دوره 25، شماره 2 - ( 6-1398 )                   دوره 25 شماره 2 صفحات 291-317 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi M, Seifi L, Ayati M. Validation of Lifelong Learning Tool for Public Librarians' Users in High Schools. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (2) :291-317
URL: http://publij.ir/article-1-2100-fa.html
حبیبی مریم، سیفی لیلی، آیتی محسن. اعتباریابی ابزار سنجش آمادگی یادگیری مادام العمر برای دانش‌آموزان کاربرکتابخانه‌های عمومی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (2) :291-317

URL: http://publij.ir/article-1-2100-fa.html


دانشگاه بیرجند ، mayati@birjand.ac.ir
چکیده:   (346 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پرسش‌نامۀ مربوط به سنجش میزان آمادگی دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ کاربر کتابخانه‌های عمومی برای یادگیری مادام العمر ازنظر اعتبار و قابلیت گردآوری داده‌های تکرارپذیر است.
روش‌‌: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ کاربر کتابخانه‌های عمومی شهر بیرجند است. از این تعداد، 201 نفر حجم نمونه را تشکیل می‌دهند که به‌روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند. پرسش‌نامۀ آمادگی یادگیری مادام‌العمر با اقتباس از پرسش‌نامۀ کانیو (2010) ترجمه، بومی‌سازی و متناسب‌سازی شد و ‏ روایی ابزار به‌شیوۀ روایی محتوا، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار بررسی شد. مقدار پایایی 82/0 به دست آمد که نشان‌دهندۀ پایایی مناسب ابزار است.
یافته‌ها: طبق یافته‌های به‌دست‌آمده، ضریب همبستگی مؤلفه‌های پرسش‌نامه برای مؤلفه‌های آمادگی یادگیری خودراهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 88 درصد و برای مؤلفه‌های آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 60 درصد و مؤلفه‌های آمادگی یادگیری خودراهبر و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری 56 درصد است. روایی پرسش‌نامه با استفاده از روایی محتوایی و نظرات متخصصان تأیید و مدل تحلیل عاملی تأییدی با برآوردن شاخص برازش مورد پذیرش قرار گرفت.
اصالت/ارزش: در پژوهش حاضر، سه مؤلفه آمادگی یادگیری مادام‌العمر شامل آمادگی خودراهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری اعتباریابی شد که این ابزار در پژوهش‌های سنجش آمادگی یادگیری مادام‌العمر کاربران در کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان ‏مراکز یادگیری مادام‌العمر قابل‌استفاده است. این ابزار همچنین می‌تواند در پژوهش‌های مختلفی که هدف آن‌ها بررسی وضعیت و عوامل مرتبط با آمادگی ‏یادگیری ‏مادام‌العمر است استفاده شود.

 
متن کامل [PDF 1408 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات فرهنگي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۷/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb