Malekahmadi P, Poorbahram B. A Study of the Impact of Teaching Reading Skills on Reading Strategies among Medical Library and Information Science (LIS) Students of Esfehan University of Medical Science. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (1) :155-164
URL:
http://publij.ir/article-1-158-fa.html
ملکاحمدی پریسا، پوربهرام بهار. بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مطالعه بر راهبردهای مطالعه در دانشجویان علوم کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1391; 18 (1) :155-164
URL: http://publij.ir/article-1-158-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، Parisa.malekahmadi@gmail.com
چکیده: (8919 مشاهده)
هدف: راهبردهای یادگیری و تدریس بهعنوان یکی از راهکارهای عملی در راستای بهبود کیفیت آموزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان اهمیت بهسزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دوره آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبهتجربی و بهصورت دو گروهی همراه با پیشآزمون و پسآزمون انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 50 نفر از دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در سال 1389 مشغول به تحصیل بودند، میباشد. نحوه ارائه دوره بهصورت کارگاهی بود و از روشهای تدریس سخنرانی کوتاه، کار در گروههای کوچک، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و سمینار برای ارائه مطالب استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اطلاعات فردی و جمعیتشناختی و راهبردهای مطالعه و یادگیری است. برای مقایسه دادههای کمی در دو گروه از نظر نمرات کسب شده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری از آزمون تی، برای مقایسه نمرات قبل و بعد از کارگاه از آزمون تی زوج و برای مقایسه دادههای کیفی بین آنها از آزمون مجذور کای در نرمافزار اس پی اس اس استفاده گردید.
یافتهها: میانگین نمرات کسب شده از 10 حیطه پرسشنامهی راهبردهای مطالعه و یادگیری در آزمون اولیه در دو گروه اختلاف معنیداری وجود نداشت. نمرات دانشجویان در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی (002/0p=)، راهنمای مطالعه (000/0p=)، پردازش اطلاعات (002/0p=)، خودآزمایی (005/0p=) و استفاده از راهبردهای آزمون (000/0p=) پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنیداری یافته بود.
اصالت/ارزش: با توجه به اینکه مهارتهای فکری و راهبردهای ذهنی قابل آموزش و یادگیری هستند، برنامه آموزشی فوق را میتوان برای بهبود راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان بهکار گرفت.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17