۱. استیگر، رالف سی. (۱۳۷۷). شیوههای مطالعه (علی شکوئی، مترجم). تهران: نشر دبیرخانه هیات امنای کتابخانههای عمومی کشور.
۲. اسدیسروستانی، خدیجه و کرمی، نورالله (۱۳۸۷)، بررسی عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با گرایش جوانان به مطالعه غیردرسی و مشکلات آنها در این زمینه: مطالعه موردی شهر شیراز، علوم و فناوری اطلاعات، ۲۳(۴) ، ۸۴-۷۱.
۳. اصنافی، امیررضا؛ حاجی زینالعابدینی، محسن و دانشمند، محترمه (۱۳۹۷)، مطالعه نقش آموزگاران در بهبود کتابخوانی دانشآموزان ابتدایی استان مازندران، مطالعات دانش شناسی، ۱۴، ۹۷-۱۱۵.
۴. بحرانی، محمود (۱۳۷۸). بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و عادات مطالعه بر روی نمونهای از دانشآموزان متوسطه شیراز، علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ۲۹، ۱۱۳-۱۲۶.
۵. بهزادی، حسن و محمودی، حسن (۱۳۹۷). بررسی نقش یادگیری مشاهده ای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا، کتابداری و اطلاع رسانی، ۸۱، ۲۵-۵۴.
۶. پالهنگ، زینب (۱۳۸۹). بررسی اثربخشی مطالعه کتابهای غیردرسی بر اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸(پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
۷. جمیاری، همایون (۱۳۷۵). بررسی ارتباط مطالعه منابع غیردرسی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم رشتههای نظری نظام جدید آموزش متوسطه شهر تهران (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران.
۸. جوادزاده، مصطفی (۱۳۸۷). مطالعه چرا و چگونه؟، روزنامه رسالت، ۶۴۱۴، ۱۸. موجود در لینک http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۱۶۱۰۵۲۷
۹. خنیفر، حسیسن؛ طاهری، فاطمه و سیار، ابوالقاسم (۱۳۹۳)، راهکارهای اجرایی ارتقاء فرهنگ مطالعه در بین دانشآموزان، کتابداری و ساماندهی اطلاعات، ۹۸، ۸۷-۱۰۵.
۱۰. دیانی، محمدحسین و تقیپناهی، فاطمه (۱۳۸۷). بررسی عوامل موثر بر انگیزههای مطالعه در دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی. کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۱(۳)، ۵۶-۲۲.
۱۱. رحمانی، بتول (۱۳۸۴). فرهنگ ایجاد انگیزه مطالعاتی، فرهنگ آموزش، ۱، ۵-۴۷.
۱۲. زیدآبادی، مریم (۱۳۹۵). بررسی رابطه شیوههای مطالعه و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت و روانشناسی، تهران.
۱۳. سامانیان، مصیب (۱۳۸۴). بررسی مطالعه غیردرسی دانشجویان و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از نظر دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد بجنورد، پژوهشهای تربیتی، ۲، ۷۵-۸۴.
۱۴. شعبانی،احمد و فاضل، مرتضی (۱۳۸۱). مطالعات غیردرسی دانشآموزان دوره متوسطه و شناسایی عوامل مؤثر از نظر دانشآموزان شهرضا، کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۵۰، ۴۷-۵۶.
۱۵. شیخی، سعید؛ کرمی، آزیتا و کرمی، احمد (۱۳۹۳). بررسی رابطه عوامل ترغیب کننده به مطالعه کتب غیردرسی (آزاد) با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مقطع متوسطه شهرستان آبدانان. نخستین همایش ملی علوم تربیتی و رواشناسی، مرودشت، شرکت اندیشه سازان مبتکر جوان. بازیابی ۲۳ آذر ۱۳۹۴، از http://www.civilica.com/Paper-ASM - ۰۱ ASMJ۰۱_۰۱۶۸.html
۱۶. صاحبالزمانی، محمد و زیرک، آیدا (۱۳۹۰). راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارتباط آن با سطح اضطراب امتحان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۱(۱)، ۶۸-۵۸
۱۷. ظریفقاسمیان، نعیمه (۱۳۹۵). واکاوی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، ۲(۱)، ۷۵-۵۷.
۱۸. ظهیریناو، بیژن و رجبی، سوران (۱۳۹۰). بررسی رابطه کتاب خوانی و رشد اجتماعی در دانشآموزان. مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، ۲(۱)، ۱۶۵-۱۴۵.
۱۹. عصاره، فریده و نظری، اشرف (۱۳۹۰). دیدگاههای دانشآموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد عوامل ترغیب کننده و بازدارنده مطالعه آزاد. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۸۷(۳)، ۷۳-۵۶.
۲۰. محمدیجهرمی، محمدمهدی (۱۳۸۰). بررسی تأثیر مطالعات غیردرسی (کتب، مجلات، نشریات ) بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی منطقه ۲ شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد مرکزی، تهران.
۲۱. مرامند، علی (۱۳۸۹). بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، ۱۶(۲)، ۱۱۴-۹۵.
۲۲. یداللهی، محمد، محمدیبردبری، محمد و محمدی، علیزمان (۱۳۹۴). بررسی میزان و علل استفاده دانشآموزان دوره ابتدایی از کتب غیردرسی در شهرستان شهرکرد. اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی،جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین تهران.
23. Asnafi, A., Haji Zeinolabedini, M. & Daneshmand, M. (2018). Study of the role of teachers in improving reading of elementary school students in Mazandaran province. Knowledge Studies, 4(14), 99-117. doi: 10.22054/jks.2019.36998.1206
24. Doiron, R. (2011). Using e-books and e-readers to promote reading in school libraries: Lessons from the field. In IFLA Conference (pp. 13-18).
25. Doiron, R. (2011). Using e-books and e-readers to promote reading in school libraries: Lessons from the field. In IFLA Conference (pp. 13-18).
26. Kavi, R. K., Tackie, S. N., & Bugyei, K. A. (2015). Reading for pleasure among junior high school students: case study of the Saint Andrews Anglican Complex Junior High School, Sekondi. Library Philosophy and Practice, 0_1.
27. Kikas, E., Silinskas, G., Jõgi, A. L., & Soodla, P. (2016). Effects of teacher's individualized support on children's reading skills and interest in classrooms with different teaching styles. Learning and Individual Differences, 49, 270-277.
28. Long PhD, T. (2009). Rescuing Reading at the Community College. Inquiry: The Journal of the Virginia Community Colleges, 14(1), 10.
29. Mansor, A. N., Rasul, M. S., Rauf, R. A. A., & Koh, B. L. (2013). Developing and sustaining reading habit among teenagers. The Asia-Pacific Education Researcher, 22(4), 357-365.