دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pishgoo H, mollazehi A. Teaching approach training to foster book reading and its effect on increase of study motives and studying non-lesson books of elementary students.. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (4)
URL: http://publij.ir/article-1-1864-fa.html
پیشگو حسین، ملازهی اسماء. آموزش راهکارهای معلمی پرورش کتابخوانی بر افزایش انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان ابتدایی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (4)

URL: http://publij.ir/article-1-1864-fa.html


دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان ، h.pishgoo@yahoo.com
چکیده:   (1098 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر راهکارهای آموزش کتابخوانی بر افزایش انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان زاهدان بود.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه 1 شهر زاهدان در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 2870 نفر بودند. نمونه شامل 100 دانش‌آموز از چهار کلاس (دو کلاس دختر و پسر به عنوان گروه آزمایش، دو کلاس به عنوان گروه گواه) بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند (50 نفر در گروه گواه و 50 نفر در گروه آزمایش). جهت جمع‌آوری داده­ها از دو پرسشنامه محقق‌ساخته انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیردرسی استفاده شد. طرح آزمایشی به مدت 10 جلسه برای مدت پنج هفته و حداقل هفته‌ای دو بار در کلاس اجرا و پس از اتمام جلسات، پس‌آزمون و یک ماه بعد از اتمام جلسات، آزمون پیگیری اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه و دوطرفه انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد آموزش راهکارهای آموزش کتابخوانی بر افزایش انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان در مرحله پس‌آزمون مؤثر بوده است.
اصالت/ ارزش: در این پژوهش، راهکارهای آموزش کتابخوانی در 5 جلسه توسط پژوهشگران طراحی و تدوین و در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی به اجرا گذاشته شد. مراحل فوق می تواند به عنوان چارچوبی جهت اجرای آموزش­های مطالعه و کتابخوانی توسط معلمان مورد استفاده قرار گرفته و  سبب شود که دانش‌آموزان به کارآمدی شخصی بالاتر دست یابند و ضمن تلاش بیشتر در فعالیت علمی و پژوهشی، اهمیت و انگیزه بیشتری برای مطالعات غیردرسی داشته باشند.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مكان‌يابي و مطالعات جغرافيايي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb