XML English Abstract Print


دانشگاه امام رضا (ع) ، irajradad@yahoo.com
چکیده:   (75 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت عناصر داستان در کتاب‌های گروه سنی «ج» منتشر شده بین سال 1390 تا 1394 صورت گرفت.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود که به روش تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه کتاب­های داستانی گروه سنی «ج»، منتشره در فاصله سال‌های 1390 تا 1394 تشکیل داد که تعداد 100 عنوان با استفاده از روش نمونه­‌گیری تصادفی نظام‌مند برای این بررسی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌­ها سیاهه‌­وارسی محقق ساخته‌ای بود که از روایی لازم برای انجام بررسی برخوردار بود. تجزیه و تحلیل داده‌­ها در سطح آمار توصیفی (توزیع و درصد فراوانی) انجام پذیرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر شخصیت­‌های داستان‌های مورد بررسی از نوع انسان و شیوه غالب در بیان داستان  براساس یک نظم تاریخی به صورت پیش­رونده بود. نمادگرایی کمتر مورد استفاده قرار گرفته و درونمایه بیشتر آثار از نوع آشکار بود. به علاوه، تصویرسازی و تجسم دارای بیشترین فراوانی در سبک داستان­ها بودند.
اصالت/ارزش: جلب مخاطبان کودک و نوجوان به خواندن کتاب‌های داستان از اهمیت وافری در شکل‌گیری شخصیت آنها برخوردار است و در این میان نقش استفاده مؤثر از عناصر داستان در راستای خلق آثاری جذاب و تأثیرگذار انکارناپذیر است. پژوهش حاضر در زمره معدود تحقیقاتی است که سعی کرده تا از این زاویه به بررسی داستان‌های کودکان گروه سنی «ج» بپردازد.
 
متن کامل [PDF 1449 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb