دوره 26، شماره 1 - ( 1-1399 )                   دوره 26 شماره 1 صفحات 138-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kardan Neshati M, Ghiasi M, razavi A A. An Exploratory Study of the Factors Affecting the Future of Entrepreneurial Business in the Field of Knowledge and Information Science. Research on Information Science and Public Libraries 2020; 26 (1) :111-138
URL: http://publij.ir/article-1-2137-fa.html
کاردان‌نشاطی محمد، قیاسی میترا، رضوی علی‌اصغر. مطالعۀ اکتشافی عوامل مؤثر بر آیندۀ کسب‌وکار کارآفرینانه در رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1399; 26 (1) :111-138

URL: http://publij.ir/article-1-2137-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل ، mighiasi@gmail.com
چکیده:   (3439 مشاهده)
هدف: امروزه با افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان علم اطلاعات و دانش‌­شناسی توجه به آیندۀ شغلی این قشر از جامعه یکی از چالش‌های پیش روی آنان است.  از این­‌رو هدف پژوهش حاضر این است که با رویکردی آینده­‌نگرایانه به کشف عوامل مؤثر بر آفرینش کسب‌وکار برای فارغ‌­التحصیلان این رشته بپردازد.
روش: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی با استفاده از روش دلفی است. جامعۀ آماری در بخش دلفی 15 نفر از صاحب‌نظران حوزۀ علم اطلاعات و دانش­‌شناسی و کارآفرینی بوده است و در بخش اکتشافی از نظریات 165 نفر از خبرگان بهره برده شد. ابزار پژوهش نیز پرسش­نامۀ محقق­‌ساخته بود که روایی آن با بر اساس آزمون تحلیل عاملی تأیید شد و پایایی بر اساس آزمون آلفای کرونباخ  برای تمامی مؤلفه­‌ها بالاتر از 7/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون­های توصیفی میانگین و انحراف معیار، آزمون بارتلت،‌ تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی توسط نرم‌افزار SPSS نسخۀ 20 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عوامل مؤثر بر آیندۀ کسب‌وکار کارآفرینانه در سه عامل فرصت‌­های کارآفرینانه، ظرفیت‌های کارآفرینانه، و چهارچوب کارآفرینانه قرار می‌گیرند. برای بررسی مدل تحقیق بار عاملی گویه‌­ها و شاخص­های برازش مدل محاسبه شد و با توجه به آنکه بار عاملی تمامی گویه‌­ها بالاتر از 4/0 برآورد شد و شاخص‌­های برازش مدل نیز دارای مقدار موردنظر بودند، مدل پژوهش مورد تأیید قرار گرفت.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر با رویکردی اکتشافی و با دیدگاه آینده­‌نگرایانه در خصوص عوامل مؤثر بر کسب­‌وکار کارآفرینانه در حوزۀ علم اطلاعات و دانش‌­شناسی انجام شده است. از این پژوهش می‌توان بهمنظور بهبود محیط کسب­وکار و ایجاد فضای مطلوب برای کار و رشد روحیۀ کارآفرینی در دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 946 kb]   (1850 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1398/4/19 | پذیرش: 1398/9/30 | انتشار: 1399/5/12

فهرست منابع
1. اباذری، محمدرضا و باب‌الحوائجی، فهیمه (1397). ارائه الگوی مفهومی کارآفرینی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی بر اساس مؤلفه‌های انگیزشی (روان‌شناختی)، صلاحیتی و حمایتی. فصلنامه مطالعات دانش‌شناسی، 4(14)، 79-57.
2. امین بیدختی، علی‌اکبر؛ رستگار، عباسعلی و نامنی احمد (1394). آینده‌پژوهی تغییرات رویکردی آموزش عالی در توسعۀ سرمایۀ انسانی کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۲۱(۳)، 55-31.
3. بیگدلی، زاهد؛ طاهرزاده موسویان، سیده صدیقه و شاهینی، شبنم (1396). میزان امیدواری دانشجویان رشته کتابداری به کاریابی بعد از فراغت از تحصیل. توسعه اجتماعی. 11(4)، 182-155.
4. سراجی، فرهاد (1397). راه‌های ترویج و توسعه صلاحیت های کارآفرینی در دانشجویان. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 20(78)، 37-56.
5. صابری، محمدکریم (1396). کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی: یک تحلیل عاملی اکتشافی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(3)، 45-29.
6. صفوی، زینب و مرادی، خدیجه (1392). چالش‌ها و موانع ترغیب دانش‌آموختگان رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال‌زایی. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 2( 2)، 29 -54.
7. عظیمی، محمدحسن و فدایی، غلامرضا (1395). جستاری در رویکرد مطلوب آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 23(18)، 18-1.
8. قنادی‌نژاد، فرزانه و حیدری، غلامرضا (1397). شناسایی و تحلیل موضوعات پژوهشی کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری این رشته. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 8(2)، 62-39.
9. کردناییج، اسدالله؛ احمدی، پرویز؛ قربانی، زهرا و نیاکان لاهیجی، نازیلا (1391). ویژگی‌های دانشگاه کارآفرینی در دانشگاه تربیت مدرس. توسعه کارآفرینی، 5(3)، 64-47.
10. محمدی، امین و مرجانی، سیدعباس (1393). بررسی قابلیت‌های کارآفرینی کتابداران (مطالعۀ موردی: کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی). پژوهشنامه کتابداری واطلاع‌رسانی، 1(4)، 153-168.
11. منصوریان، یزدان؛ علی‌پور، امید و قربانی بوساری، رقیه (1392). نگرش دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی درباره‌ی چشم‌انداز فرصت‌های شغلی این رشته. فصلنامه‌ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24(1)، 165-150.
12. نصیرزاده، عبدالمهدی؛ فراهانی، ابوالفضل؛ وطن‌دوست، مریم (1397). تحلیل و بررسی عوامل مؤثر در کارآفرینی دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی کشور. مطالعات مدیریت ورزشی، 10(47)، 152-131.
13. هومن، حیدرعلی (1384). مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
14. یحیی‌پور، امید و قاسم‌نژاد، مریم (1391). بسترسازی فرهنگی در دانشگاه کارآفرین. کار و جامعه، 15(142)، 57-51.
15. Abesi, S., Esfandabadi, A. M., & Esfandabadi, H. M. (2016). Designing an Entrepreneurial University Model with the Organizational Entrepreneurship Approach in Payam-e-Noor University. Journal of Administrative Management, Education and Training, 12(3), 429-443.
16. Allison, M. M. (2007). Women's health: Librarian as social entrepreneur. Library Trends, 56(2), 423-448.
17. Belousova, O., Gailly, B. & Basso, O. (2010). “A conceptual model of corporate entrepreneurial behavior (Interactive paper)”, Journal of Frontiers of Entrepreneurship Research, 30(17), 9.
18. Clark, B. (2015). The Character of the Entrepreneurial University. International Higher Education, (38).
19. Clark, B. R. (1998). Creating entrepreneurial universities: Organizational pathways of transformation. Issues in higher education. Elsevier Science Regional Sales, 665 Avenue of the Americas, New York, NY 10010 (paperback: ISBN-0-08-0433545; hardcover: ISBN-0-08-0433421, $27).
20. Crumpton, M. and Bird, N. (2019), "Educating the Entrepreneurial Librarian", Supporting Entrepreneurship and Innovation (Advances in Library Administration and Organization, Vol. 40, Emerald Publishing Limited, 169-182
21. Etzkowitz, H., Schuler, E., & Gulbrandsen, M. (2000). The evolution of the entrepreneurial university. Jacob, M., Hellstr öm, T.(Eds.), The Future of Knowledge Production in the Academy. SRHE and Open University Press, Buckingham, 40-60.
22. Fichter, K., & Tiemann, I (2018). Factors influencing university support for sustainable entrepreneurship: Insights from explorative case studies. Journal of Cleaner Production, 175, 512-524.
23. Harding, R., Jones-Evans, D., Hart, M., & Levie, J. D. (2008). Global Entrepreneurship Monitor United. Kingdom: 2007 Executive Report.
24. Howard, S. (2004). Developing entrepreneurial potential in youth: The effects of entrepreneurial education and venture creation. University of South Florida Report, 3-17.
25. Hunt, R. A. (2015). Contagion entrepreneurship: Institutional support, strategic incoherence, and the social costs of over‐entry. Journal of Small Business Management, 53, 5-29.
26. Kelly, B. (2013). An examination of the key drivers that influence a consumer’s willingness to adopt mobile marketing in an Irish context (Doctoral dissertation, Dublin, National College of Ireland).
27. Nasirzadeh, A., Farahani, A., & Vatan Doust, M. (2018). Investigating and Analyzing Effective Factors on Entrepreneurship of Iranian Physical Education Graduate. Sports Management Studies, 10(47), 131-152.
28. Philpott, K., Dooley, L., O'Reilly, C., & Lupton, G. (2011). The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions. Technovation, 31(4), 161-170.
29. Premand ,P., Brodman, S., Almeida, R., Grun , R., & Barouni, M. (2016). Entrepreneurship Education and Entry into Self-Employment Among University Graduates. World Development, 77, 311–327
30. Reyes, C. N. (2016). Framing the entrepreneurial university: the case of the National University of Singapore. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 8(2), 134-161.
31. Toane, C., & Figueiredo, R. (2018). Toward core competencies for entrepreneurship librarians. Journal of Business & Finance Librarianship, 23(1), 35-62.
32. Usuka, E. I., Ekere Chimaobi, F., Beatrice, O., & Ajibo, C. (2019). Enhancing the Self-Development of Librarians through Entrepreneurship Opportunities in Library and Information Science Profession, Library and Information Science, Department of Educational Management.
33. Von Graevenitz, G., Harhoff, D., & Weber, R. (2010). The effects of entrepreneurship education. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 90-112.
34. Woudenberg, F. (1991). An evaluation of Delphi. Technological forecasting and social change, 40(2), 131-150.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb