دوره 25، شماره 2 - ( 6-1398 )                   دوره 25 شماره 2 صفحات 317-291 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi M, Seifi L, Ayati M. Validation of Lifelong Learning Tool for Public Librarians' Users in High Schools. Research on Information Science and Public Libraries 2019; 25 (2) :291-317
URL: http://publij.ir/article-1-2100-fa.html
حبیبی مریم، سیفی لیلی، آیتی محسن. اعتباریابی ابزار سنجش آمادگی یادگیری مادام العمر برای دانش‌آموزان کاربرکتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1398; 25 (2) :291-317

URL: http://publij.ir/article-1-2100-fa.html


دانشگاه بیرجند ، mayati@birjand.ac.ir
چکیده:   (3089 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پرسش‌نامۀ مربوط به سنجش میزان آمادگی دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ کاربر کتابخانه‌های عمومی برای یادگیری مادام العمر ازنظر اعتبار و قابلیت گردآوری داده‌های تکرارپذیر است.
روش‌‌: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ کاربر کتابخانه‌های عمومی شهر بیرجند است. از این تعداد، 201 نفر حجم نمونه را تشکیل می‌دهند که به‌روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند. پرسش‌نامۀ آمادگی یادگیری مادام‌العمر با اقتباس از پرسش‌نامۀ کانیو (2010) ترجمه، بومی‌سازی و متناسب‌سازی شد و ‏ روایی ابزار به‌شیوۀ روایی محتوا، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار بررسی شد. مقدار پایایی 82/0 به دست آمد که نشان‌دهندۀ پایایی مناسب ابزار است.
یافته‌ها: طبق یافته‌های به‌دست‌آمده، ضریب همبستگی مؤلفه‌های پرسش‌نامه برای مؤلفه‌های آمادگی یادگیری خودراهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 88 درصد و برای مؤلفه‌های آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 60 درصد و مؤلفه‌های آمادگی یادگیری خودراهبر و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری 56 درصد است. روایی پرسش‌نامه با استفاده از روایی محتوایی و نظرات متخصصان تأیید و مدل تحلیل عاملی تأییدی با برآوردن شاخص برازش مورد پذیرش قرار گرفت.
اصالت/ارزش: در پژوهش حاضر، سه مؤلفه آمادگی یادگیری مادام‌العمر شامل آمادگی خودراهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری اعتباریابی شد که این ابزار در پژوهش‌های سنجش آمادگی یادگیری مادام‌العمر کاربران در کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان ‏مراکز یادگیری مادام‌العمر قابل‌استفاده است. این ابزار همچنین می‌تواند در پژوهش‌های مختلفی که هدف آن‌ها بررسی وضعیت و عوامل مرتبط با آمادگی ‏یادگیری ‏مادام‌العمر است استفاده شود.

 
متن کامل [PDF 1408 kb]   (1593 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات فرهنگي
دریافت: 1397/12/29 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/7/24

فهرست منابع
1. آهنچیان، محمدرضا؛گراوند، هوشنگ؛ محمدزاده قصر، اعظم؛ حسینی، علی‌اکبر (1392). هنجاریابی مقیاس آمادگی یادگیری خودراهبری در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی. گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 10 (1)، 70-77.
2. احمدوند، کبری؛ ضرغامی، سعید؛ تقیزاده قوام، زهرا؛ غلامی هرهدشتی، سهیلا (1395). ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻘﺶ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﻳﺎدﮔﻴﺮی مادام‌العمر. در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻘﺎﻻت هشتمین ﻫﻤﺎیﺶ ﻣﻠﯽ ﻓﻠﺴﻔﻪ آﻣﻮزش و یﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺪاوم اﻧﺠﻤﻦ ﻓﻠﺴﻔﮥ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ایﺮان: ﻓﻠﺴﻔﻪ آﻣﻮزش و یﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺪاوم (صص. 188-199). اهواز: دانشگاه شهید چمران.
