دوره 18، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مطالعه‌ مفید 1 1391 )                   دوره 18 شماره 1 صفحات 164-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekahmadi P, Poorbahram B. A Study of the Impact of Teaching Reading Skills on Reading Strategies among Medical Library and Information Science (LIS) Students of Esfehan University of Medical Science. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (1) :155-164
URL: http://publij.ir/article-1-158-fa.html
ملک‌احمدی پریسا، پوربهرام بهار. بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مطالعه بر راهبردهای مطالعه در دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1391; 18 (1) :155-164

URL: http://publij.ir/article-1-158-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، Parisa.malekahmadi@gmail.com
چکیده:   (8586 مشاهده)
هدف: راهبردهای یادگیری و تدریس به‌عنوان یکی از راهکارهای عملی در راستای بهبود کیفیت آموزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان اهمیت به‌سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دوره آموزش مهارت­های مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌تجربی و به‌صورت دو گروهی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 50 نفر از دانشجویان کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در سال 1389 مشغول به تحصیل بودند، می­باشد. نحوه ارائه دوره به‌صورت کارگاهی بود و از روش­های تدریس سخنرانی کوتاه، کار در گروه­های کوچک، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و سمینار برای ارائه مطالب استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه­های اطلاعات فردی و جمعیت‌شناختی و راهبردهای مطالعه و یادگیری است. برای مقایسه داده­های کمی در دو گروه از نظر نمرات کسب شده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری از آزمون تی، برای مقایسه نمرات قبل و بعد از کارگاه از آزمون تی زوج و برای مقایسه داده­های کیفی بین آن­ها از آزمون مجذور کای در نرم‌افزار اس پی اس اس استفاده گردید.
یافته‌ها: میانگین نمرات کسب شده از 10 حیطه پرسشنامه‌ی راهبردهای مطالعه و یادگیری در آزمون اولیه در دو گروه اختلاف معنی‌داری وجود نداشت. نمرات دانشجویان در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی (002/0p=)، راهنمای مطالعه (000/0p=)، پردازش اطلاعات (002/0p=)، خودآزمایی (005/0p=) و استفاده از راهبردهای آزمون (000/0p=) پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنی­داری یافته بود.
اصالت/ارزش: با توجه به این‌که مهارت­های فکری و راهبردهای ذهنی قابل آموزش و یادگیری هستند، برنامه آموزشی فوق را می‌توان برای بهبود راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان به‌کار گرفت.
 
متن کامل [PDF 302 kb]   (423 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb