[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
دوره 24 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخشی تبلیغات طرح‌های کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی ازنظر کاربران (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان زنجان)
مهناز کریم زاده* ، طاهره ابوالقاسم مسلمان
نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، mahnaz.karimzadeh@ymail.com
چکیده:   (851 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی تبلیغات طرح‌های کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی ازنظر کاربران کتابخانه‌های عمومی استان زنجان است.

روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل 333 مراجعه‌کننده به کتابخانه‌های عمومی استان زنجان است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌ای طراحی‌شده بر اساس مدل آیدا است. برای آزمون فرضیات پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.

یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش میان ابعاد جلب‌توجه، ایجاد علاقه، ایجاد تمایل و عمل انتخاب مدل آیدا و تبلیغات طرح ملی نشست کتاب‌خوان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. بر اساس آزمون‌های اجراشده اولویت برگزاری طرح‌های کتاب‌خوانی بر اساس نظر مراجعه‌کنندگان عبارت از طرح ملی نشست کتاب‌خوان در رتبه اول، طرح جشنواره‌های کتاب‌خوانی در رتبه دوم، طرح پویش کتاب‌خوان مجازی در رتبه سوم، طرح کتاب‌خوان ماه رتبه چهارم و طرح کتاب‌خوان تخصصی رتبه پنجم است. درنتیجه تبلیغات طرح ملی نشست کتاب‌خوان در جذب مخاطبان مؤثر بوده است. همچنین تبلیغات طرح مزبور در تمامی ابعاد مدل آیدا نیز مؤثر بوده است. از دیدگاه مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی استان زنجان طرح ملی نشست کتاب‌خوان مفید بوده و متناسب با نیازهای اطلاعاتی مخاطبان است و به میزان زیادی موافق به برگزاری طرح‌های مزبور در استان هستند.

ارزش/اصالت: پژوهش‌های پیشین کمتر به بررسی اثربخشی تبلیغات در حوزه کتابخانه و کتابداری پرداخته‌اند و پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی اثربخشی تبلیغات طرح‌های کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برجذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی ازنظر کاربران بر اساس پارامترهای مذکور در تحقیق بپردازد.

واژه‌های کلیدی: اثربخشی تبلیغات، طرح‌های کتاب‌خوانی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدل آیدا، کتابخانه‌های عمومی استان زنجان
متن کامل [PDF 283 kb]   (360 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات عمومی در کتابخانه های عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimzadeh M. Assessing advertising effectiveness in Public Library Institution studious projects and user attraction in public library at Zanjan state from view of User. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (3)
URL: http://publij.ir/article-1-1809-fa.html

کریم زاده مهناز، ابوالقاسم مسلمان طاهره. ارزیابی اثربخشی تبلیغات طرح‌های کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی ازنظر کاربران (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان زنجان). تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (3)

URL: http://publij.ir/article-1-1809-fa.html



دوره 24، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3781