3. ارجمندی، اکرم؛ غفاریان جمیله؛ بخشی‌زاده، محمدحسین (1395). ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺧﻮدراﻫﺒﺮ زﻣﻴﻨﻪ ﺗﺪاوم ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺪاوم. در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻘﺎﻻت هشتمین ﻫﻤﺎیﺶ ‌ﻣﻠﯽ ﻓﻠﺴﻔﻪ آﻣﻮزش و یﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺪاوم (صص. 481-497). اهواز: دانشگاه شهید ‌چمران.‌
4. افضل‌نیا، محمدرضا؛ اشکوه، حسین؛ کلوی، آیلار (1389). بررسی جایگاه آموزش رسمی و غیررسمی و یادگیری مادام‌العمر در عصر ناپایداری اطلاعات. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 12(45)، 57-68.
5. اکبری، نرگس؛ آیتی، محسن؛ زارع‌مقدم، علی؛ پورشافعی، هادی (1396). تأثیر فرآیند مدیریت دانش بر سواد یادگیری مادام‌العمر دبیران زبان دوره دوم متوسطه. نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، 12(2)، 135-143.
6. برهمن، مریم (1395). ﺑﺮرﺳﻲ روﻳﻜﺮدﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﻲ و اﺑﺰاری در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺪاوم. در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻘﺎﻻت هشتمین ﻫﻤﺎیﺶ ‌ﻣﻠﯽ ﻓﻠﺴﻔﻪ آﻣﻮزش و یﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺪاوم (صص. 160-173). اهواز: دانشگاه شهید ‌چمران.
7. بیوکانی، جلیل؛ جعفری نیکو، حسین؛ بیوکانی، پرویز؛ جعفری نیکو، الیاس (1394). بررسی ‌آموزش ‌یادگیری مادام‌العمر در آموزش‌وپرورش. مقاله ارائه‌شده در همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت ‌و ‌حسابداری، مرکز آموزش علمی کاربردی هلال‌احمر استان گلستان، گرگان. بازیابی‌شده در تیر 1396 از https://www.civilica.com/paper-NCPIM01-143.htm1
8. پیرمرادیان، رضیه (1394). بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سمیرم. مقاله ارائه‌شده در اولین کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی. تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. بازیابی‌شده در تیر 1396 از
9. https://www.civilica.com/Paper-PECONF01-PECONF01_078.html
10. ترکمان، آرزو؛ اسمعیلی گیوی، محمدرضا؛ حکیم زاده، رضوان؛ حاصلی، داوود (1395). بررسی نقش واسطه‌ای سواد اطلاعاتی در ارتباط بین سبک یادگیری با عملکرد تحصیلی. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 15(4)، 69-92.
11. ﺟﺎﻫﺪ، حسینعلی؛ جعفر زاده، محمدرحیم؛ اﺣﻤﺪی ﺗﻮاﻧﺎ، ﺑﻬﻤﻦ (1391). ﻳﺎدﮔﻴﺮی مادام‌العمر اﻟﺰاﻣﻲ ‌ﺑﺮای ‌توسعه‌ی ﭘﺎﻳﺪار. مقاله ارائه‌شده در اوﻟﻴﻦ کنفرانس ﻣﻠﻲ راﻫﻜﺎرهای دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ پایدار. تهران، وزارت کشور. [وب‌سایت]. بازیابی‌شده ‌از https://www.civilica.com/paper-SDCONF01-2187.htm1
12. رضوی، عباس (1394). ﺑﺎزﺗﻌﺮیﻒ ﻣﺄﻣﻮریﺖ و ﻣﻔﻬﻮم کتابخانه‌های ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻘﺎﺿﺎﻫﺎ و ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻧﻮیﻦ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن. در مجموعه مقالات ﻫﻤﺎیﺶ ﻣﻠﯽ کتابخانه‌های ﻋﻤﻮﻣﯽ: ﻋﻮاﻣﻞ و ﻣﻮاﻧﻊ ﺟﺬب و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ (صص. 1-8). اﻫﻮاز: دانشگاه شهید چمران.
13. زائرثابت، فاطمه؛ تبری خمیران، رسول؛ اسدی لویه، عطاالله؛ کاظم نژادلیلی، احسان (1393). بررسی میزان ‌خود راهبری در یادگیری و فاکتورهای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در ‌آموزش علوم پزشکی، 6(2)، 36-43.‌
14. سبزواری، مهری؛ آداک، موسی (1394). رویکرد یادگیری مادام‌العمر و دلالت‌های آن برای تغییر فرهنگ یادگیری. در مجموعه مقالات اولین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران (صص 5-18). تهران: دانشگاه تربیت‌معلم.
15. کاشی نهنجی، وحیده (1390). سواد اطلاعاتی در مدارس. تهران: نشر کتابدار.
16. کشاورز، لقمان؛ فراهانی، ابوالفضل؛ قربانی، لیلا؛ تمدن، محمدمهدی (1396). ارﺗﺒﺎط ﺳﻄﺢ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ تربیت‌بدنی داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻴﺮاز، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 5 (4)، 109-115.
17. کشاورزی، فهیمه (1395). ﺑﺮرﺳﻲ نقش‌های اﺛﺮﺑﺨﺶ ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ در اﺟﺮای آﻣﻮزش و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ‌مادام‌العمر. در مجموعه مقالات ﻫﺸﺘﻤﻴﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻓﻠﺴﻔﻪ آﻣﻮزش و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺪاوم (صص 200-214). اهواز: دانشگاه شهید چمران.
18. گنجی، شهلا (۱۳۹۲). چالش‌های پیش روی یادگیری در کتابخانه‌ها: راهکارهایی برای کتابداران. تهران: چاپار.
19. مرادی، حسین؛ شیری، شهربانو؛ شمشیری، بابک؛ کریمی، محمدحسین (1395). ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻘﺶ و جایگاه پایدار کشور. در مجموعه مقالات ﻫﺸﺘﻤﻴﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻓﻠﺴﻔﻪ آﻣﻮزش و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺪاوم (صص 255-269). اهواز: دانشگاه شهید چمران.
20. میرحسینی، زهره؛ شعبانی، احمد (۱۳۹۳). مبانی و روش‌های آموزش سواد اطلاعاتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
21. نادی، علیرضا؛ سجادیان، الناز (1390). اﻋﺘﺒﺎرﻳﺎﺑﻲ ﻣﻘﻴﺎس آﻣﺎدﮔﻲ ﺑﺮای ﺧﻮدراﻫﺒﺮی در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﺮای داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ و دﻧﺪاﻧﭙﺰشکی. آموزش در علوم پزشکی، 11(2)، 174-182.
22. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور کتابخانه‌ها (1391). مجموعه دستورالعمل‌های اداره‌ی ‌کتابخانه‌های عمومی. تهران: مؤسسه انتشارات نشر.‌ Aslanian, C. B., & Brickell, H. M. (1980). Americans in transition: Life changes as reasons for adult learning. New York: College Entrance Examination Board.
23. Balapanidou, A. (2015). The challenging role of public libraries as providers of lifelong ‎‎learning ‎opportunities for personal and social skills development. International Journal ‎of ‎‎Teachnig and ‎Education, 3 (2), 1-16. [DOI:10.20472/TE.2015.3.2.001]
24. Brockett, R. G., & Hiemstra, R. (1991). Self-direction in adult learning: Perspectives on theory, research and practice. New York: Routledge. [DOI:10.1177/104515959100200802]
25. Candy, P.C., Crebert, G., & O'leary, J. (1994). Developing Lifelong Learners through Undergraduate Education. Canberra: Australian National Board of Employment, Education and Training.
26. Carr, A., Balasubramanian, K., Atieno, R., & Onyango, J. (2018). Lifelong learning to empowerment: beyond formal education. Distance Education, 39 (1), 69-86. [DOI:10.1080/01587919.2017.1419819]
27. Christie, L. G., & Kumar, G. (2018). The need for lifelong learning. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 15 (2), 93-103. [DOI:10.1504/IJLIC.2018.091974]
28. Cropley, A. J. (1980). Lifelong learning and systems of education an overview. In Towards a system of lifelong education (1st ed. Vol. 7). Hamburg: UNESCO Institute for Education. [DOI:10.1016/B978-0-08-026068-6.50007-3]
29. Cross, K. P. (1981). Adults as Learners. Increasing Participation and Facilitating Learning. San Francisco: ossey-Bass.
