دوره 24، شماره 3 - ( 9-1397 )                   دوره 24 شماره 3 صفحات 437-460 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Combination Model to Predict the type of Customer Needs in Online Book Sales: A Case Study of Adinehbook Online Bookstore . Research on Information Science & Public Libraries. 2018; 24 (3) :437-460
URL: http://publij.ir/article-1-1800-fa.html
مظفری عظیمه، حیاتی زهیر، مظفری افسانه. پیش‌بینی نوع نیاز مشتری در فروش اینترنتی کتاب: مطالعۀ موردی فروشگاه اینترنتی آدینه‌بوک. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (3) :437-460

URL: http://publij.ir/article-1-1800-fa.html


دانشگاه علم و صنعت ایران، ، azime.mozafari@yahoo.com
چکیده:   (1500 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی نوع نیازهای مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی کتاب با استفاده از روش‌های داده‌کاوی بر مبنای مدل کانو است.
روش: ابتدا سه گروه از نیازها و عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان فروشگاه اینترنتی آدینه‌بوک طبق نظر کارشناسان این حوزه استخراج شد و پرسشنامۀ کانو بر مبنای این شاخص‌ها طراحی شد. پس از پیش‌پردازش داده‌های پرسشنامه‌ای، نوع نیاز هر یک از مشتریان طبق مدل کانو تعیین شد. پس از آن مشتریان بر اساس نوع نیازها و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی خوشه‌بندی شدند. خوشه‌بندی با استفاده از الگوریتم کا-میانگین انجام شد و تعداد خوشۀ اولیه به کمک شبکۀ عصبی خودسازمان‌ده تعیین شد و سپس فراوانی نیازهای مشتریان در هر خوشه اولویت‌بندی شد و خوشه‌ها بر این اساس رده‌بندی شدند. در گام بعد، با استفاده از تکنیک درخت تصمیم به پیش‌بینی نیازهای مشتریان آتی پرداخته شد.
یافته‌ها: طبق نتایج درخت تصمیم از بین متغیرهای جمعیت‌شناختی به ترتیب تحصیلات، سن، جنسیت و وضعیت تأهل بیشترین تأثیر را در تعیین نوع نیازهای مشتریان دارند.
اصالت/ارزش: با استفاده از نتایج این پژوهش، فروشگاه‌های اینترنتی کتاب از جمله آدینه‌بوک می‌توانند با ورود مشتری جدید و با در نظر گرفتن اطلاعات جمعیت‌شناختی او، ابتدا نوع ردۀ مشتری که تعیین‌کنندۀ نوع نیازهای او است را تشخیص داده و سپس راهبرد و عملکرد رفتاری مناسب با مشتری را اعمال کنند.

 
متن کامل [PDF 634 kb]   (1102 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات كيفي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۹/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb