XML English Abstract Print


دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان ، h.pishgoo@yahoo.com
چکیده:   (140 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر راهکارهای معلمی آموزش کتابخوانی بر افزایش انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان زاهدان بود.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه 1 شهر زاهدان در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 2870 نفر بودند. نمونه شامل 100 دانش‌آموز از چهار کلاس (دو کلاس دختر و پسر به عنوان گروه آزمایش، دو کلاس به عنوان گروه گواه) بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند (50 نفر در گروه گواه و 50 نفر در گروه آزمایش). جهت جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه محقق‌ساخته انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیردرسی استفاده شد. طرح آزمایشی به مدت 10 جلسه برای مدت پنج هفته و حداقل هفته‌ای دو بار در کلاس اجرا و پس از اتمام جلسات، پس‌آزمون و یک ماه بعد از اتمام جلسات، آزمون پیگیری اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه و دوطرفه انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد آموزش راهکارهای معلمی پرورش کتابخوانی بر افزایش انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان در مرحله پس‌آزمون مؤثر بوده است.
اصالت/ ارزش: ارزش این مقاله در این است که به دست‌اندرکاران نظام آموزشی بالاخص معلمان کمک می­‌کند که دوره‌‏های آموزشی مطالعه و کتابخوانی را جهت افزایش انگیزه مطالعه و افزایش میزان مطالعه غیردرسی در مدارس برگزار نمایند. علاوه بر این سبب شود که دانش‌آموزان به کارآمدی شخصی بالاتر دست یابند و ضمن تلاش بیشتر در فعالیت علمی و پژوهشی، اهمیت و انگیزه بیشتری برای مطالعات غیردرسی داشته باشند.

 
متن کامل [PDF 791 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مكان‌يابي و مطالعات جغرافيايي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb