1. آقاگلزاده، فردوس (1379). ویژگیهای متون ادبی از دیدگاه زبانشناسی. مجموعه مقالههای پنجمین کنفرانس زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
2. آقازاده، سمیه (1389). تحلیل محتوای کتابهای داستان گروه سنی الف (سنین پیش از دبستان) انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نظر مفاهیم شهروندی (پایاننامه کارشناسیارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
3. ﺍﻣﯿﻦﺩﻫﻘﺎﻥ، ﻧﺴﺮیﻦ؛ ﭘﺮیﺮﺥ، ﻣﻬﺮﯼ (1382). ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎبﻫﺎی داﺳﺘﺎﻧﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ درﮔﺮوه ﺳﻨﯽ «ب» با رویکرد کتاب درمانی. کتابداری و اطلاعرسانی، 6(4)، 74-51.
4. بکایی، حسین(1393). عناصر داستان در داستان کودک و نوجوان. تهران. کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان.
5. بتلهایم، برونو(1389). کاربردهای افسون. ترجمه کاظم شیوارضوی. تهران: دستان.
6. براهنی، رضا (1368). قصهنویسی. تهران: البرز.
7. بینیاز، فتح الله (1387). درآمدی بر داستان نویسی و روایت شناسی. تهران: افزار.
8. پریرخ، مهری و امجدی، زهرا (1386). داستان همچون ابزاری برای کمک به کودکان و نوجوانان در مقابله با مشکلات: بررسی داستانهای کودکان با رویکرد کتاب درمانی. پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، 12، 49-68.
9. تقیان، رقیه (1388). بررسی و تحلیل عنصر شخصیت در پرخوانندهترین آثار ادبیات داستانی کودکان (پس از انقلاب) (پایاننامه کارشناسیارشد). دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
10. تودوروف، تزوتان (1385). نظریه ادبیات: متنهایی از فرمالیستهای روس (عاطفه طاهایی، مترجم). تهران: اختران.
11. ثقفیانخو، آمنه (1392). بررسی ساختاری و محتوایی داستانهای عاشورایی کودک و نوجوان در دهه 70-90 گروه سنی ب و ج (پایان نامه کارشناسیارشد). دانشگاه شیراز، شیراز.
12. جعفری، نرگس (1395). گونهشناسی نمادها در ادبیات کودک و نوجوان دههی هشتاد (پایاننامه کارشناسیارشد). دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار.
13. حسینزاده صلاتی، اعظم (1388). بررسی و تحلیل عناصر داستان در آثار منثور مصطفی رحماندوست. (پایاننامه کارشناسیارشد) دانشگاه شهرکرد، شهرکرد.
14. زینالی، الهام؛ اسداللهی، خدابخش؛ و سعدزاده آنیعلیا، محرم (1394، اسفند). تحلیل نماد و نمادپردازی در ادبیات داستانی کودک دفاع مقدس. مقاله ارائه شده در همایش بینالمللی جستارهای ادبی، زبان و ارتباطات فرهنگی، اردبیل.
15. سارانی، فریبا (1392). تحلیل نماد در اشعار شکوه قاسمنیا و بیوک ملکی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه بیرجند، بیرجند.
16. شعارینژاد، علیاکبر (1378). ادبیات کودکان. تهران: اطلاعات.
17. صادقی، فرهاد (1385). داستان مصور یا قصههای دوزبانه: یادداشتهایی در خصوص مصورسازی کتاب کودکان. کتاب ماه کودک و نوجوان، (101)، 203-206.
18. صفاری، سمیرا (1393). بررسی ساختارهای تصویرگری کتاب کودک و نوجوان. نشریه چیدمان، 7، 76- 84.
19. فروزنده، مسعود (1388). نقد و تحلیل عناصر داستان در گزیدهای از داستانهای کودکان. ادب پژوهی، 9، 151-171.
20. قایینی، زهره (1390). تصویرگری کتابهای کودکان: تاریخ، تعریفها و گونهها. تهران: مؤسسه فرهنگی هنری پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.
21. قزلایاغ، ثریا (1383). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن: مواد و خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
22. کوثر احمدی، علی (1373). بررسی تصویرسازی در کتابهای کودکان (پایاننامه کارشناسیارشد). دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
23. محمدی، مهدی (1391). بررسی داستانهای دینی کودکان و نوجوانان منتشر شده بین سالهای 1380 تا 1385 از نظر کیفیت محتوا، ساخت و پرداخت و کیفیت زبان و بیان. مجله مطالعات ادبیات کودک، 3(1)، 109- 134.
24. محمدی، مهدی (1392). تحقیقات تحلیل محتوا در ادبیات کودکان و نوجوانان ایران از سال 1353-1390. تحقیقات اطلاعرسانی و کابخانههای عمومی، 19(1)، 133-111.
25. محمدی، مهدی؛ عربشیبانی، زکیه؛ فلسفین، سکینه؛ و خویدکی، سمانه (1396). بررسی ویژگی محتوایی و شخصیتپردازی رمانهای پرفروش نوجوان منتشر شده بین سالهای ۱۳۸۹-۱۳۸۰. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 24(1)، 147-125.
26. مستور، مصطفی (1380). مبانی داستان کوتاه. تهران: نشر مرکز.
27. مکتبیفرد، لیلا (1389). بررسی تناسب محتوای داستانهای تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی «ج» با مهارتها و مؤلفههای تفکر انتقادی (پایاننامه دکتری). دانشگاه شهید چمران، اهواز.
28. میرافکنی زابلی، فهیمه (1394). بررسی محتوای ادبیات داستانی کودک دهه 60 (گروههای سنی الف تا ج) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، مشهد.
29. میرصادقی، جمال (1377). واژهنامه هنر داستاننویسی. تهران: کتاب مهناز.
30. میرصادقی، جمال (1385). عناصر داستان. تهران: سخن.
31. نجفی بهزادی، سجاد (1395). بررسی تطبیقی درونمایه داستانهای نویسندگان برجسته کودک ایران و جهان (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شهرکرد، شهرکرد.
32. نعمتاللهی، فرامرز (1385). ادبیات کودک و نوجوان: شناسایی، ارزشیابی، ارزشگذاری کتابهای درسی. تهران: مدرسه.
33. نورتون، دونا (1382). شناخت ادبیات کودکان: گونهها و کاربردها از روزن چشم کودک (منصوره راعی و دیگران، مترجمان). تهران: قلمرو.
34. نوروزیطلب، علیرضا (1376). داستان تصویر، تصویر داستان. ادبیات داستانی، 45، 13-19.
35. نیکولایوا، مریا (1387). فراسوی دستور داستان. دیگرخوانیهای ناگزیر (مرتضی خسرونژاد، مترجم). تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
36. هانت، پیتر (1386). درک ادبیات کودکان جهان (محمود نورمحمدی، مترجم). تهران: سایهگستر. (نشر اثر اصلی 1998)
37. یونسی، ابراهیم (1388). هنر داستان نویسی. تهران: نگاه.
Fisher, R. (2003). Teaching Thinking: Philosophical Enquiry in the Classroom. London: Continuum.
38. Hillman, J. (1995). Discovering children's literature. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
39. Huck, C. S., Hepler, S. I., Hickman, J., & Kiefer, B. Z. (1997). Children's literature in the elementary school. New York, NY: Holt, Rinehart and Winston.
40. Kuo, C. H. (2005). A post-colonial critique of the representation of Taiwanese culture in children's picture books (Doctoral dissertation). The Ohio State University, Ohio. [
DOI:10.17077/2326-7070.1381]
41. Mohammadi, M., Arab Sheybani, Z., Falsafin, S., & Khavidaki, S. (2018). An analysis of the characteristics of Persian best-selling youth fictions published between 2000 and 2010. Research on Information Science and Public Libraries,24 (1). 125-147.
42. Orsolini, M. (1990). Episodic structure in children's fantasy narratives: "Breakthrough" to decontextualised discourse. Language and Cognitive Processes, 5 (1), 53-79. [
DOI:10.1080/01690969008402097]
43. Al-Sudairi, N. M. (2000). Children's books of Saudi Arabia: Literary and cultural analysis (Doctoral dissertation). University of Arizona, Arizona.
44. Zhang, H. (2011). Representations of Chinese culture and history in picture books of the Westerville Public Library: Educational quality and accuracy of children literature about China and Chinese culture (Doctoral dissertation). Otterbein University, Otterbein.