karimzadeh M. Evaluating the Advertising Effectiveness of Reading Promotion Projects of Iran Public Libraries Foundation in Attracting Users from the Library Members' Viewpoints: A Case Study of Public Libraries of Zanjan Province. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (3) :461-478
URL:
http://publij.ir/article-1-1809-fa.html
کریم زاده مهناز، ابوالقاسم مسلمان طاهره. اثربخشی تبلیغ طرحهای کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بر جذب مخاطب از نظر اعضای کتابخانه: مطالعۀ موردی کتابخانههای عمومی استان زنجان. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1397; 24 (3) :461-478
URL: http://publij.ir/article-1-1809-fa.html
نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، mahnaz.karimzadeh@ymail.com
چکیده: (5010 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی کارهای تبلیغاتی دربارۀ طرحهای کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بر جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی استان زنجان است.
روش پژوهش: نمونۀ آماری پژوهش شامل 333 مراجعهکننده به کتابخانههای عمومی استان زنجان است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ طراحیشده بر اساس مدل آیدا است. برای پاسخگویی به پرسشهای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش میان اَبعاد جلب توجه، ایجاد علاقه، ایجاد تمایل و عمل انتخاب در مدل آیدا و تبلیغات طرح ملی نشست کتابخوان رابطۀ مثبت و معنادار مشاهده شد. بر اساس آزمونهای اجرا شده، تبلیغات در بُعد ایجاد علاقه نسبت به دیگر اَبعاد ضعیفتر بود و بنابراین برای اثربخشی تبلیغات و معرفی هرچه بهتر طرح این بُعد باید بیشتر تقویت شود. علاوه بر این، میزان اثربخشی در دو بُعد جلب توجه و ایجاد تمایل یکسان، و میزان اثربخشی تبلیغات در بُعد تغییر رفتار بیشتر از اَبعاد دیگر بود. اولویت برگزاری طرحهای کتابخوانی بر اساس نظر مراجعهکنندگان بدین صورت بود: طرح ملی نشست کتابخوان در رتبۀ اول، طرح جشنوارههای کتابخوانی در رتبۀ دوم، طرح پویش کتابخوان مجازی در رتبۀ سوم، طرح کتابخوان ماه رتبۀ چهارم و طرح کتابخوان تخصصی در رتبۀ پنجم. میتوان در مجموع همۀ اَبعاد مدل ارزیابی تبلیغات در مدل آیدا دربارۀ طرح ملی نشست کتابخوان حد مقبولی را نشان داده که ناشی از اثر تبلیغات است. از دیدگاه مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی استان زنجان طرح ملی نشست کتابخوان مفید و متناسب با نیازهای اطلاعاتی مخاطبان است.
ارزش/اصالت: پژوهشهای پیشین کمتر به بررسی اثربخشی تبلیغات در حوزۀ کتابخانه و کتابداری پرداختهاند و این پژوهش اثربخشی تبلیغات طرحهای کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بر جذب مخاطب را از دیدگاه اعضای کتابخانههای عمومی استان زنجان نشان داده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1396/2/19 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29