دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 597-629 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pishgoo H, mollazehi A. A Study of the Effect of Teaching Approaches to Foster Book Reading and on the Increase in Motivation for Reading and the Amount of Non-curricular Reading among the Elementary Students. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (4) :597-629
URL: http://publij.ir/article-1-1864-fa.html
پیشگو حسین، ملازهی اسماء. بررسی تأثیر راهکارهای آموزش کتاب‌خوانی بر افزایش انگیزۀ مطالعه و میزان مطالعۀ غیردرسی دانش‌آموزان ابتدایی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (4) :597-629

URL: http://publij.ir/article-1-1864-fa.html


دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان ، h.pishgoo@yahoo.com
چکیده:   (1351 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر راهکارهای آموزش کتاب‌خوانی بر افزایش انگیزۀ مطالعه و میزان مطالعۀ غیردرسی دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان زاهدان است.
روش: این پژوهش بهروش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر و پسر پایۀ ششم ابتدایی ناحیۀ 1 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1394-1395 به تعداد 2870 نفر بودند. نمونۀ پژوهش شامل 100 دانش‌آموز از چهار کلاس (دو کلاس دختر و پسر به‌عنوان گروه آزمایش، دو کلاس به‌عنوان گروه گواه) بود که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند (50 نفر در گروه گواه و 50 نفر در گروه آزمایش). برای جمع‌آوری داده­‌ها، از دو پرسش‌نامۀ محقق‌ساختۀ انگیزۀ مطالعه و میزان مطالعۀ غیردرسی استفاده شد. طرح آزمایشی در 10 جلسه برای مدت پنج هفته و حداقل هفته‌ای دو بار در کلاس اجرا و پس از اتمام جلسات، پس‌آزمون و یک ماه بعد از اتمام جلسات، آزمون پیگیری اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس  یک‌طرفه و دوطرفه انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد راهکارهای آموزش کتاب‌خوانی بر افزایش انگیزۀ مطالعه و میزان مطالعۀ غیردرسی دانش‌آموزان در مرحلۀ پس‌آزمون مؤثر بوده است.
اصالت/ارزش: در این پژوهش، راهکارهای آموزش کتابخوانی در پنج جلسه توسط پژوهشگران طراحی و تدوین و در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به اجرا گذاشته شد. مراحل فوق می‌تواند به‌عنوان چهارچوبی برای اجرای آموزش­‌های مطالعه و کتاب‌خوانی توسط معلمان مورد استفاده قرار گرفته و  سبب شود که دانش‌آموزان به کارآمدی شخصی بالاتری دست یابند و ضمن تلاش بیشتر در فعالیت علمی و پژوهشی، انگیزۀ بیشتری برای مطالعات غیردرسی داشته باشند.

 
متن کامل [PDF 635 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مكان‌يابي و مطالعات جغرافيايي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb