XML English Abstract Print


دانشگاه بیرجند ، mayati@birjand.ac.ir
چکیده:   (145 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی ابزار سنجش آمادگی مادام العمر برای دانش آموزان کاربر کتابخانه های عمومی در مقطع متوسطه انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان مقطع متوسطه کاربر کتابخانه های عمومی شهر بیرجند بود. تعداد 201 نفر حجم نمونه بود و به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. روایی ابزار به شیوه روایی محتوا، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار بررسی شد. مقدار پایایی 82/0 به دست آمد که نشان‌دهنده پایایی مناسب ابزار بود.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، ضریب همبستگی بین مؤلفه‌های پرسشنامه و معادلات ساختاری برای مؤلفه‌های آمادگی یادگیری خود راهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 88 درصد و برای مؤلفه‌های آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 60 درصد و مؤلفه‌های آمادگی یادگیری خود راهبر و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری 56 درصد به دست آمد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و نظرات متخصصین تأیید و مدل تحلیل عاملی تأییدی با برآوردن شاخص برازش موردپذیرش قرار گرفت.
اصالت/ ارزش: این ابزار در پژوهش‌های سنجش آمادگی یادگیری مادام‌العمر کاربران در کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان ‏مراکز یادگیری مادام‌العمر قابل‌استفاده است. همچنین می‌توان در پژوهش‌های مختلفی که هدف آن‌ها بررسی وضعیت و عوامل مرتبط با آمادگی ‏یادگیری ‏مادام‌العمر است، مورد استفاده قرار گیرد.‏

 
متن کامل [PDF 1881 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات فرهنگي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۷ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb