mozafari A, mozaffary A. A Combination Model to Predict the type of Customer Needs in Online Book Sales: A Case Study of Adinehbook Online Bookstore. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (3) :437-460
URL:
http://publij.ir/article-1-1800-fa.html
مظفری عظیمه، حیاتی زهیر، مظفری افسانه. پیشبینی نوع نیاز مشتری در فروش اینترنتی کتاب: مطالعۀ موردی فروشگاه اینترنتی آدینهبوک. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۹۷; ۲۴ (۳) :۴۳۷-۴۶۰
URL: http://publij.ir/article-۱-۱۸۰۰-fa.html
دانشگاه علم و صنعت ایران، ، azime.mozafari@yahoo.com
چکیده: (۴۸۸۷ مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی نوع نیازهای مشتریان فروشگاههای اینترنتی کتاب با استفاده از روشهای دادهکاوی بر مبنای مدل کانو است.
روش: ابتدا سه گروه از نیازها و عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فروشگاه اینترنتی آدینهبوک طبق نظر کارشناسان این حوزه استخراج شد و پرسشنامۀ کانو بر مبنای این شاخصها طراحی شد. پس از پیشپردازش دادههای پرسشنامهای، نوع نیاز هر یک از مشتریان طبق مدل کانو تعیین شد. پس از آن مشتریان بر اساس نوع نیازها و ویژگیهای جمعیتشناختی خوشهبندی شدند. خوشهبندی با استفاده از الگوریتم کا-میانگین انجام شد و تعداد خوشۀ اولیه به کمک شبکۀ عصبی خودسازمانده تعیین شد و سپس فراوانی نیازهای مشتریان در هر خوشه اولویتبندی شد و خوشهها بر این اساس ردهبندی شدند. در گام بعد، با استفاده از تکنیک درخت تصمیم به پیشبینی نیازهای مشتریان آتی پرداخته شد.
یافتهها: طبق نتایج درخت تصمیم از بین متغیرهای جمعیتشناختی به ترتیب تحصیلات، سن، جنسیت و وضعیت تأهل بیشترین تأثیر را در تعیین نوع نیازهای مشتریان دارند.
اصالت/ارزش: با استفاده از نتایج این پژوهش، فروشگاههای اینترنتی کتاب از جمله آدینهبوک میتوانند با ورود مشتری جدید و با در نظر گرفتن اطلاعات جمعیتشناختی او، ابتدا نوع ردۀ مشتری که تعیینکنندۀ نوع نیازهای او است را تشخیص داده و سپس راهبرد و عملکرد رفتاری مناسب با مشتری را اعمال کنند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات كيفي دریافت: 1396/1/2 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29