30. Daggol, G. D. (2017). Lifelong Learning: not a 21 ST century, but an Omnitemporal Skill. Social and Humanities Sciences Research, 4 (12), 1254-1267. [DOI:10.26450/jshsr.207]
31. Darkenwald, G. G., & Valentine, T. (1985). Factor structure of deterrents to public participation in adult education. Adult education quarterly, 35 (4), 177-193. [DOI:10.1177/0001848185035004001]
32. Demirel, M. (2009). Lifelong learning and schools in the twenty-first century. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1 (1), 1709-1716. [DOI:10.1016/j.sbspro.2009.01.303]
33. Demirel, M., & Akkoyunlu, B. (2017). Prospective Teachers' Lifelong Learning Tendencies and Information Literacy Self-Efficacy. Educational Research and Reviews, 12 (6), 329-337.
34. Doyle, C. S. (1994). Information literacy in an information society: A concept for the information age. Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse.
35. European Commission (2008). Directorate-General for Regional Policy. Retrieved August 14, 2017, from http://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52008DC0868&fromN
36. Eve, J., de Groot, M., & Schmidt, A. M. (2007). Supporting lifelong learning in public libraries across Europe. Library Review, 56 (5), 393-406. [DOI:10.1108/00242530710750581]
37. Fisher M. J., & King J. (2010). The Self-Directed Learning Readiness Scale for nursing education revisited: a confirmatory factor analysis. Nurse Educ Today, 30 (1), 8-44. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.05.020] [PMID]
38. Fisher, M., King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse education today, 21 (7), 516-525. [DOI:10.1054/nedt.2001.0589] [PMID]
39. Garner, S. D. (2005). High-Level Colloquium on Information Literacy and Lifelong Learning. Retrieved September 7, 2016, from ‎https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/high-level-colloquium-2005.pdf
40. Hair, JF. (2006). Multivariate data analysis. Upper Saddle River. New York: NJ Pearson Prentice Hall.
41. Keshavarz, L., Farahani, A., ghorbani, L. و& Tamadon, M. M.(2017). The Relationship between Information Literacy and Academic Performance among M.A Students of Physical Education at Shiraz University. Applied Research of Sport Management, 5 (4), 109-115.
42. Kirby, J. R., Knapper, CH., Lamon, P., & Egnatoff, W. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. International Journal of lifelong Education, 3 (29), 291-302. [DOI:10.1080/02601371003700584]
43. Knapper, C., & Cropley, A. J. (2000). Lifelong learning in higher education. Psychology Press.
44. Knox, A. B., & Videbeck, R. (1963). Adult education and adult life cycle. Adult Education, 13 (2), 102-121. [DOI:10.1177/074171366301300207]
45. Kungu, K. K. (2010). Readiness for lifelong learning of volunteers affiliated with a 4-H youth development program in the southern region of the United States (LSU Doctoral Dissertation). Louisiana State University. U.S. state.
46. Laal, M. (2011). Lifelong learning: What does it mean? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28 (2011), 470-474. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.11.090]
47. Lau, J. (2006). Guidelines on information literacy for lifelong learning.Retrieved June 17, 2017, from: https://www.researchgate.net/publication/246350946_Guidelines_on_Information_Literacy_for_Lifelong_Learning.
48. Li, A., & Tsai, C. (2007). An Indicator System for Adult Lifelong Learning Literacy. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 3, 61-69.
49. Litzinger, T., Wise, J., Lee, S., Simpson, T., & Joshi, S. (2001). Assessing readiness for lifelong learning. (pp. 1-6). American Society for Engineering Education, U.S. state.‎ Retrieved September 7, 2016,
50. from https://www.researchgate.net%2Fpublication%2F228578858_Assessing_readiness_for_lifelong_learning&usg=AOvVaw1L_U_b59HNWTQKMckJDEsh
51. Martindale, C. J., & Drake, J. B. (1989). Factor structure of deterrents to participation in off-duty adult education programs. Adult Education Quarterly, 39 (2), 63-75. [DOI:10.1177/0001848189039002001]
52. Merriam, S. B., Caffarella, R. S., & Baumgartner, L. M. (2007). Learning in adulthood: A comprehensive guide. John Wiley & Sons. Retrieved ,2016, October , 14. From ‎https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=5o1UAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR9&dq=Merriam,+S.+B.,+Caffarella,+R.+S.,+%26+Baumgartner,+L.+M.+Learning+in+Adulthood
53. Nesbit, T., Dunlop, C., & Gibson, L. (2007). Lifelong learning in institutions of higher education. Canadian Journal of University Continuing Education, 33(1), 35-60. [DOI:10.21225/D52G6T]
54. Nielsen, B. G., & Borlund, P. (2011). Information literacy, learning, and the public library: A study of Danish high school students. Journal of Librarianship and Information Science, 43(2), 106-119. [DOI:10.1177/0961000611408643]
55. Norman, M., & Hyland, T. (2003). The role of confidence in lifelong learning. Educational studies, 29(2-3), 261-272. [DOI:10.1080/03055690303275]
56. Onwuchekwa, E. O. O. (2017). Information literacy and lifelong learning in the National Open University of Nigeria (Unpublished Doctoral dissertation) Uinversity of South Africa, South Africa.
57. Pirmoradian, R. (2015). The Effect of Information Literacy on the Academic Performance of Secondary Second Students in Semirom Province. First National Congress of community empowerment in the social sciences(pp.1-10). Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences.
58. Rahmah, E., & Desriyeni, D. (2017, October). The Development of Information Literacy in Increasing the Quality of Higher Education Learning. In Sixth International Conference on Languages and Arts (pp.338-342). Universitas Negeri Padang Padang, Indonesia. Retrieved August 2, 2016, from ‎https://www.atlantis-press.com/proceedings/icla-17/25888954
59. Singh, J., & Begum, D. (2012). Education, Information Literacy and Lifelong Learning: Three Pillars of Nation Building in the Emerging Knowledge Society. Bangladesh Journal of Library and Information Science, 2 (1), 48-56 [DOI:10.3329/bjlis.v2i1.12921]
60. Smedley, A. (2007). The self-directed learning readiness of first year bachelor of nursing students. Journal of Research in Nursing, 12 (4), 373-385. [DOI:10.1177/1744987107077532]
61. Solmaz, D. Y. (2017). Relationship between Lifelong Learning Levels and Information Literacy Skills in Teacher Candidates. Universal Journal of Educational Research, 5(6), 939-946. [DOI:10.13189/ujer.2017.050605]
62. Tight, M. (1998 a). Education, education, education! The vision of lifelong learning in the Kennedy, Dearing and Fryer reports. Oxford Review of Education, 24(4), 473-485. [DOI:10.1080/0305498980240404]
63. Tight, M. (1998 b). Lifelong learning: Opportunity or compulsion? British Journal of Educational Studies, 46 (3), 251-263. [DOI:10.1111/1467-8527.00082]
64. Tough, A. (1979). The Adult's Learning Projects. A Fresh Approach to Theory and Practice in Adult Learning. Retrieved April 17, 2017, from https://eric.ed.gov/?id=ED054428
65. UNESCO (2013).Global Report On Aduit Learning And Education.UNESCO Institute for Lifelong Learning [web site comment]. Retrieved September 20, 2017, from
66. https://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/AdultEducation
67. Yılmaz, B., & Soylu, D. (2014, October). The role of public libraries in information literacy in Turkey: a study of a provincial public library. In European Conference on Information Literacy (pp. 642-651). Springer, Cham. Retrieved September 25, 2017, from ‎ https://www.springer.com%2Fgp%2Fbook%2F9783319141350&usg=AOvVaw1esOjKGbII6jskLnvpPhXq. [DOI:10.1007/978-3-319-14136-7_67]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb