XML English Abstract Print


دانشگاه حضرت معصومه(س) ، Dr.M.Malekiha@gmail.com
چکیده:   (200 مشاهده)
 هدف: هدف پژوهش حاضر، ارتقاء مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان خمینی‌شهر استان اصفهان بر اساس رویکرد پویایی اجتماعی بود.
 روش: پژوهش حاضر، بر اساس هدف کاربردی و بر اساس نحوه‌ی گردآوری اطلاعات از زمره‌ی پژوهش‌های نیمه- تجربی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌ی پژوهش، کلیه‌ی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان خمینی‌شهر در سال 1398 بودند که از این جامعه ۳۰ نفر از کتابداران به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام با 15 عضو) گماشته شدند. جهت گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه‌ی مهارت‌های ارتباط بین فردی کویین دام (2004) استفاده شد. پروتکل مهارت‌های ارتباطی بر مبنای رویکرد پویایی - اجتماعی به‌عنوان متغیر مستقل در گروه آزمایش به مدت هشت جلسه اجرا شد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند.
 یافته‌ها: نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان می‌دهد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی و ابعاد آن در گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که رویکرد پویایی اجتماعی در ارتقاء مهارت‌های ارتباطی کتابداران مؤثر بوده است.
 
 اصالت و ارزش: ارزش این مطالعه در کاربرد یک مداخله در جهت ارتقاء مهارت‌های ارتباطی کتابداران بر اساس رویکردی فرامدرن است. بر این اساس، مطالعه‌ی حاضر دارای نوآوری محتوایی است. نتایج مطالعه نشان داد که رویکرد پویایی اجتماعی در ارتقاء مهارت‌های ارتباطی کتابداران مؤثر است.
 
متن کامل [PDF 982 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb