XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل ، mighiasi@gmail.com
چکیده:   (216 مشاهده)
هدف: کشف عوامل مؤثر بر کسب‌وکار کارآفرینانه برای فارغ‌­التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است.
روش: پژوهش حاضر، از نوع اکتشافی با استفاده از روش کیفی دلفی است. جامعه آماری در بخش دلفی 15 نفر از صاحب‌نظران حوزه علم اطلاعات و دانش­‌شناسی و کارآفرینی بودند و در بخش اکتشافی از نظرات 165 نفر از خبرگان بهره برده شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون­‌های توصیفی میانگین و انحراف معیار، آزمون بارتلت، تحلیل عاملی اکتشافی و تائید توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عوامل مؤثر بر آینده‌پژوهشی کسب‌وکار کارآفرینانه در چهار عامل فرصت­‌های کارآفرینانه، ظرفیت­‌های کارآفرینانه، چهارچوب کارآفرینانه و آینده‌پژوهی قرار می‌گیرند. در نهایت با استفاده از شاخص‌­های KMO و بارتلت کفایت داده­‌ها تأیید شد. جهت بررسی مدل تحقیق بار عاملی گویه­‌ها و شاخص‌­های برازش مدل محاسبه شد و با توجه به آن‌که بار عاملی تمامی گویه‌­ها بالاتر از 4/0 برآورد گردید و شاخص­های برازش مدل نیز دارای مقدار مورد نظر بودند، مدل تحقیق مورد تأیید گرفت.
نتیجه­‌گیری: بر اساس این پژوهش به‌منظور ارائه راهکاری کارآفرینانه به  فارغ‌­التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش­‌شناسی باید 4 مؤلفه فرصت‌­ها، ظرفیت­‌ها، چهارچوب­‌ها و آینده­‌پژوهی بر اساس مدل ارائه شده در این پژوهش مورد توجه قرار گیرند.
 
متن کامل [PDF 1427 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb