jabbary D, radad I. A Study into the Narrative Elements in the children Books of the Age Group C Published During 2010-2015
. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (1) :117-152
URL:
http://publij.ir/article-1-1958-fa.html
جباری دل آرام، رداد ایرج. بررسی عناصر داستان در کتابهای کودکان گروه سنی «ج» منتشرشده در فاصلۀ سالهای 1394-1390. تحقيقات اطلاعرساني و كتابخانههاي عمومي. 1398; 25 (1) :117-152
URL: http://publij.ir/article-1-1958-fa.html
دانشگاه امام رضا (ع) ، irajradad@yahoo.com
چکیده: (791 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور تعیین وضعیت عناصر داستان در کتابهای گروه سنی «ج» منتشرشده در فاصلۀ سالهای 1390 تا 1394 صورت گرفته است.
روش: این پژوهش بهلحاظ هدف از نوع کاربردی است که به روش تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کتابهای داستانی گروه سنی «ج»، منتشرشده در فاصلۀ سالهای 1390 تا 1394 تشکیل میدهد که از میان آنها تعداد 100 عنوان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها سیاههوارسی محققساختهای متشکل از عناصر داستانی شخصیتپردازی، طرح، فضاسازی، درونمایه، زاویۀ دید، سبک، لحن و تصویرپردازی بود. روایی صوری سیاههوارسی توسط چند متخصص حوزۀ ادبیات کودکان بررسی و تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی (توزیع و درصد فراوانی) انجام پذیرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر شخصیتهای داستانهای مورد بررسی از نوع انسان و شیوۀ غالب در بیان داستان بر اساس یک نظم تاریخی بهصورت پیشرونده بود. نمادگرایی کمتر مورد استفاده قرار گرفته و درونمایۀ بیشتر آثار از نوع آشکار بود. بهعلاوه، تصویرسازی و تجسم دارای بیشترین فراوانی در سبک داستانها بودند.
اصالت/ارزش: جلب مخاطبان کودک و نوجوان به خواندن کتابهای داستان از اهمیت وافری در شکلگیری شخصیت آنها برخوردار است و در این میان نقش استفادۀ مؤثر از عناصر داستان در راستای خلق آثاری جذاب و تأثیرگذار انکارناپذیر است. در پژوهش حاضر مشخص شد که نویسندگان داستانهای کودکان به برخی از این عناصر همچون شخصیتپردازی پویا، نمادگرایی و استفاده از لحنهای مختلف کمتر توجه داشتهاند و پیش از این، از این زاویه به بررسی داستانهای کودکان گروه سنی «ج» پرداخته نشده است.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
مكانيابي و مطالعات جغرافيايي دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۵/۱۹