. (1996). The Meaning of Work: A Constructivist Counselling Session. Gainesville, Florida: Psycho Educational Resources, videotape.
32. Peavy, R. V. (1994). Constructivist Career Counselling: Two Interviews. In M. McMahon & M. Watson (Eds.), Career counselling and constructivism: Elaboration of constructs (pp. 39-55). New York: Nova Science.
33. Peavy, R. V. (1996a). Counselling as a culture of healing. British Journal of guidance and counselling. 24(1), 141-150.
34. Peavy, R. V. (1996b). Constructivist counseling: A participant guide. Victoria, British Columbia, Canada: University of Victoria.
35. Peavy, R. V. (1997). Socio Dynamic Counselling. Victoria: BC. Trafford.
36. Peavy, R. V. (2001). New visions for counselling in the 21st century: Sociodynamic counselling. Australian journal of career development, 10(2), 15-20.
37. Peavy, R. V. (2004). Socio Dynamic Counselling: A Practical Approach to Meaning Making. Taos Institute.
38. Sharf, R. (2013). Applying career development to counseling (6th ed.). Brooks/Cole Cengage Learning.
39. Siegel, P. H., Smith, J. W., & Mosca, J. B. (2001). Mentoring relationships and interpersonal orientation. Leadership and Organization Development Journal, 22(3), 114-126.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb